IAR slirar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IAR slirar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• IAR slirar?

Hur underhåller ni era IAR-lager?

De senaste gångerna jag varit ute och jerkat med min PRO Rocket har IAR-lagret börjat tappa greppet efter ca 4-5 h fiske. Tolkar det som om det blivit " förorenat" av vatten och börjar därefter trilskas. Inte så att det slutar funka helt men det slirar vid ungefär vart tredje ryck. Mycket irriterande.

Rullen är ny så jag är säker på att felet ligger i mitt underhåll och inte på slitage. Brukar pensla det försiktigt med liquid grease men det kanske är fel, ska man köra tort?

Har för mig att det skall vara torrt !
    Men det kommer säkert nån med bättre koll och hjälper dig
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Enl. UT ska det vara röda rocket fuel eller liquid grease...
      Prova att göra rent det ordentligt. Jag har också varit med om samma sak när jag kört gula rocket fuel. Fungerar med vanligt fett också!

Kommentera

Tyckte att jag rengjorde ordentligt senaste och smorde därefter med Liquid Grease men jag kanske tog för mycket? Känns inte ok att köra det torrt då jag nästan uteslutande fiskar på östkusten. Blir väl till att göra om och göra rätt

Kommentera

Jag förstår mig inte heller riktigt på det där lagret. Hur gick det?

Kommentera

Jag har inte hunnit ta tag i det där ännu. Väntar hem lite nya roliga delar från Lundgrens och tänkte fixa allt på en gång. Ringde dock Abu, mest bara för att dubbelkolla, och jag blev inte klokare på det. De är ju inte helt otänkbart att det trots allt fått sig en smäll eller att det är rost eller annan skit som ställer till det. Tänkte först testa med lite trögare fett men det rimmar ju dåligt med UT:s rekomendationer.

Testar dock att rengöra ordentligt annars får det väl bli att skicka den på service?

Kommentera

Jag brukar köra med vanlig typ smörjfett med samma konsistens som smör i rumstemp, men efter att ha smörjt den med annat har den börjat strula. Jag vette fan. Jag tror att mitt kan börja ta slut också och har en annan rulle på väg in. Det är ju inte helt lätt att byta det där lagret. Någon som vet hur man kan göra det utan en massa specialutrustning?

Kommentera

Finns en guide för att byta IAR hos Alan Tani: http://alantani.com/index.php?topic=1654.0
                Finns även ett "specialverktyg" man kan köpa för några tior från Blakdogtackle.co.uk
                Verktyget verkar vara tillfälligt slut i lager men är i princip en svarvad mässingsmojäng, går lika bra med hylsor som i länken ovan.

Personligen brukar jag rengöra IAR med lysfotogen och sedan några droppar RF Red, har inte märkt några tendenser till att det slirar men den kommer väl en vacker dag
                Har även införskaffat några extra IAR från blakdog att ha i reserv.
                Byter man IAR bör man även byta IAR-bussning samtidigt.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack för tipset Mooki men som jag sriver lite längre upp är det en ny rulle med kanske 40 fisketimmar. Har i.o.f.s jerkat lite med den men det ska den palla. Får jag inte rätt på det efter att jag testat rengöra skickar jag den på garantiservice.

Tanken med tråden var att höra hur ni servar era lager och det har ju visat sig vara exakt så jag gör.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                    Pro Rocket 4500 problem
                    av elgfan
                    På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                    igår, 06:11
                  • elgfan
                    Pro Rocket 4500 problem
                    av elgfan
                    På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                    igår, 06:11
                  • elgfan
                    Pro Rocket 4500 problem
                    av elgfan
                    igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 576 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 195 visningar