Finns det nån som äger en Shimano Perfection 4000/4010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det nån som äger en Shimano Perfection 4000/4010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns det nån som äger en Shimano Perfection 4000/4010

Hej,

Jag har flera Shimano haspelrullar och bland de en Super Aero 4000 GT, en Aero GT 3000 och en Perfection 4010. Alla är byggda i XT-7. För dessa rullar har jag flera spolar: Aero 4000, 4000 Match, Aero-R3, Aero S-7 och Aero S-7,5. Fast att Aero GT rullen är i storlek 3000 tar den större spolar, i storlek 4000, och lägger linan perfekt. Med Perfection rullen fick jag två spolar: en 4000 och en 4000 Match.

Mitt "problem" är att Perfection lägger linan "dåligt" på vilken spole som helst (alla spolar har samma mått utöver djupet). Dåligt på det sättet att den inte lägger linan på hela spolens höjd. Alltså jag fick den med fel spolar. Saken är att spolen i de andra rullarna går upp och ner längre än i Perfection. I Perfection går spolens axel upp och ner med 4 mm mindre än i de andra rullarna. Alltså Perfection skulle behöva spolar som är 4 mm kortare. Annars har jag ingen annan teori varför det funkar som det gör.

Med tanke på detta vill jag "kassera" Perfection (fast den fungerar perfekt) och ta dess kullagrade linspridarrullen och flytta den till Aero GT 3000 rullen (som har icke kullagrad linspridarrulle). Jag får dona lite för att det ska gå men måttmässigt skulle det funka.

Frågan är: finns det nån som har en Shimano Perfection 4000/4010 som kan hjälpa mig att mäta dess spole? Jag vill se om min teori stämmer. Om det stämmer, tror jag starkt att jag "kasserar" Perfection för att göra den andra rullen bättre.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av CDan; 2011-10-14, 15:52.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Har för mig att Shimano har små brickor som man lägger under spolen för att ställa linuppläggningen men jag vet inte om det hjälper

Kommentera

Rakt under spolen går det inte att sätta brickor (pga. spolens konstruktion). Däremot finns under spolens release knapp ett par brickor som går att använda om man har dåligt linupplägg när man använder tunnare/tjockare lina än den som spolen är gjort för. Jag menar att t.ex. om spolen är gjort för lina från 0,30 till 0,45 mm om man går under 0,30 skulle man flytta brickor som finns över fjädern, som håller spolen på axeln, och sätta de under den. Tvärtom om man kör med tjockare lina.

Dessa brickor är för att finjustera inom kanske +- 0,2 mm. I mitt fall pratar vi om 4 mm. Det kanske behövs nya spolar, som är kortare, eller?
      Senast ändrad av CDan; 2011-10-14, 13:11.
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

finns dessa brickor även på super aero gt rullarnas spole eller bara på perfection ?
        Har en super aero gt 3000 som inte lägger linan helt hundra ,,,,,
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Swe#kipp Visa inlägg
          finns dessa brickor även på super aero gt rullarnas spole eller bara på perfection ?
          Har en super aero gt 3000 som inte lägger linan helt hundra ,,,,,
          Jag kan inte komma ihåg vilka spolar hade min Super Aero 4000 GT men alla mina spolar har dem brickorna. Alltså det finns 3 brickor: två har samma diam och den tredje är nån mm större. Den större brickan ligger an mot knappen och, från början, de andra två ligger på varje sidan av den fjäder som låser spolen mot axeln. Det är dessa sista två som man kan flytta på den andra sidan fjädern som de var från början, alltså bägge på en sida av fjädern: över eller under.

Man kan tycka att 0,2 mm inte gör mycket för linuppläggningen men det gör det. Även mindre än 0,2 mm kan ställa till problem.

Det är av stor vikt att man inte understiger eller överstiger för kraftig den linintervall som spolen är avsätt för. T.ex. om spolen är för 0,30-0,45 mm blir det ganska sannolikt att vid en lina med 0,20 mm diam blir linuppläggningen dålig. Inte alltid men ganska ofta. Självklart hänger mycket på kvalitén på rullen. En bättre rulle har bättre linuppläggning. Det problemet stötte jag på även på Daiwa och även på Abu rullar. Spolarna för frambromsade rullarna är lättare att korrigera: man sätter en tunn bricka under spolen, innan att man sätter spolen i rullen (så som Sot var inne på).
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Tack för den infon, pillar man loss överdelen där "lossar knappen" sitter för att komma åt brickorna ??
            Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ovanpå spolen finns en större plastbricka som håller tryckknappen på plats. Det är den bricka som du måste få bort för att nå metallbrickorna som finns under knappen. På plastbrickan står "Shimano - push button spool". Plastbrickan är gängat (alltså egentligen är en mutter) och med hjälp av en tång med spetsiga käftar kan du skruva av den. Du kan experimentera med metallbrickorna tills du får bäst linupplägg.

Ha det!
              Senast ändrad av CDan; 2013-06-20, 10:02.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Ingen här på FS som har en gammal Shimano Perfection 4000/4010?
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Perfection saknar "aero wrap line winding system" vilket de andra rullarna har. Perfection har nog kuggdrev som driver spolaxel in och ut. Uppenbarligen är dessa inte optimerade för spolbredden.

Kommentera

Det kan mycket väl hända. Jag visste inte det.

Jag kom också på att spolbredden passar inte Perfection. Det var tråkigt.

Jag försökte ta Perfections kullagrade linspridarrullen (med hela linspridararmen) och flytta till Aero GT 3000 rullen. Det gick bra att montera den men det funkade inte så bra. Alla mått är identiska utom diam på linspridarrullen. Följaktligen hamnar linan på ca 2 mm lägre nivå. Jag skulle behöva flytta linspridarrullen högre upp med 2 mm. Med andra ord får jag kassera Perfection helt och hålet. Följaktigen har jag inga spolar till den.
                    Senast ändrad av CDan; 2013-06-20, 10:03.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar