Vad göra åt dålig slirbroms Shimano Exage? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad göra åt dålig slirbroms Shimano Exage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad göra åt dålig slirbroms Shimano Exage?

    Hej alla rulldoktorer!

    Jag har en äldre bakbromsad Shimano Exage 1000 Ra som slirbromsen blivit dålig på. Slirbromsen beter sig på ett sådant sett att den är trög att starta för att sedan gå lätt.

    Fenomet är exakt likadant som på ambassadeurerna när man får skit och olja på bromslamellerna. Lamellerna klibbar då fast tills dom "lossnar" vid hög dragkraft för att sedan gå lätt när bromsen väl kommit igång.

    Problemet är givetvis att att det verkar vara svårare att skruva med en haspelrulle. Har erfarenhet från ambassadeurer. Vågar jag bara riva ner den och ta mig till bromssystemet och göra rent eller hur bär jag mig åt för att fixa min rulle?

    Är tacksam för er hjälp! Tyvärr hittade jag ingen sprängskiss på nätet över rullen med ska försöka fixa det

    Skitfiske

    /Matte

  • #2
    Kolla mikes reel repair efter sprängskiss. En haspel är inte svårare än en ambasadeur om du börjar i rätt ände.

    Kommentera


    • #3
      Har letet på sprängskiss över rullen som ni kan se

      http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

      http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

      Man ser ju tydligt dessa bromslameller på sprängskissen. Lär jag riva hela rullen för att komma åt dessa eller hur ska jag bära mig åt?

      Kommentera


      • #4
        Kom igen nu någon lär ju kunna haspelrullar här på forumet?

        Kommentera


        • #5
          Jepp, du kommer i princip att behöva plocka isär hela rullen för att komma åt bromsen, tyvärr. Bytte bromsdelar på min bakbromsade Stradic, och det var ett projekt som hette duga. Se till att lägga alla skruvar i små burkar i den ordningen de ska sättas ihop igen.

          Kommentera


          • #6
            Okey det så det är.

            När bromsarna blir dålig på dessa rullar vad beror det på? Är det oftast skit eller är det helt enkelt att bromsdetaljerna (lameller?) är slut och behövs bytas ut?

            Vad pratar vi om får priser att på dessa bromsgrejer i så sånna fall?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
              Jepp, du kommer i princip att behöva plocka isär hela rullen för att komma åt bromsen, tyvärr.
              Det gäller ju bakbromsade rullar. Ett tips - köp alltid frambromsat. Bättre bromsverkan (högre diameter på bromslameller)- dessutom sitter hela bromsen i spolen = busenkelt att demontera.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Köp ny rulle och frambromsat. Och då i bättre prisklass. Då håller dom.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                Kommentera


                • #9
                  Sådär nu har jag mekat isär rullen. Det var olja mellan lamellerna och brickorna i bromssystemet och det är troligtvis det som har gjort att lamelerna sugit fast för att sedan när bromsen "lossnar" går den lätt?

                  I alla fall var det så på min ambassadeur TGC5001. Fixade den bromsen efter att vart in på UTreel och läst om hans tips. Den bromsen blev hur bra som helt.

                  Är det likadant på haspelrullar också att det inte ska vara olja på bromslamellerna?

                  Kommentera


                  • #10
                    Olja på bromslameller beror på vad det är för typ av lameller. Vanliga (billiga men ganska effektiva) "felt washers" (lameller av filtmaterial) ska vara inoljade. Har man lameller av t.ex. carbon (carbon matrix) så ska ju dessa vara snustorra. Kolla vad det är för typ av lameller rullen har.

                    Dessutom så kan lamellerna vara slitna. Inte nog med det så reagerar alla lameller negativt på att vara ihoptryckta för länge. Glömmer man bromsen i botten vid förvaring så kan lamellerna stanna i det ihoptryckta läget trots att man släpper på bromsen. Är det "felt washers" är det bara att byta. Andra typer av lameller går kanske att rädda.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    536 svar
                    90 255 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 598 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X