Frågor på Amb 6000C & Fett - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor på Amb 6000C & Fett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor på Amb 6000C & Fett

    Hejsan,

    Jag har tagit fram ett par (svarta budget) Ambassadeur 6000C ur garderoben och börjat pilla på dem. Jag köpte dem för kanske 10-15 år sedan till göstrolling men sedan jag skaffade Rockets har de blivit liggandes. Rullfotsnummer 990504. "Inspected by 04" på en liten klisterlapp.
    På vänstergavelns dekal står det "High Speed Retrieve" och Ultra Cast. På högergavelns dekal "6000-C".

    Någon som har svar på följande frågor, eller vet var man hittar svar på;
    - Vad är det för utväxling?
    - Varför "Ultra Cast", det här är knappast ultracast rullar?


    Fettfrågor - Ambassadeur generellt
    ======================
    Backspärren hade lagt av på bägge 6000 rullarna för fettet hade stelnat.
    Jag har fått för mig att jag vill ha ett lättare fett, eftersom jag vid ett par tillfällen upplevt att Amb. rullar krånglat lite vid "grisfiske" i regn eller snöfall runt nolltemp. Både IAR och frikoppling.
    - Finns TG's Liquid Grease att köpa i Sverige, eller rekommenderar ni något annat "liquid" fett?
    - Är grisfiskekrånglet ett tecken på brist på smörja, eller för mycket, eller fel smörja?
    - Ett lättare fett är väl en bit på rätt väg?
    - Eller vågar man vara så pass "djärv" att man bara oljar?
    - Vad vore det ultimata fettet för frikopplingsmekanism och mässingsdrev?


    Jag har tidigare kört med Cals's Reel & Star Drag på rekommendation av lokala handlarn men numera så kör jag med Cal's på just bara bromslamellerna. Sista fettningarna av drev och frikoppling har gjorts med "Nå't utifrån garaget"... Men det har funkat bättre än Cal's, även om jag inte har en aning om ev. långtidseffekter.

    Få se om jag skrämmer liv i rullarna med lite uppgradering, bromslamellerna liknade mest egyptisk papyrus. Dessa 6000C är ju budgetrullar så någon form av budgetuppgradering kanske

  • #2
    UT har fettet till dig.. 69 kr.. kan även beställa av pike1 han o ut jobbar ihop som jag förstått det

    Kommentera


    • #3
      Tack krokodiljägar'n!

      Klart jag skulle kollat UT's sida...
      Där fanns ju såklart TG's liquid grease, och inte bara det utan länkar till återförsäljare - Lundgrens hur kunde jag missa att kolla där?

      Nåväl,
      Highspeed - Kan man utgå ifrån att det är 6,3:1?

      Kommentera


      • #4
        hur vida det är 6.3:1 utväxling i den har jag ingen anning om.. men tex amba 2500 c highspeed är bara 4,7:1.. så de går inte dra den slutsatsen..
        men det kan mycke väl vara så att den har 6.3:1 jag har inte en blekaste anning..

        Kommentera


        • #5
          Det är 5.3 i den
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

          Kommentera


          • #6
            OK - Hade ju iochförsig varit kul med en 6:3.

            Är utväxlingen på olika ambor något man bara vet efter år i "träsket", eller finns det genvägar?
            Gamla Napp & Nytt utlagda på nätet, memorera reservdelsnummer från sprängskisser?

            Kommentera


            • #7
              Det är vad jag har i bakhuvudet C4 rullarna hade 6.3. Har jag för mig, bäst att tillägga. Det med nr på sprängskisser är ju en bra grej att kolla om man vill veta. Sedan kan man vara så jävlig att man räknar kuggar på dreven Fast det lättaste är ju att räkna hur många varv spolen går på ett vevvarv.
              Senast ändrad av Wreckbender; 2011-06-05, 20:43.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                En massa text...
                Ambassadeur 6000C. Rullfotsnummer 990504.
                På vänstergavelns dekal står det "High Speed Retrieve" och Ultra Cast.

                Någon som har svar på följande frågor, eller vet var man hittar svar på;
                - Vad är det för utväxling?
                - Varför "Ultra Cast", det här är knappast ultracast rullar?
                Betydelsen av "High Speed Retrieve" har varierat med åren, för bra länge sedan var 3.5:1 standard och då räknades 4.7:1 som High Speed, men i takt med inflationen så...
                Ultra Cast finns i två utföranden, dels en variant med överdimensionerade spollager monterade på utsidan av spolen, och den modernare varianten med mindre lager i spolen.
                Ultra Cast betyder alltså att spolen roterar runt axeln, jämför äldre modeller där lagren sitter i gavlarna och spolaxeln är fixerad i spolen.

                Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                Fettfrågor - Ambassadeur generellt
                ======================
                Backspärren hade lagt av på bägge 6000 rullarna för fettet hade stelnat.
                Jag har fått för mig att jag vill ha ett lättare fett, eftersom jag vid ett par tillfällen upplevt att Amb. rullar krånglat lite vid "grisfiske" i regn eller snöfall runt nolltemp. Både IAR och frikoppling.
                - Finns TG's Liquid Grease att köpa i Sverige, eller rekommenderar ni något annat "liquid" fett?
                - Är grisfiskekrånglet ett tecken på brist på smörja, eller för mycket, eller fel smörja?
                - Ett lättare fett är väl en bit på rätt väg?
                - Eller vågar man vara så pass "djärv" att man bara oljar?
                - Vad vore det ultimata fettet för frikopplingsmekanism och mässingsdrev?
                Du har iofs redan fått svar...
                Ett hyfsat lätt fett tycker jag personligen funkar bra på de flesta delar av mekaniken, nåt vattenfast fett funkar bra.
                IAR brukar jag köra TG Red Label, men även Liquid Grease ska enligt utsagor fungera ypperligt.
                Generellt gäller, helt naturligt, att ju tunnare smörja desto regelbundnare underhåll - så även om man säkert kan klara sig med enbart olja i rullen blir det opraktiskt. Risken med just olja kan också vara att den lättare slungas runt och kryper in på fel ställen.

                Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                Jag har tidigare kört med Cals's Reel & Star Drag på rekommendation av lokala handlarn men numera så kör jag med Cal's på just bara bromslamellerna. Sista fettningarna av drev och frikoppling har gjorts med "Nå't utifrån garaget"... Men det har funkat bättre än Cal's, även om jag inte har en aning om ev. långtidseffekter.

                Få se om jag skrämmer liv i rullarna med lite uppgradering, bromslamellerna liknade mest egyptisk papyrus. Dessa 6000C är ju budgetrullar så någon form av budgetuppgradering kanske
                Tycker absolut du ska fixa nya lameller, Lundgrens har ju ett kit med ABU CarbonMatrix för en billig peng om man inte vill satsa på Smooth Drag CarbonTex.

                Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                Är utväxlingen på olika ambor något man bara vet efter år i "träsket", eller finns det genvägar?
                Gamla Napp & Nytt utlagda på nätet, memorera reservdelsnummer från sprängskisser?
                Reservdelsnummer är nog ingen dum idé, du har ju en rulle med oändligt antal kusiner så hittar man ett antal av dessa med olika utväxlingar kan man kika på Mike's i scheman för att se vilka drev som motsvarar vilken utväxling.


                *** EDIT ***
                Direktlänk till din rulle (iofs 9906, men 9905 finns inklippt vad skillnaden är): http://www.mikesreelrepair.com/schem...000C_99-06.pdf
                Om du jämför med tex en hyggligt modern 6500C3 ser du att bromsstacken är identisk (så samma lameller passar), dock skillnaden att den moderna C3:an levereras med CarbonMatrix-lameller.
                Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!

                Sökning på 6500C3 ger att du bör ha en utväxling på 5.3:1
                Senast ändrad av Mooki; 2011-06-06, 20:55.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                Kommentera


                • #9
                  Tack Mooki!

                  Jag har sedan tidigare tankat ner scheman för mina rullar, "Vill ha rullar" och rullar med "Vill ha" delar.
                  Innan din eminenta plocka-isär-tuna/trimma-plock-ihop post, var man i mångt och mycket utlämnad till Mike's och sprängskisserna.

                  Nu har jag konstaterat att det är 5,3:1 både genom att verifiera drevnummer på min 9905 med andra kända 5,3:1 rullar och genom Wreckbender's mera handgripliga tips om att räkna spolvarv.

                  Det blir ett besök på Lundgrens idag. Carbon Matrix lameller och lite annat är redan beställt från ABU.
                  Tänkte uppgradera till en 9906, dvs byta backspärrshaken, 22088 mot 5134 och 21780 mot 5189. På något sätt känns det mer robust.
                  Jag testade också att peta i kopplingsarmen och fjäderpaketet från min Rocket i 6000C, det fungerade ju också fin-fint!
                  Det är en frikoppling jag trivs bättre med (Dock är pryttlarna tillbaka i Rocketen igen...)
                  Man kan ju lugnt säga att 6000 rullen har uppgraderingsmöjligheter, jag återkommer med resultat.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 683 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  217 svar
                  30 340 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg MathiasJK  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  558 svar
                  92 009 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 738 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
                  60 svar
                  7 184 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg JontaK
                  av JontaK
                   
                  Arbetar...
                  X