Mitt första jerkset, Cardiff 301 + Savage Gear Butch Light XLNT. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första jerkset, Cardiff 301 + Savage Gear Butch Light XLNT.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt första jerkset, Cardiff 301 + Savage Gear Butch Light XLNT.

Hej!

Jag har fiskat sen jag var liten och det är en stor hobby för mig.

Nu de senaste 2 åren så har jag blivit mer seriöst med mitt fiske och kostat på det lite mer.
    Tidigare så har jag bara fiskat ädelfisk men nu så är det mest gädda, abborre och gös som gäller.

Tidigare i år så köpte jag både Shimano rulle och spö (haspel) och är riktigt nöjd med det.

Har många kompisar som jerkar och jag har testat flera gånger, så idag bestämde jag mig för att beställa jerkgrejer jag med.

Eftersom det är mitt första jerkset så vill jag inte kosta på det så jättemycket, så kikade runt på sportfiskeprylar och hittade Cardiff 301 + Savage Gear Butch Light XLNT för 1995:-.

Kan någon med erfarenhet av en Cardiff ge några tips eller info om något man bör veta? Har läst lite här i forumet och många tycker att det är en utmärkt rulle. Läste att någon tyckte det var en nackdel med att linspridaren inte följde med i kastet? Vad finns det för nackdelar med det?

Även han på sportfiskeprylar rekommenderade den starkt och tyckte det var kul att jag skulle börja med jerk. Han sa att detta var ett utmärkt set för nybörjare men även erfarna jerkare.
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Jag köpte en Cardiff 301 till mitt första jerkset och jag måste tyvärr säga att jag inte alls var nöjd med den. Sålde den efter två fisketurer.

Som du säger så följer inte linspridaren med i kastet vilket är en stor nackdel. Det sliter ordentligt på linan och kastet blir kortare. Den känns inte speciellt gedigen heller, faktiskt rätt plastig. Och det som är det sämsta med rullen är att bromsspannet är väldigt kort. Det går från jättehård broms till hyfsat hård på bara ett halvt varv på bromsveven, och sedan går det inte att göra den lösare. Jag vet inte om det var fel på just den rullen, men om alla cardiff är likadana så är det rena skiten. Blev väldigt förvånad över rullen då jag bara använder shimanos hasplar och är mkt nöjd över dem.

Jag köpte en Ambassadeur Inshore 5501 efter att jag sålt cardiffen och det är som en helt annan liga... helt otroligt skön rulle.
    Inshore kostar 2500 i sverige, och slutar tillverkas nu p.g.a. Amba predator som är typ samma rulle men i ny design. Men du kan hitta helt nya Inshore till utförsäljning i en butik på Ebay. Kostar 930kr med express frakt (3 dagar från USA till dörren) + 178kr postavgift och tullavgift.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag har ingen direkt erfarnhet av andra jerkrullar men jag känner mig ändå manad att säga att min cardiff 301 inte känns plastig Var lite orolig över linspridaren också men som jag förstått det så har det minimal påverkan.. Bromsen känns faktiskt rätt bökig som Numse säger, även om den trots allt gör sitt jobb. I överlag är jag nöjd med min cardiff 301 och skulle rekommendera den till vem som helst.

Kommentera

Cardiffen är inte alls plastig och gör sitt jobb mkt väl. Det jag inte gillade var att linspridare är lite för nära spolen.
        Annars fungerade de bra som andra rulle, de få gånger de behövde komma fram.
        Mina hade carbontex bromslameller och bättre spolaxellager.
        Häls /T

Kommentera

Här är ett annat i samma prisklass, rullen har fått riktigt bra betyg men spöet kan jag inte yttra mig om har aldrig testat det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
            Jag köpte en Cardiff 301 till mitt första jerkset och jag måste tyvärr säga att jag inte alls var nöjd med den. Sålde den efter två fisketurer.

