Ursprungligen postat av C-H
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
UT-trim frågor
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av C-H Visa inläggNej ingen olja på lamellerna. Var väldigt försiktig med dem vid monteringen och har endast lagt ett ytterst tunt lager fett med pensel.
Kommentera
-
Feedback!
Jag skrev i somras om mina bekymmer att få min 6000 UT Nostalgia att funka men det slog mig nu att jag aldrig återkom med vad som verkligen visade sig vara problemet.
Rullen var instabil, oavsett hur jag mixtrade med spö, kastvikter osv....vilket var mycket märkligt enligt många här.
Problemet var LINAN!
Strike Wire Extreme 0,28, erkänt bra lina men den som hamnade på min rulle var ett måndagsex.....vilket givetvis bara var ren otur.
När inget annat hjälpte att få rullen så bra som den borde vara föll mina misstankar på just linan.
När jag noga synade linan visade sig att den hade platta partier som skar ner i underliggande lager.
Vid kast med lättare, fladdrigare drag blev det påtagligt men jag missuppfattade symptomen och förstod inte att det "högg" i linan pga detta och inte pga allt annat som jag analyserade....
Efter jag rivit av ytterligare lina så blev det som att stå med en helt annan rulle i näven!!
Mjuka, långa och mycket mer stabila kast!
Jag återkom i den här tråden för att kanske kan någon stackare bli stående som jag, halva sommaren kliande sig i huvudet...tvivlet börjar gnaga....ångest för stora investeringar som inte verkar hålla måttet........och det besparar jag er gärna om jag kan!
En annan anledning är att om mina "bekymmer" med min UT-rulle skulle fått någon att tvivla på att UT-trim verkligen funkar så vill jag hälsa att min 6000 kastar myyyycket bättre än någon liknande amba jag testat i orginalutförande!
Trimma är dyrt men verkligen värt pengarna och som jag igår fick höra av "någon" här på forumet så måste man hålla kilopriset högt på fisken!!
//Kenneth
Kommentera
-
Är det någon som med säkerhet vet den exakta diametern på den bromslamell som ska sitta under huvuddrevsbussningen i en 5000 rulle?
Jag syftar på lamellen i UT Power Star Drag.
Den ska tydligen vara justerad i storlek för monterad backspärrshake.
Mvh
Kenneth
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggÄr det någon som med säkerhet vet den exakta diametern på den bromslamell som ska sitta under huvuddrevsbussningen i en 5000 rulle?
Jag syftar på lamellen i UT Power Star Drag.
Den ska tydligen vara justerad i storlek för monterad backspärrshake.
Mvh
Kenneth
Smooothdrag Carbontex #1 är enligt Smooothdrag Ø16/8,25 och finns i 3 tjoclekar 0,5 0,76 och 1,0 mm.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FRB Visa inläggABUs originallamell (#13169) som fungerar tillsammans med backspärrhake anges av ABU som Ø15,7/8,2 (D/d). Tror den är 0,5 mm tjock.
Smooothdrag Carbontex #1 är enligt Smooothdrag Ø16/8,25 och finns i 3 tjoclekar 0,5 0,76 och 1,0 mm.
Mina lameller är Carbontex by Smoooooth Drag men den lilla har nu diametern 20,6 mm
Då tar jag sikte på att få ner den till 16 mm.
/Kenneth
Kommentera
-
Typ mellan två sådana här: http://www.kiinnikekolmio.fi/verkkok...ils.php?p=1574 fast innerdiametern skiljer ett par tiondelar(om det nu har någon betydelse).
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 718 visningar
0 gillar
|