Hjälp med val av första multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av första multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av första multirulle

Hej! Stötte på detta forum idag, och det verkar finnas kunniga människor här.

Nu är det så att jag bestämt mig för att börja använda multirullar, trött på haspel.
    I första hand så kommer den användas till spinnfiske, och ibland mete. Och jag kommer nog vilja testa på Jerk senare med!

Har kollat lite på Black Max, Silver Max (vad är skillnaden mellan dom?). Orra och Daiwa MegaForce PLUS 100TSHL. Är megaforce ett vettigt val även fast jag inte tänker vertikalfiska?

Behöver verkligen hjälp med detta, är helt vilsen

Spöet jag hade tänkt använda är ett Vandetta, 8 eller 9 fot. Ni kan tipsa om andra spön om ni vet något bättre.

Tacksam för hjälp!

Edit: Kanske ska tillägga att jag söker en vänstervevad rulle, lågprofil.
    Senast ändrad av KKay; 2011-05-22, 14:19.

Alla vänstervevade rullar slutar på 1 hos abu, ***1. Twitchbar är nog mest i vägen om man inte skall VJa, har megaforce det?
    Vandetta spöt, vilka kastvikter?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Dom lågprofilarna är skit glöm dom, vilka vikter kommer du att kasta???

Kommentera

Japp, Megaforce har Twitchbar.
        Jag hade inte tänkt kasta några jättebeten direkt, 30g max :P

Varför är lågprofilarna skit?

Kommentera

Just dem rullarna är inte speciellt bra, alla lågprofilare är långt ifrån skit, men smakar det så kostar det lite mer just när det gäller dessa. Ska du ha en Abu-rulle skulle jag titta på Revo-SX-L och uppåt om du vill ha en rulle som kastar hyffsat lätta beten och håller! Jag själv fiskar bara med lågprofil och tycker det är grymt. Är det daiwa som gäller kolla upp Daiwa Exceler, en rulle jag har hört mycket bra om. Själv kör jag mest med Revo SX, STX, Premier och Daiwa Zillion, den sistnämda går mer och mer åt att bli en riktig favorit.

Kommentera

Titta på Abu inshore eller Shimanos Curado, billiga lågprofilare är inget att ha, då är det bättre du köper en rund rulle. 30gr är för tungt, dom flesta lågprofilare är är klassade lätt spinn.

Kommentera

Tack för era svar

Saken är den att jag inte har så stor budget, därför jag kollat på just dom rullarna.. Vad är det som går sönder i dom rullarna?
              Jag har en "rund" Ambassadeur, eller haft. Vet inte riktigt vars den är. Och jag tycker den är så klumpig, lågprofilarna verkar behändigare. Och sen är dom ju mycket snyggare

Vad hade ni valt om ni skulle köpa en multirulle för runt tusenlappen?

Angående kastvikten så menade jag på att 30gr är det absolut högsta jag skulle använda. Främst använder jag beten på runt 10gr. Tål rullen inte tyngre beten så får jag väl använda en annan rulle vi dom tillfällena
              Är Vandetta en bra serie för spinnfiske?

Kommentera

Skulle jag köpa en bra rulle för tusenlappen och de behov du nämner skulle jag leta på Tradera och troligen köpa en Ambassadeur 2500c eller 2600c även om de är högervevade. De finns i vänsterutförande men de brukar bli dyrare. Sprittnya kan de gå upp mot 2000 eller ännu mer men begagnade med någon repa på skalet kan stanna inom intervallet 1000 - 1200 kronor.
                Jag tänker inte nämna att det finns möjligheter att trimma dessa 2500 eller 2600 men gör man ren rullen och smörjer upp den med rätta oljor kastar den stabilt och långt från början. Eftersom jag inte tänker nämna att det finns trimkit för många stora slantar hos UT och att rullen med dessa timningar kastar nästan av sig själv sen och längre än någon kunde tro, så säger jag att 2500 i vilket utförande du än hittar på Tradera är en rulle som orkar med spinnfiske efter de fiskar vi har i detta landet och som öppnar en spikrak väg rätt in i livslång kärlek och evigt fastnade i trimträsket!
                Om jag hade en tusing eller två över ändå!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag skulle satsa på en curado/citica rakt av. Köp gärna begagnad och då får du valuta för dina pengar.
                  Det finns väldig få multirullar som är så bekymmersfria att äga och dessutom lätt att serva.
                  Har haft många rullar från olika märken och dessa är framför allt mångsidiga .
                  Du kan kasta lätta wobblers med de samtidigt som de håller för jerk upp till 70 -80 gr.

Häls /T

Kolla här:
                  http://www.tradera.com/Shimano-citic...0213_133520824
                  700 riksdaler just nu.
                  Senast ändrad av tonyex; 2011-05-23, 08:48.

Kommentera

Håller med tonyex om rullval, citican brukar gå att få för vettiga pengar, här är en jag också tror kan funka men är inte säker, den är ganska ny.
                    http://www.fiskefiskar.se/shop/produ...no-caenan-101/ den måste i alla fall va bättre en det skräpet Abu säljer för under 1500kr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46