Tänkte det var dags för ännu en rullskruvartråd, det var ju ett tag sedan sist...
På sikt hoppas jag få tid över till att även titta på följande rullar:
Revo SX-L
6001C
Mörrum SX1601C
Record RCN41
Eventuellt växer listan om jag kommer över nån 25/26:a eller annat skoj.
Hur som helst, den här gången är det dags för en 7001 (utan "i" på slutet), rullfotsnummer 1200 1623.
En rulle som, enligt min uppfattning, har ett riktigt skönt "klonk-ljud" när man frikopplar samt "ikopplar".
Man riktigt hör mekaniken, låter lite småmysigt - nästan lite bankvalvskänsla.
Nog om detta.
Till skillnad från tidigare inlägg tänkte jag testa en strippad variant med mindre text, blir dock en jäkla massa bilder.
Grunden i hur man smörjer sin rulle är ju densamma, så det känns onödigt att dra allt det igen.
Hänvisar istället till mitt tidigare inlägg om smörjning.
Tidigare inlägg (av undertecknad) inom kategorin [RULLMEK]:
Rullterminologi (ProRocket)
Smörja en ProRocket
UC4601C
Innan jag drar igång på riktigt måste jag också erkänna att, till skillnad från en raket så vet jag faktiskt inte vad alla små-pryttlat kallas i en sån här rulle.
Det är ju en hel del fler saker i framförallt kopplingsmekanismen jämfört med tex en raket, C3 eller annan standardAmba.
Av den anledning kommer uttryck som "flärp", "plåtbleck", "den lilla mojängen", etc. ersätta delarnas egentliga namn.
Är det då någon som direkt känner igen att "flärp" helt klart ska heta transversalkraftöverföringsbleck så får man gärna hojta till om den saken.
Sprängskiss: ABU Ambassadeur 7001 (12 00 Red 0).pdf
Notera att på den här sprängskissen (utgåva 0) saknas en detalj #1091751, dock finns delen med på utgåva 2 av sprängskissen.
Börjar med en bild på rullen innan den vandaliseras:
********** DEMONTERING **********
Demonteringen påbörjas raskt, tänk på att vevmuttern är felgängad eftersom rullen är rättvevad (dvs vänster)
Man kan se tydliga korrosionsangrepp:
Bort med lagerkoppen (5144):
Skruva av vevgaveln med tumskruvarna, hör under döljer sig C-bromsen (som än så länge har 4 bromsblock, under kvällen försvinner det ena mystiskt - jag har räknat ut att det är onda japanska andar som fått härja fritt).
Tar man bort spolen kan man kika ner och se knarren och mellandrevet:
Liten jämförelse, som synes är lagerkopparna olika höga. Den högre (5224) sitter på icke-vevgaveln.
Notera låsringen (5142) som håller gavelbussningen (13244) på plats:
Insidan på gaveln:
På sikt hoppas jag få tid över till att även titta på följande rullar:
Revo SX-L
6001C
Mörrum SX1601C
Record RCN41
Eventuellt växer listan om jag kommer över nån 25/26:a eller annat skoj.
Hur som helst, den här gången är det dags för en 7001 (utan "i" på slutet), rullfotsnummer 1200 1623.
En rulle som, enligt min uppfattning, har ett riktigt skönt "klonk-ljud" när man frikopplar samt "ikopplar".
Man riktigt hör mekaniken, låter lite småmysigt - nästan lite bankvalvskänsla.
Nog om detta.
Till skillnad från tidigare inlägg tänkte jag testa en strippad variant med mindre text, blir dock en jäkla massa bilder.
Grunden i hur man smörjer sin rulle är ju densamma, så det känns onödigt att dra allt det igen.
Hänvisar istället till mitt tidigare inlägg om smörjning.
Tidigare inlägg (av undertecknad) inom kategorin [RULLMEK]:
Rullterminologi (ProRocket)
Smörja en ProRocket
UC4601C
Innan jag drar igång på riktigt måste jag också erkänna att, till skillnad från en raket så vet jag faktiskt inte vad alla små-pryttlat kallas i en sån här rulle.
Det är ju en hel del fler saker i framförallt kopplingsmekanismen jämfört med tex en raket, C3 eller annan standardAmba.
Av den anledning kommer uttryck som "flärp", "plåtbleck", "den lilla mojängen", etc. ersätta delarnas egentliga namn.
Är det då någon som direkt känner igen att "flärp" helt klart ska heta transversalkraftöverföringsbleck så får man gärna hojta till om den saken.
Sprängskiss: ABU Ambassadeur 7001 (12 00 Red 0).pdf
Notera att på den här sprängskissen (utgåva 0) saknas en detalj #1091751, dock finns delen med på utgåva 2 av sprängskissen.
Börjar med en bild på rullen innan den vandaliseras:
********** DEMONTERING **********
Demonteringen påbörjas raskt, tänk på att vevmuttern är felgängad eftersom rullen är rättvevad (dvs vänster)
Man kan se tydliga korrosionsangrepp:
Bort med lagerkoppen (5144):
Skruva av vevgaveln med tumskruvarna, hör under döljer sig C-bromsen (som än så länge har 4 bromsblock, under kvällen försvinner det ena mystiskt - jag har räknat ut att det är onda japanska andar som fått härja fritt).
Tar man bort spolen kan man kika ner och se knarren och mellandrevet:
Liten jämförelse, som synes är lagerkopparna olika höga. Den högre (5224) sitter på icke-vevgaveln.
Notera låsringen (5142) som håller gavelbussningen (13244) på plats:
Insidan på gaveln:
Kommentera