5601 JB "skriker vid första utkasten" och håller inte fast centrfugalbromsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 JB "skriker vid första utkasten" och håller inte fast centrfugalbromsen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5601 JB "skriker vid första utkasten" och håller inte fast centrfugalbromsen?

    Köpte inför förra säsongen en begagnad 5601JB som fungerade bra under en period. Nu i höst har den däremot börjat tjura riktigt ordentligt. Ogillar att skriva sådana här inlägg, men då Jag inte funnit svar på mina funderingar efter kringsökande ber Jag om råd.

    Problem #1: Rullen skriker och för allmänt missljud kring sig vid första, uppskattningsvis 50, utkasten. Detta sker precis efter att spöt riggats upp från spöväskan, så vatten/fukt kan inte vara boven i dramat. Snarare tvärt om. Så här på efterhand inser Jag att Jag borde testat att släppa på bromsar m.m. för att se om ljudet försvinner, men då missljudet efter ett flertal kast försvinner helt av sig själv bör det inte bero på en justering?

    Problem #2: Rullen spinnner över i "overrun" trots en centrifugalbromsratt skruvad i botten. Kan det vara bromsen som är dålig eller kanske vredet som inte får kontakt som det skall?

    Har faktiskt aldrig smörjt upp rullen tidigare, men då centrifugalbroms inte bör höra till de delar som är i stort behov av smörjning tycker man inte att det borde ha inverkan.

    Tacksam för hjälp!
    "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

  • #2
    Hej!

    Amatör hjälp här då jag är totalt obildad på rullar men det med centrifugalbromsen så säger du att du inte smörjt rullen, har du gjort det nu? det finns en risk i att om du smort med lite mycket olja så rinner den ner å minskar bromsverkan

    Alltså den rinner på .... eeh... lamellerna? vilket i vilket fall bidrar till sämre bromsverkan.

    Eller så är den bara kass där helt enkelt.

    Det med missljud så vet jag tyvärr inte, kommer säkert en kunnigare person å svarar.

    Men det är en fundering om varför du får overruns

    Edit: Vet att efter ett tag så ger sig centrifugal bromsen helt enkelt så den blir så, alternativt så bromsar du med tummen eller så kör du en service på rullen

    Kommentera


    • #3
      Ta loss vevgaveln å smörj linspridardrevet på motsvarande sida då slutar rullen att skrika .
      Jerkbaites är så tunga så man behöver oftast inga kastvikter alls . När du ändå har lossat på gaveln ser du om dina 2 vikter sitter kvar . Dom kan vara borta då är det lätt å få trassel .

      Som 3:e åtgärd byt till tunnare lina . 0.28-0,32 räcker å den skär inte ned lika lätt som 0,36 -0,41 dessa linor passar bättre på 6000 rullar.

      /fredrik

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Ta loss vevgaveln å smörj linspridardrevet på motsvarande sida då slutar rullen att skrika .
        Jerkbaites är så tunga så man behöver oftast inga kastvikter alls . När du ändå har lossat på gaveln ser du om dina 2 vikter sitter kvar . Dom kan vara borta då är det lätt å få trassel .

        Som 3:e åtgärd byt till tunnare lina . 0.28-0,32 räcker å den skär inte ned lika lätt som 0,36 -0,41 dessa linor passar bättre på 6000 rullar.

        /fredrik
        Upplever det tvärtom med lina att 0,36 inte skär ner lika mycket som 0,32 på 5600 rullar:O nåja smak sak och kast teknik antagligen.

        Har för mig att nya JB'n har 6 pin inte 2:O

        Kommentera


        • #5
          En tjockare lina tar mer plats på spolen vilket gör att linmängden sjunker fortare . Det stod att det var en beg JB rulle . Rullar tillverkade före 2008 hade gamla vikterna dom nya har 6 vikter.

          Kommentera


          • #6
            Mycket tomt svammel bland svaren...

            Jag stödjer jerklimpans teori, lossa vänster gavel ta ur spolen, smörj lite fett på drevet och en droppe olja i centrum på drevet, när du ändå är där så lägger du en droppe tunn olja i styrningen på insidan hö gavel, sedan ger du bussningarna i spolen varsin droppe också.
            Just nu är det bara vattnet som blir när du kastar som smörjer rullen, därför tystnar den efter ett antal kast.

