det är så här att jag har en 5500 c3 och har problem med slirbromsen. det är så att jag inte kan ställa om den jag testade att göra ren den och allt men även utan medel är det samma effekt hoppas någon förstår och kan hjälpa mig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
abu 5500 c3
Collapse
X
-
Får erkänna att jag inte riktigt bergiper problemet, antar att du inte kan spänna åt slirbromsen så den bromsar ordentligt...?
Gissningsvis är det lamellerna som spökar, om de är av den äldre typen dvs. - då köper du nya från tex Lundgrens.
Är det något annat fel bör det gå att klura ut med ordentlig symptombeskrivning.
I värsta fall är jag i trakterna mot slutet av nästa vecka och kan vara behjälplig vid behov, ska till Häggdånger en sväng och det är ju nästgårds
Dra ett PM isåfall, så tar jag med mig lilla reparations-kitetBildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
-
Hmm, alltså själva slirbromsen kräver ett ryck för att släppa?
Kan isåfall rekommendera en behandling med Cal's på lamellerna, gör att startmotståndet minskar och bromsen generellt blir jämnare (för CarbonTex/CarbonMatrix).
Ska du köra vinterfiske med rullen finns det en "vinteranpassade" variant (lila), annars funkar den vanliga utmärkt.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Att skylla på lamellerna är ett vanligt missförstånd, och visst är lamellerna viktiga, men än viktigare är slirbrickorna. Slirbrickorna är inte överdrivet plana i en Amba direkt från fabriken och i början märker man inte så mycket, men efter lite slitage, och framför allt om lamellerna är "generöst" skurna så de kan wobbla på huvuddrevsbussningens axel, så hamnar ojämnheterna gärna ihop och sen blir det "ryck-ryck" av alltihop.
Slå isär hela vevpartiet och planslipa slirbrickorna (använd våtslippapper som ligger på en glasskiva). Gör allting rent. Har du teflonlameller kan du måla dem med blyerts innan du slår ihop alltihop, och ha inget fett eller annan smörja. Kostar väldigt lite och håller för ett par ordentliga rusningar.
Men om du vill ha en driftsäker och fullt fungerande slirbroms rekommenderas UT Power Star Drag. Kostar men funkar.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 576 visningar
0 gillar