Extraspolar till Ambassadeurer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extraspolar till Ambassadeurer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Extraspolar till Ambassadeurer?

Jag är relativt ny på det här med multirullar, efter att alltid ha kört med haspel tills för något halvår sedan. En sak med multirullar som jag börjat störa mig på är det härmed extraspolar. Till haspel medföljer det numera alltid en extraspole, så rullen blir mer flexibel med möjlighet till olika linor för olika typer av fiske. I vissa sammanhang vill man kanske ha en nylonlina på sin rulle (tex ismete), i andra en flätlina. Och ofta vill man nog ha olika dimensioner på lina till olika sorters fiske.

Men hur gör ni alla multiplikatorfanatiker? Köper ni en extraspole från ABU separat? Och vad kostar det isf? Eller byter ni hela linan när andan faller på? Eller köper ni helt enkelt en komplett rulle till (blir attans dyrt...)?

Jag syftar här på klassiska ambor, inte lågprofilare. Antar iofs att samma sak gäller för båda typerna.
    Senast ändrad av Träben; 2011-08-14, 20:04. Anledning: stavfel

Tror de flesta har flera rullar faktiskt, en liten för lättfiske och en större. Men visst kan du köpa en extraspole från ex. ABU i Svängsta eller beggad. Finns säkert någon här som kan kränga en om du talar om vad du har för rulle. Vill du köra lyx så köp en av UTs lätta spolar till din rulle och ladda med relativt tunn lina så fixar den det mesta i fiskeväg. Vill du köra jerk så spola på tjockare lina på spolen som följde med rullen.. Tror inte det finns någon multirulle där det följer med extraspole förutom då ABUs guldrulle (som åtminstone förr levererades med en extraspole).

Kommentera

Fler borde köpa extraspolar. De är inte så dyra, kostar ungefär 200 spänn.

Kommentera

200:- känns ju betydligt mer rimligt än att hosta upp runt 1500:- för ytterligare en rulle. Blir nog en liten investering så småningom.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
          igår, 06:11
        • elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
          igår, 06:11
        • elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 576 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 195 visningar