            Att spolen övervarvar beror förmodligen på kastvikterna, eller avsaknaden av de.. Vad kastar du för beten när det händer?

            Kommentera


            • #7
              C-bromsen är dom 2 -6 vikterna beroende på årsmodell som sitter under vev-gaveln, dom styr under kastet så om du får skatbo kolla och justera dom, om du spänner mek-bromsen sätter du spolen i kläm och trycker på den vilket säkert också kan ge upphov till väldigt konstiga ryckiga saker,ljud och att rullen blir tungvevad. Skruva isär rullen och se så där inte finns grus och skit, torka av och olja om den....

              Tunnare lina gör att du kastar längre, sedan får du kanske ha i åtanke vad det står på rullen också och behandla den efter det, tror din rulle har ett linmått på 185 m 0:35 översatt blir 0:35 10kg lina det är vad rullen är garanterad att klara, sedan kan du sätta på vilken lina du vill bara du är medveten om det vid botten-napp och sådant så du inte drar med rulle och spö, då är risken att skeva prylarna ganska stor.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-10-28, 06:19.

              Kommentera


              • #8
                Sen låter det helt otroligt att rullen inte skulle bromsa om du skruvat ner bromsen i botten!?

                Ett hett tips om kastbromsar är att inte använda dem! Använd tummen...
                Du får mycket bättre kontroll och längd på kasten, sen sliter du inte så mycket på grejerna.

                Vad gäller linspridarhjulet (det vita hjulet i höger gavel) så olja det lite lite. Jag brukar försöka undvika fett i höghastighetsdelen i rullen då fett och hastighet inte riktigt går hand i hand.

                Prova att skruva bort skruven till bromsen och titta till så att det ser ok ut där inne och att shimsen sitter där och att den där spetsiga cylindern som håller i spolaxeln inte är trasig/skev/utsliten.

                Sen så plockar du isär hela rullen och gör rent/smörjer upp. Har du haft rullen i snart två säsonger utan att serva den är det inte konstigt att den är påväg att rasa.

                Kommentera


                • #9
                  Tidigare postat av Walleybuster:

                  Det är inte så svårt. En Ambassadeurrulle är faktiskt en ganska enkel konstruktion. Se till att ha ett bra bord att jobba på samt bra verktyg. Köp ett kit med bra mindre skruvmejslar, tänger m.m. på Claes Ohlsson om du är tveksam (kostar nästan ingenting). Ta fram sprängskissen på rullen (om du tappat denna kan du ladda ner en ny på www.scandicfishing.com). Följ sedan instruktionen nedan (saxat från Dr Fisk). Huruvida du vill trimma rullen eller ej får du välja själv. De tips som beskrivs nedan ökar dock kastlängden ganska markant. Vill du trimma ytterligare kan du köpa trim-kit av UT (www.utreel.com). Lycka till!

                  Inledning

                  När man köper en Ambassadeur-rulle medföljer en manual. Denna innehåller förutom lite råd om hur rullen skall användas även lite grundläggande råd om hur man skall sköta sin rulle. Nu är det ju en gång så att vi är svenskar, och något som kännetecknar en svensk i allmänhet och svenska män i synnerhet är att vi inte läser manualer. Vi brukar föredra "Try and error" metoden oavsett i vilket sammanhang det gäller.
                  Tyvärr fungerar inte den metoden med allting. Särskilt inte när det gäller skötsel av en Ambassadeur-rulle..(eller vilken fiskerulle som helst för den delen.) Missköter man sin rulle stöter man snart på problem i form av oljud och dåliga prestanda och till sist helt enkelt att rullen går sönder i förtid.

                  Hur skall man då sköta sin rulle? Det hela kräver inte speciellt mycket ansträngning eller tid, och är dessutom mycket enkelt. Av någon anledning är väldigt många rädda för att sköta sin rulle. Man tror det är ett under av precision och ifall man pillar med något, så har man sönder något. Så är inte alls fallet.
                  Jag brukar ha som måtto att "Ifall någonting är sammansatt av vanliga människor så kan också vanliga människor skruva med bitarna". Du kanske tror att du har tummen mitt i handen. Men det här är faktiskt saker som alla klarar av utan större mekaniska kunskaper. Särskilt den vanliga dag för dag servicen.