Som du säger så följer inte linspridaren med i kastet vilket är en stor nackdel. Det sliter ordentligt på linan och kastet blir kortare. Den känns inte speciellt gedigen heller, faktiskt rätt plastig. Och det som är det sämsta med rullen är att bromsspannet är väldigt kort. Det går från jättehård broms till hyfsat hård på bara ett halvt varv på bromsveven, och sedan går det inte att göra den lösare. Jag vet inte om det var fel på just den rullen, men om alla cardiff är likadana så är det rena skiten. Blev väldigt förvånad över rullen då jag bara använder shimanos hasplar och är mkt nöjd över dem.

Jag köpte en Ambassadeur Inshore 5501 efter att jag sålt cardiffen och det är som en helt annan liga... helt otroligt skön rulle.
            Inshore kostar 2500 i sverige, och slutar tillverkas nu p.g.a. Amba predator som är typ samma rulle men i ny design. Men du kan hitta helt nya Inshore till utförsäljning i en butik på Ebay. Kostar 930kr med express frakt (3 dagar från USA till dörren) + 178kr postavgift och tullavgift.
            Tråkigt att höra. Snackade precis med en kompis farsa som har ett par år på nacken inom fiske och han hade en kompis som kört med en Cardiff och tyckte också att det var dåligt med en fast linspridare. Men det hade inte slitit något på hans lina tydligen.

Läste även på forumet här att det var någon som brukar stoppa in rullen i diskmaskinen 1 gång i månaden och sen smörja om den, ska tydligen bli som ny varje gång.

Det där med bromsen lät ju inge bra heller men det är väl någon man får vänja sig vid. Jag har ändå funderat redan nu på att skaffa ett till jerkset till nästa höst.

Men jag tar nog risken och köper det här setet. Det är trots allt mitt första och jag ska ut i helgen på en fiskeresa så antar väl att jag är lite "ivrig" hehe. Men har kikat runt lite nu på forumet och läst mycket bra om den, även om det där med bromsen och linspridaren är något som många påpekar så är den ändå rekommenderat på flera håll.

Tack ni andra också för att ni tog er tid att svara Jag återkommer efter helgen med en liten recension/omdöme!

Kommentera

Jag kör med Cardiff och Pro Rocket, men har även testat Calcutta och Revo och är mycket nöjd med Cardiffen. Jag har inte uppfattningen att kasten blir kortare pga att linspridaren är fast vid frokoppling. Faktum är att jag oftast kastar relativt långt.

Problemet med att bromsen justeras på ett halvt varv ser jag inte som ett problem. Snarare tvärtom. När jag är ute och jerkar ställer jag knappt om bromsen någonting på en hel dag. Endast om jag ändrar betesvikt kraftigt. Det räcker att man har lite koll vid kastet och är beredd att bromsa med tummen om det blir tenderar att bli överslag.

Jag håller heller inte med om att den är plastig, förutom eventuellt frikopplingsknappen, men det stör inte mig.

Jag är jättenöjd med Cardiffen, och då jämför jag med betydligt dyrare rullar.

Kommentera

Har vart ute och testfiskat nu. För det första så tycker jag att frikopplingsknappen var extremt plastig och "gick sönder" när jag skulle öppna rullen för att lägga i lite smörj. Anordningen som håller fast hela frikopplingsknappen i rullen kändes väldigt opålitlig.

I övrigt så tycker jag att den var bra för mig i alla fall. Kastar långt och bra. Fick ett skatbo 3e kastet men eftersom jag är newbie med multirulle så ställde jag på kastbromsen lite till, sen fungerade det perfekt.

Har ju ingen erfarenhet av andra rullar men skulle i alla fall rekommendera den här till andra, trots att den har några "svaga punkter"..

Kommentera

Jag skulle faktiskt köpt JB'n och vendettan. för JB'n är enligt mig en av de bästa rullarna för jerk. håller länge och är en riktig slitvarg. vendetta spöt är ju inge vidare enligt mig.. men men.

Hoppas du får en massa fisk (och din rulle går sönder så du skaffar dig en JB ist) xD

Kommentera

Revo Toro
                    BFT Bandit 6,6 fot
                    Strike Wire Extreme 0,36

Detta är min utrustning.
                    Kolla gärna vår hemsida: http://www.teamplankton.se

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar