Söker en snygg, stark, salttålig, bra, långsam, trimvänlig gratis ambassadeur(vänster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker en snygg, stark, salttålig, bra, långsam, trimvänlig gratis ambassadeur(vänster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker en snygg, stark, salttålig, bra, långsam, trimvänlig gratis ambassadeur(vänster

God middag rullproffs
    Jag har efter en lång karriär av fluga och haspel skaffat mig två vitt skilda rullar. I slutet av 90-talet köpte jag en Ambassadeur cs rocket 6500 vilken förblev i princip ofiskad eftersom min ena hjärnhavla vägrar veva den mer än 10minuter. MEN förra året köpte jag en shimano multiplikator på rea och den hade veven på rätt sida(vänster såklart)! spinnfisket blev genast roligare.

Efter ett städrace i draglådorna tänkte jag göra slag i saken och göra mig av med min gamla 6500 och skaffa nånting som slutar med en 1:a.
    Efter att ha läst på lite har UT och alla andra rulltrimmare kittlat ett djupgående nördintresse för teknik och förbättringar.

Därför är min kravlista följande:
    Snygg (gärna grön, röd eller svart)
    Vänstervevad
    storlek 5-6001 (tror jag)
    Långa kast
    utväxling 5.3:1 (jag tycker 6.x går för snabbt)
    Möjlig att trimma
    mycket rulle för pengarna
    Passar på ett 6-7" 0-100g spö
    Passar på ett 10-11" 15-50g spö
    kan dra en mörrumlax en gång om året
    Kan jerka en gädda max 5-10ggr per år
    duger till att lura en havsöring som simmar långt ute till havs
    Lätt att underhålla
    helst svensk

Rullen kommer vara till för
    gädda
    havsöring
    lax
    en eller två vilsna stortorskar i nödfall

rullar jag tittat på änsålänge:
    rocket pro orange (snygg och dyr)
    c4 (snygg, dyr och hög utväxling)
    c3 (låter mesigare än en c4 och är inte lika snygg)
    http://www.tradera.com/ABU-Ambassade...0213_134382419 Ultracast 5601 (skräp? har potential att bli billig, fula färger men snygg modell)
    http://cgi.ebay.de/ABU-Garcia-Ambass...#ht_2032wt_300 (begagnad, lite liten, kanske billig?)
    http://cgi.ebay.de/Abu-Garcia-Ambass...7#ht_764wt_906 (snygg, lagom stor, lyckas inte googla modellen, känns lite budget)
    http://www.tradera.com/ABU-6501-CS-R...0213_134101068 (bra på allt möjligt, ful färg och lite väl dyr för en begagnad rulle)

Är det lönt att försöka byta min rocket mot en rulle och vad kan jag förvänta mig i utbyte?
    Kan jag köpa delar och byta vevsida på min rocket?
    finns det mer passande rullar för mig? jag föredrar egentligen mindre rullar hellre än större men den där mörrumslaxen på 15kg drar upp kravet på storlek något.
    Jag skriver mer i tråden om jag kommer på ytterligare krav
    mvh
    Per

Hej!

Jag är absolut inget proffs men gillar Ambassadeurer... Har de två senaste åren köpt på mig "Ge fan i mina vatten" rullarna. Kommer dock troligen inte köpa årets då jag inte tycker den är vidare snygg även om de går pengar till bra projekt.

Jag går själv i trimtankar med delar från UT. Stativ och performence kit+, lättad linspridare, annan vev och silverfärgat stjärnhjul, skulle sitta som en smäck på fjolårets "Ge fan" rulle...

Sälj din gamla rulle på tradera eller köp och sälj här för de du tycker den är värd.

Köp en Amb. 5501 cs pro rocket

Se de lite högre priset som en livstidsinvestering, rullen kommer fortfarande användas om 30 år rätt underhållen.

Så har jag sett på mina rullar, är fortfarande sugen på att "investera" i en cs pro rocket...