                  Regelbundet underhåll

                  För att din rulle skall få ett långt liv så krävs det vissa saker. Precis som en bil eller annan mekanisk grej, så måste den regelbundet smörjas och göras ren.

                  * Ha för vana att efter varje fisketur, speciellt ifall du fiskat i bräckt eller salt vatten, skölja av rullen när du kommer hem. Håll bara rullen under ljummet rinnande vatten ett tag och se till att den blir ordentligt genomsköljd. Du kommer kanske att se att det rinner av en hel del lort ifrån den även fast du trodde den var ganska så ren.
                  * Torka av rullen med ren handduk eller mjuk trasa som inte repar eller luddar av sig. Lägg sedan rullen på en handduk eller en tidning och låt den lufttorka ordentligt. Du kan ju passa på att göra något annat medan rullen torkar. (Hördu du..Det finns annat att göra än det du tänker på nu. I varje fall kanske..)
                  * När rullen torkat tar du fram din lilla flaska med rullolja. Det finns vissa smörjpunkter på en Ambassadeur som skall ha en skvätt regelbundet.

                  Jag kommer här beskriva hur du gör med en Ambassadeur av Classic modell som t.ex C3, C4 eller liknande standardmodell. Förfarandet är dock lika oavsett modell. Det ser bara lite annorlunda ut mekaniskt.

                  * Börja med att skruva av den sida av rullen där veven sitter. Den sitter fast med tre stora (2 på vissa modeller) skruvar. Du kan behöva en skruvmejsel för att lossa skruvarna.
                  * Lyft ur spolen. Ett tips här är att du innan du tar isär rullen sätter fast ändan på linan med en bit tejp på spolen så det inte blir trassligt när du monterar ihop rullen igen.
                  * Tag bort det vita plastdrevet för drivningen av revspridare på spolens sida. Det är bara dittryckt, så du tar bort det med fingrarna.
                  * Lägg en droppe olja på lagret innanför och sätt tillbaka det vita plastdrevet. Vänd därefter spolen och lägg en droppe olja på lagret som du kan se innanför centrifugalbromsen på spolens "vevsida". Nu kan du sätta tillbaka spolen igen.
                  * Skruva av plastkåpan över skruven i mitten av veven. Droppa sedan en droppe olja eller två i mitten på vevaxeln. Sätt därefter tillbaka plastkåpan och skruva fast. OBS! Dra inte kåpans skruv för hårt. Den är mjuk och kan lätt gå av om du försöker dra fast med våld. Skruva bara åt till det tar stopp och därefter ett kvarts varv eller så så den sitter ordentligt.
                  * Skruva av "ratten" för mekaniska bromsen och droppa en droppe olja i hålet för spolaxeln och en droppe på insidan av ratten (sitter en liten filtbit där som behöver olja) samt skruva sedan tillbaks ratten lätt.

                  Nu kan du sätta ihop rullen igen. Har du frikoppling med tumtangent så se till att du håller upp tangenten så att frikopplingsarmen på tangenten kommer på ovansidan av frikopplingsarmen i vevhuset.
                  OBS! När du monterar ihop rullen så se till att centrifugalvikterna är intryckta i innersta läget mot spolaxeln. Annars finns risken att du klämmer dom mot lagerbanan och deformeras. Jag brukar hålla rullen lodrätt vid hopmonteringen för att vara säker.

                  När du monterar ihop rullen får du inte använda våld på något sätt. Du passar bara ihop delarna på rätt sätt och sätter ihop delarna. Ibland kan ett litet ruckande på veven behövas så att allt "faller på plats". Skruva åt gavelskruvarna för hand så långt du kan och dra sedan ett extra kvarts varv med skruvmejseln för sista låsningen.

                  Nu återstår bara två smörjställen till. Det är linföraren och vevknopparna.

                  * Håll rullen upp och ner och lägg en droppe olja på evighetsskruven som driver linföraren. Jag brukar lägga en droppe i vardera ändan.
                  * När detta är gjort lägger du en droppe i varje vevknopp.

                  Sådär..Standardservicen är gjord. Allt du behöver göra nu är att veva rullen några varv så oljan sprider sig och kryper in ordentligt överallt. Har du råkat kladda ner rullen med olja, torkar du bara rent med mjuk trasa.

                  Det kan se mycket ut såhär i skrift, men när du blir van, så tar hela smörjproceduren bara c.a 5 minuter. Men varje nedlagd fem-minuters service förlänger livet på rullen väldigt mycket.


