Drar igång ett till inlägg med rullmekande, råkade få några timmar solo så jag kunde vara "produktiv".
Men först (som vanligt) hänvisar jag till mitt inlägg om rull-terminologi där jag även samlar länkar till alla mina rull-mekar-trådar.
Åsså en förvarning.
Den här tråden kommer postas i etapper.
Så dagens delar behandlar endast demonteringen, resten kommer vid ett senare tillfälle - förhoppningsvis under veckan dock.
Mörrum SX1601C är på många sätt (för mig som är van vid lite mer normala ambor) en tämligen märklig rulle.
Det är påfallande mycket speciallösningar och olika komponenter, för att inte tala om maskinbearbetade detaljer.
Undrar om ABU verkligen har fått ihop det ekonomiskt med en sån rulle...?
Aja, strunt samma...
Först lite bakgrund.
Rullen kom i min ägo efter lite spontan-shopping på Tradera.
När jag packade upp rullen började jag ana att det kunde vara en historisk rulle, och mycket riktigt.
Efter att ha arkivforskat kom jag fram till att just detta är Hermann von Wunderbaums rulle som han förlorade på nordkalotten, 1912.
Hermann var expeditionsbiolog hos den stora Tysk-romerska expeditionen (1910-1913) som skulle kartlägga spenvalarnas vandringar.
Sin fritid spenderade Hermann med att bottenmeta efter kaskelotter, och det var till detta rullen användes - enligt källorna med ett Arjon-spö och Abulon 0.25.
Efter att ha förlorat rullen (som alltså är den jag har) under en dramatisk flykt från kalvande isberg förvinner Hermann ur läroböckerna.
Rullen däremot sägs ha följt med fartyget till Murmansk där lokala tundra-jägare ska ha haft den för att slunga stör.
Det är lite oklart hur rullen vandrat vidare, men jag tror att en konsult jag en gång kände faktiskt hade besökt Sibirien per cykel - så han kan ha varit inblandad.
Det slutgiltiga beviset för att det var rätt rulle fick jag när jag såg märkena efter kaskelott-tänder på vevhandtagen.
Det kan omöjligen finnas någon annan logisk förklaring.
Det var dagens lilla sidospår.
Åter till ämnet...
Rullen har rullfotsnummer 080009/27
Sprängskiss: ABU Ambassadeur SX1601C HI SPEED (08 00 Silver, Silver-Blue 0) 2.pdf
Som vanligt kör jag en bild på rullen innan jag börjat operera.
Lossa tumskruvarna och lyft av vevgaveln - redan nu möts man av något helt annat än man är van vid.
Notera exempelvis evighetsskruven, spollagret och insidan av vevgaveln - ska bli oerhört spännande att gräva vidare.
Detaljbild på spollagret, sitter blockerat av ett stift som borde gå att ta loss med rätt verktyg - men det är inget jag gör den här gången.
Motstående sida av spolen, verkar som att C-bromsblocken är bortplockade. Blir till att lägga till i listan som ska till ABU så småningom.
Så här ser det ut med spolen urplockad, för att få loss motstående gavel lossar man skruven som syns bredvid gavellagret.
Med gaveln borta ser man hur evighetsskruven sitter låst.
Men först (som vanligt) hänvisar jag till mitt inlägg om rull-terminologi där jag även samlar länkar till alla mina rull-mekar-trådar.
Åsså en förvarning.
Den här tråden kommer postas i etapper.
Så dagens delar behandlar endast demonteringen, resten kommer vid ett senare tillfälle - förhoppningsvis under veckan dock.
Mörrum SX1601C är på många sätt (för mig som är van vid lite mer normala ambor) en tämligen märklig rulle.
Det är påfallande mycket speciallösningar och olika komponenter, för att inte tala om maskinbearbetade detaljer.
Undrar om ABU verkligen har fått ihop det ekonomiskt med en sån rulle...?
Aja, strunt samma...
Först lite bakgrund.
Rullen kom i min ägo efter lite spontan-shopping på Tradera.
När jag packade upp rullen började jag ana att det kunde vara en historisk rulle, och mycket riktigt.
Efter att ha arkivforskat kom jag fram till att just detta är Hermann von Wunderbaums rulle som han förlorade på nordkalotten, 1912.
Hermann var expeditionsbiolog hos den stora Tysk-romerska expeditionen (1910-1913) som skulle kartlägga spenvalarnas vandringar.
Sin fritid spenderade Hermann med att bottenmeta efter kaskelotter, och det var till detta rullen användes - enligt källorna med ett Arjon-spö och Abulon 0.25.
Efter att ha förlorat rullen (som alltså är den jag har) under en dramatisk flykt från kalvande isberg förvinner Hermann ur läroböckerna.
Rullen däremot sägs ha följt med fartyget till Murmansk där lokala tundra-jägare ska ha haft den för att slunga stör.
Det är lite oklart hur rullen vandrat vidare, men jag tror att en konsult jag en gång kände faktiskt hade besökt Sibirien per cykel - så han kan ha varit inblandad.
Det slutgiltiga beviset för att det var rätt rulle fick jag när jag såg märkena efter kaskelott-tänder på vevhandtagen.
Det kan omöjligen finnas någon annan logisk förklaring.
Det var dagens lilla sidospår.
Åter till ämnet...
Rullen har rullfotsnummer 080009/27
Sprängskiss: ABU Ambassadeur SX1601C HI SPEED (08 00 Silver, Silver-Blue 0) 2.pdf
Som vanligt kör jag en bild på rullen innan jag börjat operera.
Lossa tumskruvarna och lyft av vevgaveln - redan nu möts man av något helt annat än man är van vid.
Notera exempelvis evighetsskruven, spollagret och insidan av vevgaveln - ska bli oerhört spännande att gräva vidare.
Detaljbild på spollagret, sitter blockerat av ett stift som borde gå att ta loss med rätt verktyg - men det är inget jag gör den här gången.
Motstående sida av spolen, verkar som att C-bromsblocken är bortplockade. Blir till att lägga till i listan som ska till ABU så småningom.
Så här ser det ut med spolen urplockad, för att få loss motstående gavel lossar man skruven som syns bredvid gavellagret.
Med gaveln borta ser man hur evighetsskruven sitter låst.
Kommentera