Kommentera

Högervevade rullar verkar generellt ha lite sämre andrahandsvärde än vänstervevade, men en vild gissning ligger runt 6-700kr på Tradera för din 6500CS (fast jag har ingen direkt koll då jag är rätt ointresserad av högervevat).
      Kan vara lönt att försöka sikta på rätt säsong om man vill ha ut maxpris.

Vad gäller rulle i övrigt tycker jag du ska in i butik och känna på 6501CS och 6501C3 - högergaveln skiljer sig åt så med tanke på att rullen är såpass bred kan det vara en rätt avgörande detalj för om man tycker rullen är bekväm eller inte.
      Annars tycker jag iofs en 5501CS borde funka, beroende på hur grov lina man kör - kan du gå ner mot .20-.23 går det på rätt mycket lina, och havsöring+grov lina låter inte som nån bra kombination...
      Känns lite vanskligt att dra 15kg lax och 2kg öring och förvänta sig att rullen ska vara optimal för båda...
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

5501 prorocket är nog den ända rullen som gör jobbet.. från att kasta 15 gram på 11 fots spö.. till o kunna jerka med.. igentligen skulle du nog behöva två rullar till allt de.. men pro rocketen e nog de bästa kompromissen.. har själv en.. jävla bra rulle

Kommentera

Gillar det här med snabba svar =)
          Jag har en ganska bred flotta av rullar redan och huvuddelen av mitt fiske är ul/flugfiske i #3-6. Men jag skulle vilja ha en tyngre allround som klarar av det mesta. Men huvuddelen av fisket kommer bli 20-40g fladdriga drag. jag tänker såhär:
          Det är härligt att ha en flotta av sportbilar, men den dagen snön faller kan det vara skönt att falla tillbaka på en bra SUV

Kommentera

hur ser ni på den gröna 6001b från ebay med ett nytt stativ och nya kullager vs en otrimmad 6500cs?

Kommentera

Ursprungligen postat av perp Visa inlägg
              hur ser ni på den gröna 6001b från ebay med ett nytt stativ och nya kullager vs en otrimmad 6500cs?
              den gröna har jag aldrig hört talas om.. men de känns som en massproducerad budget rulle som säljs i varuhus..

angående den 6501 prorocketen på tradera.. 565 kr för den är jävligt billigt.. upp till 1000 lappen är den fortfarande väldigt billig..

Kommentera

Ledsen att du inte vill veva med höger, 6500 rocket CS är enligt mitt tycke den bästa rullen Abu har gjort.

En pro rocket är aldrig fel.

Record-rullarna är inte heller helt fel, 20-40gr fladriga drag vete fan om du inte skulle köra på en Record 51a, nackdelen med den är linkapacitet på 125m 0:35 men med flätlina spelar det ingen större roll, sedan tar den in vatten tack vare den ihåliga spolen, men en väldigt säker rulle att kasta med.

Trimmar du kan du använda vilken som helst av ovanstående och även gå ner på en enklare rulle typ C3.

Kommentera

en tanke slog mig men jag har inte en aning om det funkar.. köp en 5501 eller 6501 rocket trimma den hos UT med alla prylar du vill ha i inkl den lättade blåa spolen. så kör du med den blå spolen till allt finlir med 15-40 grams drag och 0,20-0,23 flätlina och använd originalspolen till jerk med typ 0,36 flätlina.. nu vet jag som sagt inte om originalspolen fortfarande passar då den är trimmad men det kan säkert någon svara på..

Kommentera

Snodde lite info från en gammal tråd om 6001B:
                    Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                    Exakt samma spec som den tidigare modellen av Amb 6000 Classic (förutom att 6001B är vänstervevad och har en annan färg). Har funnits i en grön och en orange version.

Utväxling 1:5,3
                    Traditionell backspärr (inte IAR)
                    Ett kullager + 1 glidlager i spolen
                    Verkar vara en helt vanlig Ambassadeur: http://dev.abugarcia.com/sites/defau...01B%201200.PDF
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 651 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46