                  Stor-service

                  Minst en gång om året bör man göra den "stora servicen". Speciellt viktig är denna service ifall man planerar ett långt uppehåll i användandet av rullen. T.ex under vintern. Man kan då välja att antingen skicka sin Ambis till ABU service eller göra det själv. Att göra det själv är inte svårt. Allt du egentligen behöver är en liten skruvmejsel, en liten skiftnyckel eller hylsnyckel och en liten spetsig plattång. Det som är viktigt att tänka på är att sätta ihop rullen exakt rätt. Är man ovan så är det bra att ha en sprängskiss till hands och vara noggrann med att lägga delarna i ordning vid isärplockningen så man inte löper risk att sätta ihop delarna i fel ordning.

                  Jag brukar dela upp rullen i tre delar. Stativ delen med linförarmekanism, spolen och vevdelen med drivmekanismen. Att plocka isär vevdelen är det som brukar avskräcka många, men gör det bara i rätt ordning så är det mycket enkelt.
                  Att ta isär stativdelen och spolen är enkelt. De består bara av ett par delar så det behöver jag inte gå in på här. Vevdelen däremot är det som är känsligt. Lägg ett papper, gammal tidning eller ren tygtrasa framför dig. På den placerar du vevdelen.
                  Utrusta dig med de tre verktygen. Du bör dessutom ha en burk med kristallollja eller fotogen för tvätt av delar, samt några topz, en eller ett par rena icke luddande trasor samt givetvis olja och fett. Ta även fram en mjuk blyertspenna som du skall ha till hands för ett speciellt ändamål.

                  * Skruva av den lilla plastkåpan över centrummuttern till veven precis som när du skall göra den vanliga grundservicen. Nu kommer vi till det enda riktigt trixiga i hela proceduren, nämligen att ta bort den lilla låsbrickan som sitter i mitten på vevaxeln. Jag vet inte hur många sådan som ligger i golvspringor runt om i världen, men det måste vara millioner vid det här laget. Använd den lilla spetsiga tången eller annat spetsigt för att dra bort den. Och se till att du lägger den där den inte kommer bort.
                  * Skruva nu av centrummuttern. På vänstervevade rullar är muttern vänstergängad, så får du inte loss den ganska lätt så prova att lossa den åt andra hållet.
                  * Ta bort veven. Under veven sitter än spännbricka. Notera hur den sitter. Den måste sitta på rätt sätt när du sätter tillbaka den.
                  Nu kan du skruva bort stjärnhjulet till slirbromsen. Även denna är vänstergängad på vänstervevade rullar. Det är normalt att den går trögt i yttersta läget innan du får bort den. Går den väldigt trögt så håll med plattången runt den platta delen på centrum tappen (akta gängorna) så går det bra.
                  En del brukar skruva bort vev o stjärnhjul innan de lossar vevdelen från stativet och utnyttja backspärren för att skruva hjulet förbi den tröga delen av gängan. Du bestämmer själv vilket som känns bäst för dig.

                  Under stjärnhjulet sitter ett par böjda brickor. När du tar bort dom är det viktigt att du noterar hur dom sitter inbördes. Det är de brickorna som är fjäderbelastningen för slirbromsen, och sätter du tillbaks dom fel, så blir slirbromsen lite märklig. Det kan vara lite trixigt att få bort alla brickorna i det här läget, så ta bara bort den översta.

                  * Nu skall du ta bort gaveln från drevplattan. Den sitter med två skruvar på rullgaveln. Här är det viktigt att du lyfter av den samtidigt som du ser till att inte huvuddrev o alla småbrickor där faller loss o hamnar i oordning. Tryck därför vevtappen nedåt samtidigt som du lyfter av rullgaveln. Nu kommer du även de eventuellt sista spännbrickorna till slirbromsen så se till att dom inte faller bort utan ha koll på hur dom sitter inbördes. På insidan av rullgaveln kan eventuellt en eller två tunna kopparbrickor ha följt med. Se till att du inte tappar bort dom.

                  Sådär. Nu är mekanismen helt blottad. Om du tittar lite på den nu, så ser du att det inte är så märkligt som du kanske först trodde.
                  I rullgaveln sitter vevlagret med backspärrsfunktionen kvar (om du har en modern rulle med direktverkande backspärr). Allt du behöver göra nu är att ta isär alla delarna i tur och ordning och lägga dom på en rad framför dig exakt som du tar bort dom. Vid demonteringen så var noga med att se hur delarna sitter. Om du vill kan du anteckna lite ifall du skulle råka fumla med någon del och inte minns hur den satt. Vänd inte på brickor o annat om du inte är van att skruva på din rulle och minns exakt hur dom skall sitta.

                  Samtliga delar utom slirbromsskivorna skall nu tvättas rena. Har du fått fett på dessa fiberbrickor, ska du bara torka dom så rena som möjligt med en trasa. Nu ser du ifall dom är deformerade av för mycket förvaring med åtdragen slirbroms eller utslitna. Om dom ser bra ut skall du smörja dom. Detta görs bäst genom att "måla" dom ordentligt med blyertspennan. (Precis där kom den fram). Varför, undrar du kanske? Jo, för att få en så mjuk slirbroms som möjligt är torrsmörjning med grafit helt överlägset. Det enda som är bättre, är att byta ut bromsbrickorna mot t.ex X-treme Smooothies eller andra självsmörjande specialbromsbrickor. Om du inte lyckas få dom torra och rena eller ser allmänt dåliga ut, måste dom bytas ut. Du kan köpa eller beställa delarna genom din lokala handlare. Detsamma gäller alla delar som är trasiga eller utslitna.

                  Dags att tvätta.

                  * Tvätta varje del för sig i din burk med fotogen eller kristallolja. Torka av dom ordentligt med en trasa. Se till att du håller din ordning på delarna så du sätter ihop det hela på rätt sätt vid monteringen.

                  Sådär. Nu är du mer än halvfärdig med din stor-service. Allt du behöver göra nu är att fetta in dina delar montera ihop i i rätt ordning. Tänk på att inte smörja slirbromsbanor eller slirbromsbrickor med fett. Gör du det kommer din slirbroms att "hugga" när du sedan fiskar.
                  Använd ett bra rullfett eller något specialfett innehållande teflon eller liknande. Det finns massor med olika fetter på marknaden, och som regel är de flesta s.k. "Rullfetter" bara vanligt standardfett av ordinär kvalitet.
                  När du monterat ihop din "vev-sida" av rullen, lägger du den för sig och gör rent stativdel och spole. Dessa består av väldigt få delar och är mycket enkla att plocka isär,göra rent och smörja.

                  Sådär. Din rulle är färdig för nya tag och sköter du fortsättningsvis servicen av din rulle, kommer den hålla mycket länge och fungera perfekt. Det är ju faktiskt så att din dyra fisketid ska inte behöva störas av irritation över dåligt fungerande eller illa skött och sliten utrustning.


                  Backslag. Hur och varför det uppstår

                  Många fiskare fiskar endast med haspelrulle. Man brukar skylla på ditt och datt och att man "minsann testat" multirulle men inte tyckt om det. Sanningen har ofta varit att man provat kasta med multirulle men fått trassel på trassel och sedan givit upp. Detta är tråkigt då fiske med multirulle är en helt annan och ofta överlägsen känsla än haspel.
                  Den direktkontakt och drillkänsla man får med multirulle är helt annan än med haspel och har man väl lärt sig fiska med multirulle, så blir haspelutrustningarna ofta liggande relativt oanvända. Dessutom är vissa typer av fisken, som t.ex Jerkbaitfiske, mycket svårt med haspel då man förlorar den direkta kontakten med betet och ofta drabbas av lösa linslingor på rullen när man tar in löslina vilket i sin tur ger återkommande problem med linslingor som släpper från rullen o.s.v.
                  Om man däremot förstår varför backslag uppstår kan man oftast släppa sin aversion mot multirullar och snart har man tekniken inne och kan fiska avslappt och njutbart med dom.

                  Enkelt förklarat uppstår backslaget av lösa linslingor som uppstår när spolen roterar fortare än linan hinner lämna spolen och till sist fastnar i varandra och låser spolen. Detta är ganska vanligt då man kastar med lätta eller "fladdriga" beten och stor multirulle. Jag har själv som van multikastare svurit över diverse backslag då jag kastat t.ex 20 grams drag med kraftigt 12 fots laxspö och Ambassadeur 7000. (Fråga inte varför jag försökte göra det, men "är" man så är man..)

                  För att minska risken bör man alltså välja relativt tunga och lättkastade beten till en relativt liten rulle och ett lätt spö med långsam förlåtande helaktion när man börjar fiska med multirulle. På så sätt minskas risken för övervarning av spolen vid kastets start och man slutar spänna sig och börjar lära känna hur rullen verkligen fungerar.
                  Med ökad erfarenhet kan man sedan bredda sitt utrustningsval och till sist finns inga som helst hinder för att fiska det allra mesta med multirulle. Faktiskt ända ner till utrustningar som tidigare var "rena" haspelklasser. Det finns multirullar som kan kasta beten ner till 5 grams vikt riktigt bra utan speciella problem.

                  På en multirulle finns två olika kastbromsar. Dels en "centrifugalbroms" med små vikter som kastas ut av centrifugalkraften i kastets början, och dels en mekanisk broms som bromsar spolen i kastets slutskede.
                  I början kan man behöva ställa dessa bromsar relativt hårt och därmed göra avkall på kastlängd, men med tiden kan man som regel lätta på dessa bromsar och istället använda sig av tummen för att kontrollera sitt kast från början till slut.


                  Trimning av rulle

                  Kan man förbättra sin rulle och därmed ytterligare minska risken för backslag. Svaret är, JA det kan man.
                  Detta kan göras på flera olika sätt.
                  Det som gäller är att få rullens spole att starta av mindre kraft samt att den samtidigt får en mjukare start. Detta kan göras i fler olika steg. Från enkel trimmning som vem som helst kan göra upp till ren casting-trimmning. En så pass trimmad rulle är dock så extrem att den inte lämpar sig för fiske.

                  Den enklaste formen av trimmning är att få spolens lager att rotera lättare. Som standard från fabriken är lagren ofta infettade rätt rejält. Detta fett döljer ofta dessutom den bristfälliga precisionen och kvaliteten på standardlagren som är originalmonterade på många rullar. Det bästa är att byta ut dessa lager mot riktiga högkvalitetslager av rosftritt stål eller keramiska material. Dessa lager kostar dock en slant och kan vara lite knepiga att få tag i. Det går dock att köpa bra lager över disk i Sverige hos vissa företag som specialicerar sig på kullager av olika slag.
                  Man kan annars få tag i olika lager via exempelvis hatteras i U.S.A. Dessa finns beskrivna på Internet under adress: http://www.hatterasoutfitters.com
                  Väl där så klickar du vidare på "Reels" och sedan på knappen "Reel Candy". Där hittar du en uppsjö av olika lager och tillbehör till olika rullar.
                  Om du nu tycker att det är lite överkurs, så kan du göra en hel del själv med små medel och låga kostnader.

                  Det första du skall göra är att skaffa en flaska Aceton med Olja. Den typ av aceton som tjejer brukar ta bort nagellack med. Därefter låter du dina lager bada i detta i c.a tio minuter. Därefter tar du upp dom. Låter dom lufttorka ordentligt genom att sätta dom på en tops och snurra på dom så acetonet försvinner. (Lägg märke till skillnaden i rotation mot innan).
                  Därefter smörjer du dom med en tunnflytande högkvalitetsolja. Gärna av en typ som innehåller Silicon. ABU´s Silicote-olja eller Rocket-olja är bra val.
                  Viktigt att tänka på nu.. När du nu endast har olja i dina lager måste du ovillkorligen smörja dom efter varje fisketur. Annars kan dom gå torrt och skära ihop.
                  Nu har du plötsligt minskat rullmotståndet I lagren kraftig. Problemet är nu bara att spolen fortfarande är ganska tung och risken för övervarning faktiskt ökat något i takt med ökad kastlängd.
                  Detta bör alltså kompenseras en aning.

                  Det du nu behöver göra är att förbättra din centrifugalbroms. En del tror att ifall man helt tar bort centrifugalvikterna så ökar automatiskt kastlängden. Detta är helt felaktigt. Du ökar bara risken för övervarvning ytterligare. Särskilt nu när dina lager fått ordentlig snurr.

