Vad skiljer shimanorullarna åt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad skiljer shimanorullarna åt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad skiljer shimanorullarna åt?

Vad är det för skillnad på de olika shimanorullarna som alla kostar 500-900kr beroende på var man köper dem?

Finns ju:
    Sedona
    Nexave
    Exage
    Catana
    Spirex
    Syncopate
    Sienna
    Solstace
    och säker ännu fler

Min kusin ska köpa en av dem i stlk 2500 för lättare gäddfiske, men vilken av alla är bäst och varför?

Har själv en Exage som strulade, men den verkar vara en favorit hos många andra. Vad är era erfarenheter av dem?

Vet inte vad som skiljer men är väl antal kullager och lite små finesser. När det gäller billiga rullar så tycker jag både abu och okuma funkar bättre. Köpte själv en sonora för 2-3 år sedan o den låter som en kaffekvarn. Billiga shimano rulla känns för mig lite osäkra.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Beror såklart på vad som menas med "billiga rullar". När man kan få en Nexave för under femhundringen så hittar man inte bättre rullar för pengarna, speciellt inte hos ABU. Okuma har de senaste åren börjat hävda sig mer på haspelmarknaden däremot, vilket har blivit ganska spännande. Du kan läsa om Shimanorullarnas tekniska finesser och specifikationer på deras hemsida eller i årets Normark-tidning (bör finnas hos din närmaste fiskebutik).

Syncopate kan jag säga direkt att den har s.k. Quickfire vilket innebär att den har en liten spak på haspeln som du kan lyfta upp haspeln med. Detta är bra om du är världens lataste människa men totalt värdelöst i alla andra fall då den förlorar direktstoppet i veven p.g.a. detta. I den prisklassen du har tagit upp är det enligt mig alltid bäst att satsa på de frambromsade modellerna då de brukar ha en bättre broms utan samma startmotstånd och med mycket jämnare bromsverkan.

Kommentera

98% eller 95% (kommer inte ihåg, men 98 låter bedre) består av reklame. Om Jag hade ett fiskerulleföretag vill jag jag tilverke to a samme rulle. Spandere 15% mere i reklame på den end den andra. På det sät skulle jag bare producerer en rulle! Och jag ville appelerer till båda dom fattide och rige...
        Viste du att det koster mere att producerer En Dawia Caldia end en Shimano Stella. Det er samme matrialer. Men pga. der bliver såld flere
        Shimano Stella rullar end Daiwa caldia, gör att Daiwa`n er dyrere.
        Mit råd er; 1) Läs Napoleon Hill och lär att forstå Utbud och efterfrågan. Der er skrevet 1000 böger om det. ALLE omhander psygologi.
        2) Köb en anvend rulle.

Kommentera

Hon har testat ett par shimano, abu och en okuma. Shimanorullarna var helt överlägsna i jämnhet och linupplägg mm. så vid detta köpet kommer det bli en av dem.

Läste om de olika specifikationerna men blev inte klokare. Det är ju nästintill omöjligt att veta vilka av de olika funktionerna man ska prioritera när det bara handlar om osynliga detaljer.
          Quickfire kan jag däremot utesluta direkt.

Frambromsad kommer det självklart bli!

Tack för inläggen, men är det någon som testat mer än en av dessa och kan tipsa om en specifik?

Kommentera

Jeg har en god ven der har to a dom gamle sienna 4000. Säkkert 10år eller noget. Dom hålder.

Kommentera

Jag har både sienna och exage (Båda är frambromsade) och lägger hellre pengarna på en sienna då jag tycker den går mjukare har lika bra linuppläggning och jag märker inte nån skillnad i bromsens jämnhet, sen kanske en exage håller lite längre men det är så skiftande kvalite på rullarna ändå redan från start så jag tror det kvittar i slutändan !!!
              Kom ihåg att känn på den rullen du skall köpa för det skiljer som sagt rejält på två rullar av samma modell i hur jämnt och fint dom går !!!
              Lycka till
              Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Swe#kipp Visa inlägg
                Jag har både sienna och exage (Båda är frambromsade) och lägger hellre pengarna på en sienna då jag tycker den går mjukare har lika bra linuppläggning och jag märker inte nån skillnad i bromsens jämnhet, sen kanske en exage håller lite längre men det är så skiftande kvalite på rullarna ändå redan från start så jag tror det kvittar i slutändan !!!
                Kom ihåg att känn på den rullen du skall köpa för det skiljer som sagt rejält på två rullar av samma modell i hur jämnt och fint dom går !!!
                Lycka till
                Exakt. Detta ständiga hyllande av Shimano-rullar är rätt överdrivet i mitt tycke. Jag har en Stradic som jag fick skicka på service hos Normark för att den väste som en arg katt när man vevade den, men det har den tyvärr fortsatt göra även efter servicen. Och detta är ju inte heller någon av Shimanos budgetmodeller. Nej, för närvarande är jag betydligt gladare över Penns haspelrullar.

Kommentera

Barramundi, det gjorde min Stradic 1000fj med men tack vare en envis handlare så fick jag en ny tillslut när han tog med den upp till normark ach bad dom hämta en till rulle och jämföra med, då konstaterade dom att det var fel på den och inte gick laga men dessförinnan hade den vart in på service och det var inga fel den tyckte dom på service avdelningen vilka inte ens ville prata med mig när jag var i butiken för det var ju inga fel på rullen så varför bemöda sig,,,, för dom priserna dom tar skall både rulle, service och kundkontakt vara på topp tycker jag, kommer att tänka mig för noga innan jag köper en rulle från Normark igen !!!
                  Dock gillar jag mina Shimano rullar som jag har men om dom inte är löjligt billiga här i Sverige kommer jag att köpa dom från USA istället dom är så mycket billigare där att jag kan leva med eventulla problem tror dessutom att garanti jobb sköts snabbare där, här tog det runt två månader innan det var klart, riktigt riktigt dåligt!!
                  All heder till butiken jag handlade av (Vildmark i Borlänge) som löste det åt mig till slut !!
                  Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Jag köpte min på en svensk webbutik, så fick själv skicka upp den till Normark. Fick tillbaka den rätt fort, men tyvärr var ju inte själva problemet löst. Får väl skicka upp den igen men man drar ju sig när det kostar frakt och framförallt energi.

Sedan har du absolut rätt i att Shimano-prylar normalt sett är orimligt dyra i Sverige jämfört med många andra ställen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 680 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46