Ambassadeur Pro Rocket 6500CS Till Havsfisket, åsikter och tips på underhåll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Pro Rocket 6500CS Till Havsfisket, åsikter och tips på underhåll?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Pro Rocket 6500CS Till Havsfisket, åsikter och tips på underhåll?

    Jag har fått en Ambassadeur Pro Rocket 6500CS rulle,
    laddat den med 100 meter 0.30 Flourcarbon i botten och fyllt upp med 0.30 SpiderWire Invisibraid.


    Nu går jag i tankarna att jag skall använda rullen till Havsfisket i sommar och jag tänkte höra mig för vad folk har för erfarenheter av dessa rullar till saltvattensfisket.

    Jag kommer att fiska både på Västkusten, på lite populära ställen i höjd med Göteborg och ner till Fladen trakterna. Jag kommer även ett par gånger åka ner till skåne och åka ut med Falken för lite grövre TorskFiske. Alltså kommer vrakfiske stå på menyn.


    Så vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar, utrustningsväg? Eller skulle det fungera. Tar gärna emot tips på underhåll för en ambassadeur rulle som används till saltvattensfiske. Haspelrullar brukar räcka med att spola av med kallt vatten efteråt men det vet jag inte om jag vill göra med en Multirullen som denna.

    Alla svar är välkomna.
    Mvh

  • #2
    jag var själv inne på samma banor som du,
    starta denne tråden där kan du läsa en hel del om lina rullar o så.. http://www.fiskesnack.com/forum/show...ight=vrakfiske

    Kommentera


    • #3
      Om du fiskar saltvatten bör du olja kullager evighetskruv efter varje fisketur, självklart även spola av den under kranen, en multi kräver mer servica en vad hasplar gör men är betydligt roligare att fiska med.

      Har ingen aning om vilka vikter och djup du skall köra på så jag kan inte råda dig när det gäller rullen.

      Kommentera


      • #4
        Det är ju inte det allra grövsta havsfisket som är planerat.
        Pilkar/jiggar på 100-300 gram tror jag det kommer att bli. Djup på 10-60 meter inte mer.
        Och vid bottenkontakt så gör jag som alltid, ställer ifrån mig spöt och drar endast i linan tills det ger sig. Att slita på spö och rulle på det sättet är misshandel.

        Kommentera


        • #5
          Du ska åka ut med falken ta med pilkar . Räkna med att sätta 20-30 st pilk på en tur . Var själv ute med Ulf i vintras så man vet . Har du otur kan du bli av med rätt mycket lina varför ha så mycket nylon under? Se till å ha 200 meter flätlina vi körde med 0,28-0,43 å du får inte loss grejerna ändå. 300 grams pilkar är lagom. Enkelkrokar är bättre man fastnar ändå men inte lika ofta . Men annars så räcker den vi fiska sällan djupare än 50 meter. /Fredrik

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 522 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          217 svar
          30 131 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          278 svar
          47 568 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          536 svar
          90 255 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Kimmen
          av Kimmen
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 598 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X