Mörrum SX 3601 C MAG SR - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrum SX 3601 C MAG SR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörrum SX 3601 C MAG SR

    Vad kan ni berätta om den rullen: hur MAG-bromsen funkar, linkapacitet, antal kullager, etc?

    Vad SR står för?

    Passar rullen för att fiska i saltvatten?

    Hur är det med skillnaderna mellan SX MAG och SX IVCB?

    Finns det SX rullar som har både MAG-broms och IVCB-broms?

    Tight lines!
    Tight lines!
    CDan

    Proffs på att lära masken att simma.

  • #2
    Någon variant som heter SR har jag aldrig hört talas om. Det finns en jävla massa Mörrum SX - rullar gjorda för främst export till Japan. Från början var det en Mörrum SX som hade spole och centrifugalbroms som påminner rätt mycket det som sitter i Amb. 1500c, 2500c. Därefter kom SX Mag som istället för centrifugalbroms har magnetbroms. Sedan kommer det en rad modeller som heter SX IVCB, Ultramag, Ultramag S2, Forell etc, etc. Dessa rullar har fått större drev och lite andra kastbromssystem. SX IVCB har en centrifugalbroms som är justerbar via ett reglage på gaveln, bromsen består av små släggor som slungas mot en bromsbana och genom att justera bromsbanans läge får man olika bromsverkan. Man kan även ha 1, 2 upp till 4 släggor monterade. Ultramag är i princip samma rulle som IVCB fast med magnetbroms istället för IVCB-broms. Jag har båda varianterna, fiskat mest med IVCB och den funkar riktigt bra. Ultramag S2 har jag inte haft så länge men frågan är om inte den funkar ännu bättre..kast väldigt bra, tyst och fint. Är det en "vanlig" SX Mag så lär den oxå funka finfint, det du tappar mot Ultramag/Ultramag S2 är väl drevens storlek..och kanske något mer. Som sagt, det finns ännu fler varianter..men i stora drag är det varianter på ovan rullar. De nya Mörrum ZX IVCB är i princip exakt samma som gamla IVCB fast med lite nya material/kosmetik. Vissa av SX-rullarna (Gamla IVCB, Ultramag S2, nya röda Mörrum ZX tex.) har delar av magnesium och bör därför inte användas i Saltvatten. Den nya blå Mörrum ZX är gjord för saltvattenbruk om man nu vill fiska där..

    Kommentera


    • #3
      Tack!

      Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Någon variant som heter SR har jag aldrig hört talas om. Det finns en jävla massa Mörrum SX - rullar gjorda för främst export till Japan.
      Ja, du har rätt: SR är för den japanska marknaden. Jag kan inte lista ut vad SR står för. Om det skulle ha varit SW skulle kanske det stå för Salt Water, men SR?

      Ultramag är i princip samma rulle som IVCB fast med magnetbroms istället för IVCB-broms. Jag har båda varianterna, fiskat mest med IVCB och den funkar riktigt bra.
      Jag har också listat ut detta genom att kolla på bilder och schema men jag var inte säker.

      Är det en "vanlig" SX Mag så lär den oxå funka finfint, …
      Ja, jag tror att det är en "vanlig" SX Mag. Jag kan inte vara säker men jag kan inte se nån skillnad mellan en den och en "vanlig" SX Mag. På ovansidan alltså.

      Går att använda en SX vid fiske i havet? Den har inga magnesium gavlar, eller?

      … det du tappar mot Ultramag/Ultramag S2 är väl drevens storlek..och kanske något mer.
      Hur menar du då: att Ultramag har större och starkare kugghjul?

      Jag ser att magbromsen har på Ultra MAG flera steg: MAG har upp till 10 och Ultra MAG upp till 15. I praktiken kanske innebär ingen stor skillnad. Bättre justeringsmöjligheter och kanske några få meter till i kastlängd. Men är det någon skillnad i deras utformning av magbromsen och hur den funkar?

      SX IVCB har en centrifugalbroms som är justerbar via ett reglage på gaveln, bromsen består av små släggor som slungas mot en bromsbana och genom att justera bromsbanans läge får man olika bromsverkan. Man kan även ha 1, 2 upp till 4 släggor monterade.
      Jag såg det. Det var rätt intressant hur IVCB funkar. Många säger att i praktiken IVCB systemet funkar utmärkt men jag är förtjust i magsystemet. Men egentligen tycker jag att en kombination av dessa skulle vara bäst.

      Med "Hur är det med skillnaderna mellan SX MAG och SX IVCB?" menar jag om det finns andra skillnader mellan dessa rullar utöver att en har magbroms och den andra IVCB-broms?

      Tight lines!
      Senast ändrad av CDan; 2011-05-24, 09:57.
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Googlade fram bildern på SR-varianten och det ser ut att vara 1a versionens SX MAG-rulle.

        Ja, jag tror att den saknar magesiumdelar och därmed funkar den i saltvatten med lite omsorg..

        Ultramag, Ultramag S2 och IVCB med fler rullar i den senare generationen har större drev som
        bör ge mer kraft och som rymmer större slirbromslameller!

        Tror inte att graderingen av magnetbromsarna i praktiken ger någon större skillnad i kastlängd etc.
        Utan att veta säkert till 100% så bör det vara samma typ av magnetbroms.

        Skillnaden mellan SX MAG (1a generation) och IVCB är förutom bromssystemet att den senare har större drev..samt
        även lite lull-lull i form av att reglagen för mekbroms och slirbroms har klickande "lägen"..om du förstår vad jag menar..

        Kommentera


        • #5
          Fint med snabba svar!
          Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Googlade fram bildern på SR-varianten och det ser ut att vara 1a versionens SX MAG-rulle.
          Jag har också googlat men, jag kanske börjar bli blind, jag hittar ingenting. Har du en länk?
          Ja, jag tror att den saknar magesiumdelar och därmed funkar den i saltvatten med lite omsorg.
          Det var bra fast inte viktigt. Jag tror inte att jag ska fiska med den i saltvatten. Mest var jag intresserat för att veta hur känslig är rullen.
          Tror inte att graderingen av magnetbromsarna i praktiken ger någon större skillnad i kastlängd etc.
          Utan att veta säkert till 100% så bör det vara samma typ av magnetbroms.
          Tror inte jag heller men jag tänkte att kanske Ultra MAG ger något bättre kastprestanda än MAG. Annars varför bytte de namn på det?
          Ultramag, Ultramag S2 och IVCB med fler rullar i den senare generationen har större drev som bör ge mer kraft och som rymmer större slirbromslameller!
          Nu fattar jag. Jag tänkte bara på större kugghjul som ger kraft. Jag glömde det med bromslameller fast jag var inne på det.
          Skillnaden mellan SX MAG (1a generation)...
          Aha, SX MAG var första generationen. Visste jag inte.
          ... och IVCB är förutom bromssystemet att den senare har större drev..samt även lite lull-lull i form av att reglagen för mekbroms och slirbroms har klickande "lägen"..om du förstår vad jag menar..
          Det med klickande läge är inte så viktigt för min del fast jag har det systemet på några äldre rullar och jag tycker att det är trevligt.

          Tight lines!
          Senast ändrad av CDan; 2011-05-24, 10:15.
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #6
            Nu hittade jag infot om Ultra MAG systemet. Det har funnits i olika tappningar men iden har alltid varit detsamma: vid högt varvtal, när magnetiska kraften blir starkare, magneten flyttas bort ifrån spolen med hjälp av ett system med spiralfjäder och på det sättet minskas bromseffekten på spolen.

            Med andra ord i kastögonblicken, när accelerationen är max, begränsas magbromsen. Alltså kurvan för magbromsen börjar plana ut något efter ett visst varvtal. Och det är det som man ställer in: när utplaningen ska börja, hur mycket och hur snabbt ska utplaningen vara.

            Click image for larger version

Name:	ultra_mag_broms.GIF
Views:	1
Size:	3,3 KB
ID:	1760546

            Där +CC betydder Casting Control, alltså mekaniska bromsen.

            Däremot MAG systemet funkar ganska linjärt, där bromskraften ökar i samma takt hela vägen. Genom inställningen ändrar man den takten (vinkeln på linjen i diagrammet).

            Click image for larger version

Name:	Mag_brake.GIF
Views:	1
Size:	3,5 KB
ID:	1760545

            Tight lines!
            Senast ändrad av CDan; 2011-05-25, 17:37.
            Tight lines!
            CDan

            Proffs på att lära masken att simma.

            Kommentera


            • #7
              Finns det ingen annan som kan berätta nåt om den rulle? Det finns mycket att säga om alla SX rullarna, tror jag.

              Finns det SX rullar som har både MAG-broms och IVCB-broms?
              Senast ändrad av CDan; 2011-05-25, 17:30.
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8


                Här kommer en länk till en Mörrum SR som jag lyckades googla fram. Av bilden att dömma verkar det vara en vanlig Mörrum SX Mag av första generationen. Benämningen SR har förmodligen inget med rullens egenskaper att göra utan kan mycket väl vara en specialgravyr åt en kund/firma etc. Har sett sådana förut.. Nej det finns inga Mörrum som har både mag o IVCB-broms..vad jag vet.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 521 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                217 svar
                30 131 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                278 svar
                47 568 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                536 svar
                90 255 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Kimmen
                av Kimmen
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 598 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X