Abu C6 R51 för jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu C6 R51 för jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu är det så att 135m 0,35mm gäller nylon och inte flät. Tror snarare den rymmer 80-85m 0,35 flät.
    Ett lätt kastat jerkbete i medvind är det inga problem att kasta över 70m. Kanske längre. Vad földerna kan bli förstår nog alla... Jag vill nog ha lite mer marginal iallafall...

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
    Vet ej varför en del menar på att man inte klarar sig med 135m 0.35 lina? Säg den gädda som gjort en rusning på över 100m då utr bestått av en rulle som tagit 0.35 flät? Tror nog att du kommer att klara dig med 135m 0.35 flät om du vill på C6an. Det är långt 135m på vatten. Dra ut den längden på öppet vatten och sen så gör du bedömningen om det kommer att räcka? Då kommer du att se att det räcker. Det är väl inte sailfish du skall ge dig på?

Kommentera

Med den kvalitet som krokarna håller idag så nog kommer grejerna att hålla! 0.35 flät tål från ca25kg - dryga 50kg. Ingen gädda sliter av den linan utan du får den att vända om du orkar hålla i grejerna!
      Jag har då inte upplevt att det skiljer i upplägg på spolen så mkt som 50m mellan nylon och flät på en spole som tar 135m 0.35.
      I näst kast så .....

Kommentera

Tror flätlina 0:35 är ca 25% större en nylon 0:35 så det blir väl som sagts tidigare runt 80m , det skall man kunna kasta ut med lite tur och rätt spö/teknik.....

En slirbroms på rullen ligger på runt 7 kg så mer en 15kg lina behövs inte för att veva hem fisken, resten av tjockleken är en försäkring vid slitage .

Jag vågar belasta min 51a ganska ordentligt men linkapaciteten gör att den inte används så ofta, kör 0:20 flät på den eller 0:30/0:32 nylon, det är en jätte fin rulle som jag tycker sorgligt nog tar för lite lina för allt annat en vanligt spinnfiske.......

Kommentera

Tror inte heller det skiljer 50m riktigt, även om det blir lite kortare. Men, problemet är att det ganska fort blir för lite lina på rullen efter man har kapat sista metern några gånger. 100m är mer än nog till gädda men när man har fiskar ett tag med linan och kapat så kommer det inte räcka längre, men det går ju att lösa om man byter lina oftare.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

96 meter får jag på c6. Klarar mig alldeles utmärkt på det, visst för många skatbon kortar ner linan så man blir tvungen att byta efter 2 säsonger men vill inte använda en lina mer än så.

Kommentera

Tror att rullen kommer att användas med ca 0.25-0.30 flätlina, så den borde räcka!

Kommentera

Då klarar du dig fint, kör du 0:25 har du en bra och stabil rulle, det ända är väl att du har fler lager i den en i övriga runda Amb så lite mer service, men självklart har du igen det vid kast.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 658 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46