Rev ner en nyinförskaffad rulle häromdagen för grovrengöring.
Den har uppenbarligen fiskats i saltvatten då man kunde se tydliga korrosionstendenser både ut- och invändigt. Efter noggrann rengöring blev den hur som helst i skick som ny (med undantag för en del fläckar i kromet).
När jag ändå hade isär rullen tänkte jag att det kunde vara dags för ett inlägg om de begrepp som används i samband med multi-rullar, i min värld översätts multi-rulle med Ambassadeur...
När jag själv skulle börja skruva med rullar insåg jag att det fanns en terminologi som jag inte var helt bekant med, det tog ett tag innan jag kopplat ihop delarna och deras namn.
Insåg att jag sannolikt inte är ensam om denna begreppsförvirring - så med detta inlägg tänkte jag i viss mån försöka skingra förvirringens dimmor hos andra som känner suget att börja meka med sina ambor.
Inlägget speglar min uppfattning, det kan i delar uppfattas som felaktigt eller inkonsekvent - jag hoppas att de som ser knasigheter kommenterar detta så att vi på sikt får ett bättre inlägg.
Jag passar även på att be om ursäkt för bilderna, hade nån vision om pedagogisk placering och så men den sprack rätt fort...
Kan även förvarna om att det säkerligen förekommer en del missar, blir alltid rörigt när man ska skriva en massa brödtext och försöka hålla ordning på saker och ting.
Åsså vill jag passa på att flagga för några andra av mina små pyssel-trådar:
4501CS - Att smörja en Pro Rocket
UC4601C [060007] - Ultra Cast vs Ultracast
7001 [1200 1623] (utan "i")
Mörrum SX1601C [080009/27] - En liten godbit
Record RCN51 C6 [150020/44] - déjà vu
5001 C [86-0 90-91]
Daiwa Sea Line 400
5600 AL [81 03 00], eller...?
5500 [771200], anno 1977
5000 [08 71 00], nästan en släktklenod
1601 C IAR, 2501 C DL, 2601 C Elite
Jag utgår från sprängskissen till en 6501CS ProRocket (1600xx/yy), en rulle som i mångt och mycket påminner om många andra moderna ambor.
Sprängskissen finns att ladda hem bl a från Mikes Reel Repair och South Western Parts
http://www.mikesreelrepair.com/schem...lbum=27&page=3
199 Gavelskruv (palming-gavel)
2496 Linspridarhylsa/Linspridarrör (och nylonbussning)
4490 Spårryttare
5115 Fjäderbleck/Fjäderbricka till veven
5131 Kupad slirbromsbricka/Fjäderbricka
5145 Kopparshims (palming-gavel)
5174 Linspridare
5177 Knivbultskopp/Knivbultsmutter
5178 Linspridarlåsning/Låsbleck
5189 Huvuddrevsbricka
5205 Evighetsskruv
5229 O-ring
9597 Lagerkopp (palming-gavel)
10239 Lagerkopp (vevgavel)
11957 Spolbricka
13169 Undre bromslamell
13369 Gavelskruv (vevgavel)
13472 Spollager
14868 Skruv till mutterlåsbricka
19843 Spolbussning
20090 Spolaxellåsning/Låsfjäder
20639 Gavelbussning
20905 Bromsskiva med öron
20906 Bromsskiva med spår
20917 Kopparshims (vevgavel)
20960 Övre bromsskivan
20994 Mutterlåsbricka/Mutterlås
21875 Pinjong-ok
21880 Huvuddrev
21868 Frikopplingslänk/Länkarm
21869 Frikopplingstrycke/Trycktangent
22001 IAR-hylsa/IAR-bussning/Frinavsbussning
22081 Huvuddrevsaxel/Huvuddrevsbussning
23061 Vev
23403 Spoldrev
23404 Mellandrev/Linspridardrev/Medbringardrev/Mellanhjul
24104 Kupolmutter/Vevmutter
24909 Drevplatta/Drevstativ/Huvuddrevsstativ
25130 Kopplingsarm
25994 Fjäderpaket/Kopplingspaket/Tillhållare
51765 Knivbult
802631 Spolaxel
811716 Stativ
1116727 Centrifugalbroms/C-broms
1116906 Bromslamell
1116943 Pinjong/Pinjongdrev
1119745 Gavel/Palming-gavel
1119748 Stjärnhjul/Bromsvred
1128804 Vevgavel
1129394 Komplett spole
Andra delar som inte finns med i sprängskissen, men som kan vara bra att känna till:
5134 Backspärrshake/Spärrhake
5173 Nylonbussning till linspridarhylsan
20557/22829 Stift till extra backspärr
22014 IAR-lager
1117079 Kullagrat Mellandrev (utan kullager)
1117080 Kullager till 1117079
Är det nåt jag missat eller om ni inte håller med om terminologin får ni hojta till, så kompletterar/rättar jag.
