Another "Ny Rulle-tråd", Shimano Exage vs Abu Sorön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Another "Ny Rulle-tråd", Shimano Exage vs Abu Sorön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Another "Ny Rulle-tråd", Shimano Exage vs Abu Sorön

Hej! Fiskesnack, nu kommer min första post efter en lång tid av enbart läsande.
    Ledsen om det blir tjatigt med alla nybörjare som ställer frågor om utrustning men
    när det gäller ens fiskegrejer vill man vara på den säkra sidan.

Jag har läst mycket på forumet och även varit och pillat lite i affärer. Tiden har kommit att införskaffa en ny bättre rulle för mig. Jag fiskar allt från abborre, ädelfisk i fjällen till gädda(blir aldrig något stort, max 5 kg) och havsöring(västkust). Jag vill ha en stabil rulle som funkar till samtliga(har en ok UL rulle när det e liten fisk som gäller). Jag har haft en Cardinalrulle ett tag nu som jag varit nöjd med. Men jag tror ett kullager e paj för den har blivit trögvevad när det e fisk på(rasslar trögt och tungt).

Abu sorön kan man köpa för 1000 kr på internet och på doppen.se säljer dom Shimano Exage för 589 kr. Vad säger ni med erfarenhet? Vilken är bäst, finns det någon annan rulle att rekommendera? Vilken storlek borde jag ha? Min tidigare cardinal var strl 300. Vill gärna ha en rulle som är känd för kvalité och livslängd. Fiskar på olika spön i längd 7-9 beroende på fiske och vatten. Kommer inte kasta några tunga grejer, maxvikt e väl 30 grams torskdrag.

Tack för hjälpen. Sketfiske.

mellan exage och sorön skulle jag säga att sorön är MKT bättre.

Kommentera

Jag var i liknande sits som dig och letade efter rullar.
      För mig blev det en Sorön STX20
      Har dock bara hunnit testa den 2ggr sen jag fick hem den.
      Hittills är jag nöjd med den.

Kommentera

Sorön finns i i 3 modeller. S, SX och STX, och STX tror jag säkert ingen blir missnöjd med, men då jag inte har testat den så kan jag ju heller inte rekommendera den så jag får istället slå ett slag för den andre rullen som jag har, en Exage 2500 modell med dubbelvev och den e grymt skön tycker i alla fall jag. Den ligger någonstans runt 1000-lappen tror jag.. går nog att få tag på billigare.

Till skillnad från Sorö-rullarna är den bestyckad med bakbroms, vilket jag tycker är klart trevligare (inte bättre!) då det är lättare och skönare att styra med tummen under pågående fight. Rullen blir ju dock något större med bakbroms. Dubbelveven gör den bra balanserad. Jag kör den på 8-9 fots spön och med kastvikter på 8-60gram ungefär och det är absolut inga problem.

Lycka till med rull-valet!

Kommentera

Jag har själv en sorön stx 20 och har använt den sen i våras. Mestadels till gäddfisket. Den har funkat otroligt bra och jag är riktigt nöjd med den. Den va värd varenda krona! Du kommer inte att bli missnöjd om du köper en Sorön! Här är lite intressant läsning om rullen, med massa bra bilder!

Hello All, Sorry for the delays in posting this review. It was due 3 weeks ago, but I just wanted to put more use on it to give you a full image. There you go, and hope you find it a good read. I should start by pointing out something: The actual reel I have here is from the Cardinal 800i series,...

Lycka till med ditt val!

Kommentera

Det är äldre modeller av Exage som du kan köpa så billigt p.g.a. att de säljer ut dem nu när 2011 års modell har kommit. Kan verkligen rekommendera Exage, ruskigt bra rulle för under tusenlappen. Jag har haft ett par och brorsan har haft ett par i över 5 år, ingen av dem har krånglat och de är dem vi använt mest.. jag är verkligen imponerad efter att ha haft okuma- och aburullar innan som varit crap.

Kan inte säga något om sorön tyvärr.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Om du skall köpa en shimano kan jag rekomendera att känna på rullen innan och inte köpa på postorder !!
              Har rullar från Shimano som går topp och som går skit ur samma modell serie så känn på dom innan köp är verkligen viktigt har jag tyvärr märkt !!

Ja,ja lite "bitter" är jag men det kan vara nått att tänka på innan köp i alla fall
              Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Tråkigt att det ska behöva vara så, speciellt när man kan få rullarna för 60% av priset i england och tyskland.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det blir en Sorön STX 20 nu, det verkar vara lämpligt för vad jag fiskar mest. Får jag en feting gädda på som drar iväg med hela linan startar jag en ny tråd om gäddrullar. Tack alla som hjälpt till och tagit sig tid. Jeep1 fin länk du skickade!
                  /Capta

Kommentera

Berätta gärna vad tycker om rullen när du kört med den ett tag
                    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46