Hjälp med val av första multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av första multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Tack ,ska genast kolla in dom

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Först lägger du på en spole flätlina, i ditt fall har du väl köpt 0:20, knyt fast nylon i den och snurra på tills spolen är full, ta sedan bort linan igen och gör om det med nylon linan först, då får du en full spole med nylon i botten.
      Trodde att jag förstod det korrekt, men efter tänkt lite på det så insåg jag att jag fortfarande inte förstår :P
      Jag ska alltså spola på flätlinan först, sedan fylla ut resten med nylon, så spolen blir full. så långt hänger jag med.
      Men sen när jag ska "vända" på linan, så nylonlinan hamnar längst in på spolen, det förstår jag inte helt.

      Efter jag fyllt spolen med lina, vart ska jag spola av den? Tillbaka på spolen flätlinan kom med gissar jag på.. Men då hamnar ju nylonlinan längst in på den spolen, och det blir fel igen om jag spolar tillbaka på multirullen.
      Soim jag förstår det så måste jag först spola på multirullen, sen tillbaka på spolen linan kom med, och ännu en gång spola på en annan spole, för att sen spola på haspelrullen?

      Hoppas ni förstår mig, för jag gör det knappt själv
      Återigen, tack för era svar, det hjälper väldigt mycket!

      Kommentera


      • #53
        Du får självklart separera linorna , på med flätlinan, gör någon enklare knut på nylonen och på med den, sedan tillbaka med nylonen där den kom ifrån, och flätlinan där den kom ifrån, börja om med nylonen först, när den är på skarvar du ihop med flätlinan denna gång med en ordentlig knut, då får du nylonen underst, detta är nog ända sättet att få rätt mängd lina förutom att köpa flätlina på storspole och det är dyrt.

        Kommentera


        • #54
          Nu förstår jag, på riktigt denna gång haha. Tack

          Kommentera


          • #55
            Nu har jag fått hem prylarna. Riktigt snygga var dom
            Får se om jag hinner fara ut och testkasta ikväll. Tack för hjälpen alla!

            Kommentera


            • #56
              Jag har en Daiwa Exceler till salu, PMa mig om du är intresserad

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Du får självklart separera linorna , på med flätlinan, gör någon enklare knut på nylonen och på med den, sedan tillbaka med nylonen där den kom ifrån, och flätlinan där den kom ifrån, börja om med nylonen först, när den är på skarvar du ihop med flätlinan denna gång med en ordentlig knut, då får du nylonen underst, detta är nog ända sättet att få rätt mängd lina förutom att köpa flätlina på storspole och det är dyrt.
                en liten kommentar, Tuf line XP, 2400 yard (2200meter) från staterna 1400 inkl frakt, tull moms... Det är knappast blodigt. Ungefär samma pris per meter vid powerpro osv också.

                Vad gäller knut mellan nylon och flätlina så kör med uni to uni knot eller som den också kallas, dubbel grinner en vanlig blodsknut glider på flätlina.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

                Kommentera


                • #58
                  Jag kör alltid bulk, får nästan aldrig linorna att räcka till annars. Men känns onödigt med lina för samma pris som rullen om man är ny!

                  Kommentera


                  • #59
                    Jag bestämde mig för att testa köra med bara flätlinan (110m), och det gick skitfint. Linan gled ingenting på spolen och spöet kastar som en dröm även fast jag är helt ny med multirullar
                    Inte ett enda skatbo under kvällen, det borde väl anses som lyckat

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
                      Jag bestämde mig för att testa köra med bara flätlinan (110m), och det gick skitfint. Linan gled ingenting på spolen och spöet kastar som en dröm även fast jag är helt ny med multirullar
                      Inte ett enda skatbo under kvällen, det borde väl anses som lyckat
                      Good Luck tills fisken hugger
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 255 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 598 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X