                  Istället införskaffar du en ny "centrifugalviktsbricka". Alltså den lösa del som med liten klämfjäder är monterad på spolgaveln och som centrifugalvikterna sitter monterade på. Samtidigt köper du nya centrifugalvikter av den gamla typen. Köp gärna all tre storlekarna så du kan experimentera lite själv med vilka vikter som passar dig och ditt fiske bäst.
                  Problemet är nu bara att vikterna inte passar på centrifugalviktsbrickan. Hålen i vikterna är runda och brickans armar är fyrkantiga.
                  Som tur är så är brickan av förnicklad mässing och ganska mjuk, så allt du behöver är en liten fintandad fil. Ta lilla filen och fila helt enkelt de fyrkantiga pinnarna runda. Var försiktig. Det är lätt att ta för mycket. Vikterna skall kunna röra sig helt obehindrat utan att för den skull sitta löst och "fladdrigt".

                  När du monterat de nya vikterna och hittat den storlek du vill ha, så märker du hur rullen uppför sig helt annorlunda. Den kastar längre än förut, samtidigt som den blivit "lugnare". Helt enkelt mycket bättre. Detta är en enkel trimmning du kan göra på samtliga Ambor av "Classic" modell som är försedda med "Ultra Cast" systemet. D.v.s de rullar där spolen roterar på en fast axel. Exempelvis mod C3 och C4 m.fl.

                  När du nu fiskat ett tag och vant dig kanske du vill gå ett steg längre utan att övertrimma rullen och göra den oduglig för fiske. Betänk dock att nu begränsas det lite. Rullar över storlek 5000 bör inte trimmas mycket mer än med lagertrimmning ifall du vill fortsätta fiska med den.

                  Nästa steg är nämligen lättning av spolen. På alltför breda spolar kan spolen bli alltför bräcklig vid lättning och kan helt enkelt brista vid drillning med hårdare ställd slirbroms eller med stumma linor.

                  Lättning av spolen är ingenting du kan göra själv, utan detta bör göras av specialist.
                  Sportfiskeboden i Täby utför lättningar av spolen, och du kan kontakta dom på tel: 08-756 60 88 och be att få tala med Micke. Som gammal världsmästare i casting kan Michael Boettge allt om spoltrimmning. Det kostar några hundralappar att få gjort, men är väl värt pengarna.

                  Här bör du sedan stanna i din trimmning. Mer än såhär behövs helt enkelt inte. Du har med små medel ökat dina kastlängder med upp till 30%. Fått en rulle med mindre tendens till backslag och fått ett mer njutbart fiske med din Ambis. Vad mer kan du begära….?

                  Och du..Glöm inte lätta slirbromsen när du förvarar rullen mellan fisketurerna. Det är inte kul med deformerade slirbromsbrickor när drömfisken väl sitter där…

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Olyckan Visa inlägg
                    Köpte inför förra säsongen en begagnad 5601JB som fungerade bra under en period. Nu i höst har den däremot börjat tjura riktigt ordentligt. Ogillar att skriva sådana här inlägg, men då Jag inte funnit svar på mina funderingar efter kringsökande ber Jag om råd.

                    Problem #1: Rullen skriker och för allmänt missljud kring sig vid första, uppskattningsvis 50, utkasten. Detta sker precis efter att spöt riggats upp från spöväskan, så vatten/fukt kan inte vara boven i dramat. Snarare tvärt om. Så här på efterhand inser Jag att Jag borde testat att släppa på bromsar m.m. för att se om ljudet försvinner, men då missljudet efter ett flertal kast försvinner helt av sig själv bör det inte bero på en justering?

                    Problem #2: Rullen spinnner över i "overrun" trots en centrifugalbromsratt skruvad i botten. Kan det vara bromsen som är dålig eller kanske vredet som inte får kontakt som det skall?

                    Har faktiskt aldrig smörjt upp rullen tidigare, men då centrifugalbroms inte bör höra till de delar som är i stort behov av smörjning tycker man inte att det borde ha inverkan.

                    Tacksam för hjälp!
                    Jag tror att du blandar ihop sakerna.

                    Centrifugalbromsen har ingen ratt att skruva på. Du menar mekbromsratten.

                    Om rullen skriker man ska släppa på mekbromsen. Att dra åt mekbromsen i botten när man kastar tungt är helt fel. Precis som det skrevs av nån annan då är det bättre att bromsa med tummen.

                    Jag tror att glidlagren är slut eller osmorda. Jag satsar på det senaste.
                    Tight lines!
                    CDan

                    Proffs på att lära masken att simma.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 238 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 633 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    544 svar
                    90 965 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 652 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X