Söker en snygg, stark, salttålig, bra, långsam, trimvänlig gratis ambassadeur(vänster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker en snygg, stark, salttålig, bra, långsam, trimvänlig gratis ambassadeur(vänster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
    http://cgi.ebay.com/ABU-GARCIA-AMBAS...#ht_1336wt_905

Ett klipp. Inte särskilt trimbar, men den kastar marginellt sämre än min UT-trimmade rocket. I övrigt tror jag rullen uppfyller din kravlista.
    Har också en. Klart underskattad rulle. Är väl för att den fick mycket sk-t när den kom ut. Är skönast att att fiska med och kastar klart bäst otrimmad, av de " runda " jag har i min arsenal ( Inshore, C4, Record, Rocket och JB ). Köpte min i år på mässan för 1100kr. Har försett min med lättad linspridare, keramisk knivbult och lagrat mellanhjul.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Har också en. Klart underskattad rulle. Är väl för att den fick mycket sk-t när den kom ut. Är skönast att att fiska med och kastar klart bäst otrimmad, av de " runda " jag har i min arsenal ( Inshore, C4, Record, Rocket och JB ). Köpte min i år på mässan för 1100kr. Har försett min med lättad linspridare, keramisk knivbult och lagrat mellanhjul.
      Instämmer. Jag har utrustat min 5501 med samma pinaler, sen har jag bytt till en vev med kortare slaglängd. Modellens främsta egenskap är dock att den känns väldigt stabil och robust att fiska med. Kanske beror det på spolupphängningen och/eller dreven i rostfritt? Bara hoppas att det inte blir nåt "knas" med att spolaxeln löper genom pinjongdrevet, vilket några har drabbats av..

Kommentera

slarvade när jag läste om inshore, fick för mig att den var en vanlig c3a, men den ser bra ut och priset verkar lovande, typ 1200 inkl frakt och tull. Blir nog en sådan eftersom 5601 c4an på tradera kommer nog sticka över 800 som är mitt tak. Men frågan är, var kan jag börja titta på trim? UT ser ju grym ut men det kostar en del att ligga på topp, först och främst tänkte jag börja fiska med rullen, sen vill jag nog ha en kortare vev med enkelgrepp, därefter är det mer öppet vilka trim jag börjar leta efter, men vilka trim ska man köpa på vilka hemsidor?

Kommentera

Ursprungligen postat av perp Visa inlägg
          slarvade när jag läste om inshore, fick för mig att den var en vanlig c3a, men den ser bra ut och priset verkar lovande, typ 1200 inkl frakt och tull. Blir nog en sådan eftersom 5601 c4an på tradera kommer nog sticka över 800 som är mitt tak. Men frågan är, var kan jag börja titta på trim? UT ser ju grym ut men det kostar en del att ligga på topp, först och främst tänkte jag börja fiska med rullen, sen vill jag nog ha en kortare vev med enkelgrepp, därefter är det mer öppet vilka trim jag börjar leta efter, men vilka trim ska man köpa på vilka hemsidor?
          börja med att tvätta lagerna i aceton och sen smörj upp dom med tg yellow rocket fuel..
          pike1 här på forumet har både olja och enkelvev hör med han.. han kan även hjälpa dig med massa annat

Kommentera

sakta i backarna!

slarvade när jag läste om inshore, fick för mig att den var en vanlig c3a...var kan jag börja titta på trim? UT ser ju grym ut men det kostar en del att ligga på topp...
            jag har för mig att just inshore och predator (som väl är samma rulle, åtminstone i princip...) inte funkar att UT-trimma eftersom de inte inte är en "vanlig c3a". För att forska vidare i detta kan du kika på utreel.com efter listan på rullar som passar trimmen samt mikesreelrepair.com efter en sprängskiss på ditt "trimämne" för att avgöra om lagren sitter i spolen (som är kravet för UT-trim).

Nu fokuserar jag främst på spolar - linspridare vevar etc är naturligtvis en annan sak...

de tekniska artiklarna på utreel.com bör kunna ge dig mycket nytta och nöje

edit:

lagren sitter i gavlarna: sprägskiss inshore
            Senast ändrad av landkrabban; 2011-06-11, 12:24.

Kommentera

dumt att det inte går att trimma spolen på en inshore
              är den mer lik en ultracast i uppbyggnad då? kan någon rullfysiker förklara fördelar/nackdelar med kullager i gaveln vs i spolen? har man bara dimentionerat axeln rätt borde det inte spela någon roll väl? dessutom borde det vara lättare att serva lager som ligger i gavlarna. Var iväg och klämde på en JB och en pro rocket idag, pro rocketen var riktigt fin men jag gillade tumtangenten på JBn. Har inshore tumme eller klassisk frikopplingsanordning?

Kommentera

dumt att det inte går att trimma spolen på en inshore
                är den mer lik en ultracast i uppbyggnad då? kan någon rullfysiker förklara fördelar/nackdelar med kullager i gaveln vs i spolen? har man bara dimentionerat axeln rätt borde det inte spela någon roll väl? dessutom borde det vara lättare att serva lager som ligger i gavlarna. Var iväg och klämde på en JB och en pro rocket idag, pro rocketen var riktigt fin men jag gillade tumtangenten på JBn. Har inshore tumme eller klassisk frikopplingsanordning?
                Klassisk frikopplingsanordning ( tryckknapp ). Tror inte någon tillverkar lättade spolar till inshore och predator än, men det lär nog dyka upp. Fast det är inget man saknar, för den kastar så bra ändå.
                Enda krånglet är att du får skära bort mellanhjulet, för att få bort lagret i gaveln. Jag gör det på alla mina rullar. Tycker hjulet snurrar på lite bättre när det är låst med spårryttare.

Kommentera

kan någon rullfysiker förklara fördelar/nackdelar med kullager i gaveln vs i spolen? har man bara dimentionerat axeln rätt borde det inte spela någon roll väl?
                  Du är i praktiken din egen rullfysiker mannen! Läs artiklarna på utreel.com så kommer du se att UT "citerat" dig

Kommentera

Vet inte men om inshoren och predator har spolarna i gavlarna som en Record kanske ut´s konvertering han har till Recorden kan funka? Recorden snurrar på lagren i gavlarna vid kast och lagren i spolen används bara vid invevning..

Kommentera

nog med planering, ropade hem inshoren nyss, frågorna hopar sig genast;
                      vilken lina, jag tänker mig runt ,20 flätlina hur lång ska jag spola på, vilket märke är bra på multiplikatorrulle? ska jag grunda med 10m nylon eller 100m?
                      var kan man hitta olika vevar?
                      var får jag smidigast tag på rocketfuel oljan, behöver jag både röd och gul?

fråga för rullfysiker: varför använder man kullager på evighetsskruven? vad jag förstår av UT borde oljebronsbussning vara optimalt eller är det för låga varvtal för att fungera?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46