Bifogar lite bilder med de olika delarna markerade, ibland när man studerar sprängskisser är det inte helt självklart hur en detalj ser ut i verkligheten...
Eftersom det inte är originalvev har jag i bildtexterna markerat artikelnumret med "inte!", "fel!"...
Har även tagit med bilder på "den extra backspärren" man ibland ser omnämnd, och med grönt markerat var man monterar denna.
Tyvärr kan jag inte ladda upp alla bilder verkar det som (?)
Vägrar de tre sista, liksom sprängskissen.
Utöver ovanstående grundläggande terminologi ser man även ibland uttryck som högfartssystemet, lågfartssystemet etc.
Som jag förstått det kan man grovt dela in rullen i de delar som ska röra sig fort (vid utkast) samt de delar som rör sig långsamt (invevning/frikoppling etc.).
Högfartssystemet är i stort sett de delar som rör sig vid utkast, det består av följande delar:
Spole (inklusive C-broms, spollager, spoldrev etc.)
Spolaxel
Mellandrev
Evighetsskruv
Linspridare
Knivbult
Linspridarhylsa
Lågfartssystemet betår av resten
Åtminstone resten av de rörliga delarna, typ kopplingsmekanism, vevaxel, slirbroms etc.
Det jag brukar göra är att gå igenom alla delarna till högfartssystemet och se att de löper fritt och rör sig obehindrat,
sedan ser jag över lågfartssystemet och gör samma kontroller där.
Vid behov händer det att jag tar fram lite våtslippapper (1200 eller högre) samt Autosol och polerar utsatta ytor.
Tycker man detta verkar roligt kan man sätta sig och fundera över rulldelarnas funktion innan man kör igång.
Värt att notera är att man absolut inte ska polera spolaxeln där spollagren sitter - då får man oönskade och otrevliga resultat.
Inte heller rekommenderar jag att polera glidytor mellan metaller där inte iaf den ena är självsmörjande.
Metaller utan "självsmörjning" behöver en viss ytstruktur för att håla kvar fett/olja.
Vid smörjning gäller, som skrivits otaliga gånger redan, olja i högfartssystemet och fett i lågfartssystemet.
Enda undantaget från den regeln är nog IAR-lagret där jag kör med RF Red Label, men även TG's Liquid Grease ska fungera bra enligt uppgift.
I övrigt har Wreckbender skrivit en mycket bra artikel som avhandlar smörjning, om än bara en enklare smörjning. Vi får hoppas det kommer en uppföljare så småningom.
Som avslutning bifogar jag en enklare form av lexikon, själv brukar jag botanisera ganska mycket på amerikanska forum och har därför sammanställt en liten lathund.
För överskådlighetens skull i stigande nummerordning
4490 Spårryttare - E-clip/C-clip
5115 Fjäderbleck - Friction Washer
5131 Kupad bromsbricka - Curved Washer/ Belleville washer
5134 Backspärrshake - Anti Reverse Dog/Pawl/Ratchet
5172 Linspridarehylsa - Worm Guard
5174 Linspridare - Line Guide
5177 Linspridarbult - Line Carriage Nut
5178 Låsbleck till evighetsskruv - Line Carriage Screw Lock
9597 Lagerkopp - Spool Cap
10239 Lagerkopp - Spool Cap
13472 Spollager - Spool Bearing
19843 Spolbussning - Spool bushing
20905 Bromsskivor - Metal Washers
20906 Bromsskivor - Metal Washers
20960 Bromsskivor - Metal Washers
21868 Frikopplingslänk/Länkarm - Clutch Link
21875 Pinjongdrevsok - Pinion Yoke
21880 Huvuddrev - Main Gear
22001 IAR-bussning - IAR Sleeve
22014 IAR-lager - IAR Bearing
22081 Huvuddrevsaxel - Main Gear Shaft
23403 Spoldrev - Spool Pinion
23404 Linspridardrev - Plastic Worm Cog/Idler Cog
24909 Drevplatta - Brake plate
25130 Kopplingsarm - Clutch Arm
25994 Fjäderpaket - Position Holder
51765 Knivbult - Line Guide Pawl
802630 Spolaxel - Drive Shaft
811715 Stativ - Frame
1116727 6-stifts Centrifugalbroms - 6-pin Centrifugal Brake
1116906 Bromslameller - Drag Washers
1116943 Pinjongdrev - Pinion Gear
1118788 Tumstöd - Thumb Rest
1119748 Stjärnhjul - Star Drag Wheel
1134360 Evighetsskruv - Levelwind Worm Gear/Carriage Screw
1140667 Spole - Spool
Bromsbana - Brake ring
Den har uppenbarligen fiskats i saltvatten då man kunde se tydliga korrosionstendenser både ut- och invändigt. Efter noggrann rengöring blev den hur som helst i skick som ny (med undantag för en del fläckar i kromet).
