5601 JB "skriker vid första utkasten" och håller inte fast centrfugalbromsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 JB "skriker vid första utkasten" och håller inte fast centrfugalbromsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
    Cannonball-förstår inte varför det skulle vara bra med aceton som innehåller, och givetvis kommer lämna kvar, ospecifik "nagelolja" ssk inte om man sedan skall blanda detta med något siliconbaserat? Varför inte göra rent med ren aceton och sedan använda en olja typ rocket gul?
    Canonball citerar ett äldre inlägg.
    Vet att jag själv funderade mycket över just den formuleringen "Aceton med olja" - i synnerhet som i stort sett samtliga andra källor är överens om att det ska vara aceton UTAN olja.
    Min slutsats blev att det nog blev lite fel i originalinlägget, kan inte se nån anledning till att använda "förorenade rengöringsmedel"
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

skönt att du dök upp här, välkommen!! Har du någon ide om varför pinjong-drevet slirar och spolen kommer för långt över?? Ända gången jag råkat ut för att pinjongen eller något annat drev inte tar är om det finns något som håller emot så det inte orkar dra, ev att någon broms är kass så det slirar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        Låter som spoldrevet är nedslitet ( flitigt använd mekbroms ).
        Det börjar låta som att det är dags att lämna in rullen på service nu då. Ev. behöver hela spolen bytas ut då den skadats något då den tack vare glappet legat och skrapat mot rullens chassi vid allt för långt bruk trots problemet (vad gör man när man inte har någon reservrulle?).

Tack för hjälpen än så länge, Wadman och jorgen.mansson!
        "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

Kommentera

Att felsöka per distans är nog bland det knepigaste som finns - iaf för mig, jag vill gärna klämma och känna en del - så nedanstående blir mest svammel (som vanligt ).
          Du har ju en rulle med endast ett spolcentreringsreglage, annars hade det ju inte varit nåt problem...
          Att spolen kommer för långt mot "palm-gaveln" (icke-vevgaveln) känns udda, normalt ska det ju ta stopp åt det hållet.
          I den gaveln sitter en kromad hylsa som kan vara lönt att kontrollera, spolaxeln bottnar i denna - vet inte om det ens är möjligt men krämar man på mekbroms utav h-vete kanske man kan deformera så axeln kommer in för djupt. Antar att man då får lirka ur och shimsa till rätt djup.
          Antar att du checkat så det inte är nån glipa mellan palm-gavel och stativ, det är en möjlighet till att spolen glider för långt åt det hållet.
          Annars vete håken vad det kan vara, om nu inte något är skadat/trasigt.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Utgår man ifrån att palmgaveln med axelinfästn, är hel ( vilket den borde vara ), så är det ju längd på spoldrev som avgör hur långt in i gaveln spolen hamnar. Är detta slitet/trasigt hamnar spolen för långt in och pinjongdrevet kuggar över.

Kommentera

Om något sitter löst och kan röra sig eller för hård mek-broms under en längre tid??.. Har råkat ut för detta en gång men då på en ny rulle direkt ur kartong, dom hade inte spänt skruvarna på vevgaveln när rullen lämnade fabriken, men det var bara att dra dit skruvarna så funkade den..... (record 51)

Den lilla ploppen på spol-axeln är på något sätt kass så spolen kan hoppa runt oavsett???

Alltid intressant med Amb problem så om du lämnar in den, berätta vad som var fel och försök tänka ut varför.......

Kommentera

Dins skrev så här på fiske.nu:
                "Föresten..Eftersom jag inte skriver på FS..Kan någon som gör det, gå in o tala om för de som dividerar om någon JB-rulle som "skriker" att det är det vita revspridardrevet (nr 23403) som sitter på spolen som behöver bytas..Det ska vara en slityta längst ut på ca 1 mm..Är det inte det, så får man precis de problem grabben har..En baggis att byta och hela problemet är löst på en minut..
                Om detta drev är nerslitet, får man även problem med "överkuggning" eller snarare grip-problem av pinjongen mot medbringardelen på spolen.. En liten baggisdetalj som kan stjälpa mycket, alltså.."Liten tuva"..O.s.v).."

Han har koll, det är fö han som ursprungligen skrivit den långa texten om service på ambassadeurer som klippts in i ett tidigare inlägg i den här tråden.
                Senast ändrad av KG?; 2011-12-23, 10:22.

Kommentera

Generellt tips vid rullmeck, slirbromsar, mm
                  www.alantani.com . Kolla under "Reel Rebuild Tutorials and Questions" . Här finns det flesta större märken med. Under ABU hittar vi tex en guide för 5500

mvh
                  Richard

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Dins skrev så här på fiske.nu:
                    "Föresten..Eftersom jag inte skriver på FS..Kan någon som gör det, gå in o tala om för de som dividerar om någon JB-rulle som "skriker" att det är det vita revspridardrevet (nr 23403) som sitter på spolen som behöver bytas..Det ska vara en slityta längst ut på ca 1 mm..Är det inte det, så får man precis de problem grabben har..En baggis att byta och hela problemet är löst på en minut..
                    Om detta drev är nerslitet, får man även problem med "överkuggning" eller snarare grip-problem av pinjongen mot medbringardelen på spolen.. En liten baggisdetalj som kan stjälpa mycket, alltså.."Liten tuva"..O.s.v).."

Han har koll, det är fö han som ursprungligen skrivit den långa texten om service på ambassadeurer som klippts in i ett tidigare inlägg i den här tråden.
                    Var väl precis det jag skrev? Inte ett helt okänt problem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden