UT-trim frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-trim frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Tack för tipset, trodde ju i och för sig inte jag skulle behöva börja med att rengöra en rulle som UT levererat.
    25-an (orginal) jag köpte begagnad gjorde jag kliniskt ren och oljade efter konstens alla regler....bytte även lager.
    Den kastar ju nästan lika bra som UT-rullen, det är det som gör mig konfunderad....dessutom är den hur stabil som helst, kan kasta 12g vobbler i motvind utan tendens till resning....och helt ok kastlängd.

Kastar jag hårdare med UT-rullen blir det knappt längre därför så jag tror c-bromsen sätter stopp.
    Med andra ord måste jag få den stabil även med färre vikter.

Det jag försöker få UT-rullen att kasta bra är 25g vobbler, HI-LO.
    Kan jag få den att funka med det så blir den helt ok även med andra mer lättkastade drag.
    ...och jag vägrar använda mekbromsen för att få den stabil!!
    Har bara köpt prylar från UT. Ingen färdig rulle. En 25 grams HI-LO skall ju vara en baggis. Hade jag varit dig hade jag rengjort och smörjt om rullen ( om den är fettad, så olja den istället så får du bättre speed på den ). Det är ju nya prylar i den och du har väl fiskat med den ett tag, så det ska väl ändå göras snart. Har svårt att tänka mig att det skulle vara fel på delarna. Kanske bara är överfettad. Även UT kan väl ha en dålig dag

Kommentera

Jag har väl tyvärr samma erfarenhet att Ulf ibland slarvar när han sätter ihop rullarna. Dock inget allvarligt som man inte kan fixa!

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Jag har väl tyvärr samma erfarenhet att Ulf ibland slarvar när han sätter ihop rullarna. Dock inget allvarligt som man inte kan fixa!
        Hoppsan, det var verkligen inte bra att det upplevs att jag slarvat. Jag hoppas i alla händelser de inblandade tycker att jag tagit mitt ansvar och att allt är i ordning.
        www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
          Hoppsan, det var verkligen inte bra att det upplevs att jag slarvat. Jag hoppas i alla händelser de inblandade tycker att jag tagit mitt ansvar och att allt är i ordning.
          Du har självklart tagit ditt ansvar och allt är som det ska. Mindre saker som efter rådfrågan gick att lösa..

Kommentera

Efter man sköljt av och öppnat vev sidan efter fisketuren för torkning, ska man då lägga en droppe yellow label på ut's kullagren? eller är det risk att man överoljar dom? jag fiskar nästan dagligen så det blir oljning nästan varje dag, dock fiskar jag inga längre stunder, blir ofta 1-3 timmar

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
              Efter man sköljt av och öppnat vev sidan efter fisketuren för torkning, ska man då lägga en droppe yellow label på ut's kullagren? eller är det risk att man överoljar dom? jag fiskar nästan dagligen så det blir oljning nästan varje dag, dock fiskar jag inga längre stunder, blir ofta 1-3 timmar
              Eftersom ingen med erfarenhet svarar... saxat ur installationsmanualen till Reel Performance: "Rullens samtliga delar är behandlade för att klara långa driftstider utan annat underhåll än regelbunden avtorkning...Spollagren: 2 – 4ggr per år skall varje lager tvättas ur med aceton eller kemiskt ren bensin och få en droppe Rocket Oil i kanten som snurras in i lagret. Om Tournament grade används måste lagren smörjas efter nära nog varje tur." dokumentet finns i sin helhet här: http://www.utreel.com/se/images/down...utrp-utrp+.pdf

Någonstans har jag läst att du kan översmörja och "kontaminera" övriga delar...

Kommentera

I sötvatten kan du ta det lugnare med servicen, själv fiskar jag salt och måste skölja efter varje tur, jag upplever även att yellow label tar slut ganska snabbt i lagren så jag lägger dit i evighets-skruv och lager efter varje pass. Du känner nog på gången när det behövs.

Kommentera

Okej, jag fiskar bara i östersjön så jag kan nog fortsätta med min behandling då, dvs skölja av rullen efter varje tur, låta lufttorka ordentligt och droppa en droppe yellow label på evighetsskruv och kullagren. Eftersom jag endå tar bort vev sidan varje gång för torkning är det ju lika bra att droppa lite olja också :p

Kommentera

Återkommer här efter jag "meckat" med min 6000C UT Nostalgia, RP för att få den mer stabil med drag typ HI-LO 25g.

Sist jag provade och rullen var "nervös" så hade jag alla C-vikter aktiverade, spöt var 8ft Esox Lucius 15-60g.....10m lina var avriven efter levarnsfyllning av UT....och påhängt var mitt "normdrag", HI-LO 25g....Strike Wire extr 0,28.
                    Ständiga tendenser till trassel

Nu började jag med att ta ett mjukare spö, Mörrum 9ft 12-35g.
                    Snäppte fast 2 C-vikter för att få upp längden på kasten.
                    Fuktade en tops med aceton och torkade ur bromsbanan.
                    Rev av ytterligare 20m lina, kvar var då ca 110m
                    Absolut ingen mekbroms (tafsen räcker för att spolen rullar ut lina vid frikoppling)
                    Satte dit mitt HI-Lo och gick ner till bryggan.
                    ....och se på f-n, det gjorde skillnad!
                    Måste fortfarande kasta "varligt" men kastlängderna blir bra!
                    Jag kan säkert även fila på min kastteknik...

När jag sedan satte på ett mer lättkastat drag, toby 28g blev det nog fasen mitt längsta kast hittils i mitt fiskande!

Nu har jag ju hört talas om att olja bromsbanan....som då ska göra rullen mer konsekvent?
                    ....det är något jag tänker prova i alla fall.
                    Jag förstår att oljad bromsbana kan vara en fördel om banan skulle bli fuktig av vatten men om den nu oljas, kan man då förvänta sig att C-bromsverkan minskar?.....och att man då ev måste aktivera fler(a) c-vikter?

Sedan går nu funderingarna kring om jag kan göra något mer för att "optimera" rullen, dvs öka kastlängderna med bibehållen stabilitet.
                    Om jag går ner i lindiameter till typ 0,23 men samma längd på linan så minskar ju diametern på spolen och då minskar ju även tröghetsmomentet.....ganska rejält efter UT's ekvationer...och då kanske man kan avaktivera fler bromsvikter.....men samtidigt så minskar ju diametern långsammare vid utkast med tunnare lina vilket borde vara mindre gynnsamt för stabiliteten....suck!

Om det är någon som har konstruktiva förslag för optimering av 6000C RP och då givetvis för samma typ av bete, så vore jag tacksam!

//Kenneth

Kommentera

Sedan går nu funderingarna kring om jag kan göra något mer för att "optimera" rullen, dvs öka kastlängderna med bibehållen stabilitet.
                      Om jag går ner i lindiameter till typ 0,23 men samma längd på linan så minskar ju diametern på spolen och då minskar ju även tröghetsmomentet.....ganska rejält efter UT's ekvationer...och då kanske man kan avaktivera fler bromsvikter.....men samtidigt så minskar ju diametern långsammare vid utkast med tunnare lina vilket borde vara mindre gynnsamt för stabiliteten....suck!
                      Tänk på att med en synkad linspridare far den fram och tillbaka efter spolens rörelse, mindre lina mer snurr på spolen och fler vändningar på spridaren, tror du förlorar på att minska mängden lina för mycket, tog detta från UT´s hemsida

För att på allvar reducera inverkan på rullens kastegenskaper orsakade av linspridarens vändningar, och dessutom öka robustheten i systemet, finns en lättviktslinspridare av aluminium med keramisk knivbult. Vikten har reducerats från 7 gram till 2 gram, vilket får stor betydelse för räckvidden när man kastar med långkastande beten med lite vindfång.

Att reducera vikten på linspridaren och minska friktionen från knivbulten har visat sig ha större inverkan på kastegenskaperna än att kullagra allt som roterar fort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 230 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S