När jag ändå hade isär rullen tänkte jag att det kunde vara dags för ett inlägg om de begrepp som används i samband med multi-rullar, i min värld översätts multi-rulle med Ambassadeur...
När jag själv skulle börja skruva med rullar insåg jag att det fanns en terminologi som jag inte var helt bekant med, det tog ett tag innan jag kopplat ihop delarna och deras namn.
Insåg att jag sannolikt inte är ensam om denna begreppsförvirring - så med detta inlägg tänkte jag i viss mån försöka skingra förvirringens dimmor hos andra som känner suget att börja meka med sina ambor.
Inlägget speglar min uppfattning, det kan i delar uppfattas som felaktigt eller inkonsekvent - jag hoppas att de som ser knasigheter kommenterar detta så att vi på sikt får ett bättre inlägg.
Jag passar även på att be om ursäkt för bilderna, hade nån vision om pedagogisk placering och så men den sprack rätt fort...
Kan även förvarna om att det säkerligen förekommer en del missar, blir alltid rörigt när man ska skriva en massa brödtext och försöka hålla ordning på saker och ting.
Åsså vill jag passa på att flagga för några andra av mina små pyssel-trådar:
4501CS - Att smörja en Pro Rocket
UC4601C [060007] - Ultra Cast vs Ultracast
7001 [1200 1623] (utan "i")
Mörrum SX1601C [080009/27] - En liten godbit
Record RCN51 C6 [150020/44] - déjà vu
5001 C [86-0 90-91]
Daiwa Sea Line 400
5600 AL [81 03 00], eller...?
5500 [771200], anno 1977
5000 [08 71 00], nästan en släktklenod
1601 C IAR, 2501 C DL, 2601 C Elite
Jag utgår från sprängskissen till en 6501CS ProRocket (1600xx/yy), en rulle som i mångt och mycket påminner om många andra moderna ambor.
Sprängskissen finns att ladda hem bl a från Mikes Reel Repair och South Western Parts
http://www.mikesreelrepair.com/schem...lbum=27&page=3
199 Gavelskruv (palming-gavel)
2496 Linspridarhylsa/Linspridarrör (och nylonbussning)
4490 Spårryttare
5115 Fjäderbleck/Fjäderbricka till veven
5131 Kupad slirbromsbricka/Fjäderbricka
5145 Kopparshims (palming-gavel)
5174 Linspridare
5177 Knivbultskopp/Knivbultsmutter
5178 Linspridarlåsning/Låsbleck
5189 Huvuddrevsbricka
5205 Evighetsskruv
5229 O-ring
9597 Lagerkopp (palming-gavel)
10239 Lagerkopp (vevgavel)
11957 Spolbricka
13169 Undre bromslamell
13369 Gavelskruv (vevgavel)
13472 Spollager
14868 Skruv till mutterlåsbricka
19843 Spolbussning
20090 Spolaxellåsning/Låsfjäder
20639 Gavelbussning
20905 Bromsskiva med öron
20906 Bromsskiva med spår
20917 Kopparshims (vevgavel)
20960 Övre bromsskivan
20994 Mutterlåsbricka/Mutterlås
21875 Pinjong-ok
21880 Huvuddrev
21868 Frikopplingslänk/Länkarm
21869 Frikopplingstrycke/Trycktangent
22001 IAR-hylsa/IAR-bussning/Frinavsbussning
22081 Huvuddrevsaxel/Huvuddrevsbussning
23061 Vev
23403 Spoldrev
23404 Mellandrev/Linspridardrev/Medbringardrev/Mellanhjul
24104 Kupolmutter/Vevmutter
24909 Drevplatta/Drevstativ/Huvuddrevsstativ
25130 Kopplingsarm
25994 Fjäderpaket/Kopplingspaket/Tillhållare
51765 Knivbult
802631 Spolaxel
811716 Stativ
1116727 Centrifugalbroms/C-broms
1116906 Bromslamell
1116943 Pinjong/Pinjongdrev
1119745 Gavel/Palming-gavel
1119748 Stjärnhjul/Bromsvred
1128804 Vevgavel
1129394 Komplett spole
Andra delar som inte finns med i sprängskissen, men som kan vara bra att känna till:
5134 Backspärrshake/Spärrhake
5173 Nylonbussning till linspridarhylsan
20557/22829 Stift till extra backspärr
22014 IAR-lager
1117079 Kullagrat Mellandrev (utan kullager)
1117080 Kullager till 1117079
Är det nåt jag missat eller om ni inte håller med om terminologin får ni hojta till, så kompletterar/rättar jag.
Bifogar lite bilder med de olika delarna markerade, ibland när man studerar sprängskisser är det inte helt självklart hur en detalj ser ut i verkligheten...
Eftersom det inte är originalvev har jag i bildtexterna markerat artikelnumret med "inte!", "fel!"...
Har även tagit med bilder på "den extra backspärren" man ibland ser omnämnd, och med grönt markerat var man monterar denna.
Tyvärr kan jag inte ladda upp alla bilder verkar det som (?)
Vägrar de tre sista, liksom sprängskissen.
Utöver ovanstående grundläggande terminologi ser man även ibland uttryck som högfartssystemet, lågfartssystemet etc.
Som jag förstått det kan man grovt dela in rullen i de delar som ska röra sig fort (vid utkast) samt de delar som rör sig långsamt (invevning/frikoppling etc.).
Högfartssystemet är i stort sett de delar som rör sig vid utkast, det består av följande delar:
Spole (inklusive C-broms, spollager, spoldrev etc.)
Spolaxel
Mellandrev
Evighetsskruv
Linspridare
Knivbult
Linspridarhylsa
Lågfartssystemet betår av resten
Åtminstone resten av de rörliga delarna, typ kopplingsmekanism, vevaxel, slirbroms etc.
Det jag brukar göra är att gå igenom alla delarna till högfartssystemet och se att de löper fritt och rör sig obehindrat,
sedan ser jag över lågfartssystemet och gör samma kontroller där.
Vid behov händer det att jag tar fram lite våtslippapper (1200 eller högre) samt Autosol och polerar utsatta ytor.
Tycker man detta verkar roligt kan man sätta sig och fundera över rulldelarnas funktion innan man kör igång.
Värt att notera är att man absolut inte ska polera spolaxeln där spollagren sitter - då får man oönskade och otrevliga resultat.
Inte heller rekommenderar jag att polera glidytor mellan metaller där inte iaf den ena är självsmörjande.
Metaller utan "självsmörjning" behöver en viss ytstruktur för att håla kvar fett/olja.
Vid smörjning gäller, som skrivits otaliga gånger redan, olja i högfartssystemet och fett i lågfartssystemet.
Enda undantaget från den regeln är nog IAR-lagret där jag kör med RF Red Label, men även TG's Liquid Grease ska fungera bra enligt uppgift.
I övrigt har Wreckbender skrivit en mycket bra artikel som avhandlar smörjning, om än bara en enklare smörjning. Vi får hoppas det kommer en uppföljare så småningom.
Som avslutning bifogar jag en enklare form av lexikon, själv brukar jag botanisera ganska mycket på amerikanska forum och har därför sammanställt en liten lathund.
För överskådlighetens skull i stigande nummerordning
4490 Spårryttare - E-clip/C-clip
5115 Fjäderbleck - Friction Washer
5131 Kupad bromsbricka - Curved Washer/ Belleville washer
5134 Backspärrshake - Anti Reverse Dog/Pawl/Ratchet
5172 Linspridarehylsa - Worm Guard
5174 Linspridare - Line Guide
5177 Linspridarbult - Line Carriage Nut
5178 Låsbleck till evighetsskruv - Line Carriage Screw Lock
9597 Lagerkopp - Spool Cap
10239 Lagerkopp - Spool Cap
13472 Spollager - Spool Bearing
19843 Spolbussning - Spool bushing
20905 Bromsskivor - Metal Washers
20906 Bromsskivor - Metal Washers
20960 Bromsskivor - Metal Washers
21868 Frikopplingslänk/Länkarm - Clutch Link
21875 Pinjongdrevsok - Pinion Yoke
21880 Huvuddrev - Main Gear
22001 IAR-bussning - IAR Sleeve
22014 IAR-lager - IAR Bearing
22081 Huvuddrevsaxel - Main Gear Shaft
23403 Spoldrev - Spool Pinion
23404 Linspridardrev - Plastic Worm Cog/Idler Cog
24909 Drevplatta - Brake plate
25130 Kopplingsarm - Clutch Arm
25994 Fjäderpaket - Position Holder
51765 Knivbult - Line Guide Pawl
802630 Spolaxel - Drive Shaft
811715 Stativ - Frame
1116727 6-stifts Centrifugalbroms - 6-pin Centrifugal Brake
1116906 Bromslameller - Drag Washers
1116943 Pinjongdrev - Pinion Gear
1118788 Tumstöd - Thumb Rest
1119748 Stjärnhjul - Star Drag Wheel
1134360 Evighetsskruv - Levelwind Worm Gear/Carriage Screw
1140667 Spole - Spool
Bromsbana - Brake ring
Kommentera