Ambassadeur 2500.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 2500....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 2500....

    IAR eller inte-hur vet jag om det är en IAR-rulle? Finns det någon förteckning över detta enl rullfot? Är alla 5,3 IAR? Är några 4,7 IAR? Kan jag eftermontera IAR på en sjuttitalare? Snart kan man väl köpa klisterremsor med IAR-lappar på Ebay....men är ett svart "high-speed" märke i kursiverad stil istället för det röda, som verkar säljas i lösvikt, en trovärdig indikator på IAR?
    Tcksam för ledtrådar.

  • #2
    Inget glapp i veven visar du har IAR.

    Kommentera


    • #3
      Ber om ursäkt för oklar formulering.Vad avsågs var vid okulär besiktning.

      Kommentera


      • #4
        2500 ci och 2500 ciar är iar rullarna.
        2500 higspeed är en 4.7:1 rulle från 70 talet.

        men har någon köpt en 70talare och modifierat själv kan det ju naturligtvis vara vad som helt i rullen..

        UT har utväxling till 2500 tror det var 6.0:1 eller 6.1:1 lite osäker.
        hör med han om man kan ta en 70 talare o växla upp och sätta i iar.
        som sakt 70 talarna finns det i mängder men dom nya är svårare att hitta.. vet att lundgrens har nya till försäljning men smakar de så kostar de.

        Ps har jag fel i något av det ja skrev så rätta mig gärna

        Kommentera


        • #5
          Det står IAR på gaveln, åtminstone på min.

          Kommentera


          • #6
            Jag har lyckats klämma i ett IAR lager i en 6000 electric blue men skall säga att det krävdes en del våld, olja och tur, min 2500 hade IAR från början så jag har aldrig behövt testa på den men det borde gå om diametern på lagren finns att köpa löst, vet inte vilket år IAR kom men det får vi snart veta när experterna här får syn på denna tråden.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Jag har lyckats klämma i ett IAR lager i en 6000 electric blue men skall säga att det krävdes en del våld, olja och tur, min 2500 hade IAR från början så jag har aldrig behövt testa på den men det borde gå om diametern på lagren finns att köpa löst, vet inte vilket år IAR kom men det får vi snart veta när experterna här får syn på denna tråden.
              Jag är definitivt inte expert men jag vill minnas att jag någonstans läst att det tillverkades IAR-25or 1996-1999, utväxling 1:5,3 kanske var det till japanska marknaden men det kan säkert de riktiga experterna rätta mig om jag har fel.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
                Ber om ursäkt för oklar formulering.Vad avsågs var vid okulär besiktning.
                De 2500or med IAR heter väl oftast CI eller CIAR. Enligt uppgift skall det dock även finnas 2500C med IAR. Vet inte om det spelar roll egentligen, eftersom "textgavlarna" ju går att byta. Medan IAR-lagret sitter på vevgavlen vilken ju därmed är den intressanta sidan. Vad du letar efter är en förhöjning för IAR-lagret.

                Om du ursäktar kvalitén på den hastigt skapade illustrationen ser det ut som följande:

                Rullen på bilden har IAR-lager, vilket ryms under förhöjningen:
                Click image for larger version

Name:	2500IAR.jpg
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	1760940

                Denna rulle saknar IAR:
                Click image for larger version

Name:	2500C.jpg
Views:	1
Size:	30,5 KB
ID:	1760941

                Hoppas du kan se vad jag försöker visa!

                Kommentera


                • #9
                  Jag önskar alla hjärtligt välkomna in i 25ans djungel!

                  Regel 1: Man får ingen som helst ledning av beteckningar, high speed dekaler eller rullfotsnummer.
                  Regel 2: Rullarna är ju fantastiskt bra och det har gått pengar i alla 25or och 1500rullar, vilket har lockat fram en massa obskyra fuskpellar som kombinerat ihop diverse skrot för att sälja det dyrt på Tradera. VARNING! Jag repeterar VARNING!
                  Regel 3: Det går inte att eftermontera ett IARlager i en gavel som inte är gjord för det för både stödhylsan i sig själv och dees infästning i gaveln är för klena.

                  Man kan skilja riktiga IARrullar från de andra genom att titta på vevlagrets stödhylsa. Är hylsan av mindre diameter än stjärnhjulets krage saknar rullen IAR. Är stödhylsan lika grov som stjärnhjulets krage närmast gaveln, då är rullen en IARrulle.

                  IAR rullar har utväxlingen 1:5,3 och rullar utan har (förutom några sällsynta undantag) 1:4,7 från fabrik.

                  Man kan i princip dela upp alla 25or i två huvudkategorier, de "med IAR" och de "utan". Inom varje kategori kan man betrakta delarna som helt utbytbara från en rulle till en annan.

                  Mellan de två kategorierna är allt från stativets högra kant (närmast vevgaveln) och vänster därifrån sett, samt från och med stjärnhjulet och åt höger, helt utbytbart, resten inte.

                  För den som vill grotta i detaljer är följande delar IAR unika: Yttergavel, bromsplatta, huvudrevsbussning, huvuddrev, pinjongdrev, tryckplatta, frinavsbussning och en extra fjäderbricka. Av de åtta delarna finns tre inte längre finns att uppbringa från ABUs normala reservdelsdepåer eller andra öppna kanaler, så det är inte enkelt.

                  Var försiktiga vid köp av begagnat, såväl delar som rullar betingar skeva priser och många säljare är direkt bedrägliga.
                  Senast ändrad av UT; 2011-09-08, 11:25.
                  www.utreel.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för klara konkreta besked och bilder.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 339 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    558 svar
                    91 999 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 734 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
                    60 svar
                    7 182 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Arbetar...
                    X