Ul multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ul multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ul multirulle?

hej. Tänkte höra om någon har något tips på en bra multirulle till ul spinn. tänkte köra 5-14 g drag. Har kollat lite på Shimano curado 50 rullen. Men är inte säker vad man skall ha.

Någon som har några tips/ erfarenheter av multirullar till ul fiske?

Tackar Tackar
    //Digge

Jag har införskaffat mig en Curado 101D som jag har läst skall fungera någorlunda till detta fiske. Har dock inte hunnit testa hur väl den gör jobbet ännu.

Finns väl rullar som är ännu bättre till detta men då drar priset iväg ordentligt, t.ex. Daiwa Pixy men då är det magnesium och går inte att använda i saltvatten. Kolla även på Shimano Scorpion XT 1000, tillverkad för japan marknaden och verkar kunna hantera lätta beten bra.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ambassadeurer i 1500/1600/2500/3600-storlek..

Kommentera

Daiwa Sol, Pixy, Presso, Shimanos 50/100 strl i både runda och låga modeller, Revo Premier osv. Med riktigt lätta beten krävs det mer av utrustningen än bara en bra rulle, lina och spö spelar in rejält med!

Kommentera

Det finns många multirullar på marknaden som klarar att kasta från 5 gram och upp till 14 gram relativt långt, det är bara priset som sätter gränserna.

Jag tycker att en curado 100D eller den nya 50E ger mkt lättspinn-rulle för pengarna.
          Vill man åt en annan design som t. ex. en amba 1500/2500, då kommer det att kosta mkt mer och är svårare att hitta om man jämför med att plocka hem en 50/51E från eviken.

Det finns andra aspekter som är intressanta att ta hänsyn till om man vill köpa en ny liten leksak som t. ex. plastiga delar, magnesium gavlar, linkapacitet, utväxling/linintag, slirbroms, lätt att serva, osv. Vill man ha "det mesta" man kan få i ett litet paket kommer det att kosta, så det är mkt att tänka på.

Det som Jag tycker är mkt viktigare är vad har du tänkt att använda rullen till?
          Vill du kasta fladdriga beten "relativt" långt eller har tu tänkt jigga abbore/gös/gädda med den i första hand?

Häls /T

Kommentera

Har en shimano Core 101MG till det fisket. En riktigt lätt rulle som kastar otroligt bra i den viktklassen ( 5gr- ) direkt ur kartong, klarar flätlinor, pallar med även lite tyngre beten, klarar bräckt vatten och lättare saltvatten, bra utväxling + Att den har rätt storlek, så man får ett bra grepp på den. Testar du en, så är du fast

Kommentera

Håller med föregående, har på fått uppfattningen att japanska lågprofilare är bättre en Abu´s. det finns många lågprofilare som gör ett ok jobb men inte bättre en dom små Shimano-Rullarna.

Kommentera

ui multi

Tjo!
                är inne på precis samma tanke. Har fiskat med multirulle till det tyngre fisket och gillar verkligen känslan i dessa rullar, vill inte fiska med haspel nå mer. har spanat in detta spö

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8848

frågan är bara vilken rulle då, är svag för runda rullar. funkar Ambassadeur ZX 3600 BJ IVCB-4 måntro? eller ska man satsa på någon lågprofilare? är inte så mycket för att beställa från usa eller japan, vill dessutom ha grejjerna så fort som möjligt då fisket redan är igågn

ber om ursäkt ifall jag snor tråden lite men jag tyckte det passade i denna. (första inlägget, är inte bekant med forum och dess etikett) tack för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av trebor Visa inlägg
                  Tjo!
                  är inne på precis samma tanke. Har fiskat med multirulle till det tyngre fisket och gillar verkligen känslan i dessa rullar, vill inte fiska med haspel nå mer. har spanat in detta spö

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8848

frågan är bara vilken rulle då, är svag för runda rullar. funkar Ambassadeur ZX 3600 BJ IVCB-4 måntro? eller ska man satsa på någon lågprofilare? är inte så mycket för att beställa från usa eller japan, vill dessutom ha grejjerna så fort som möjligt då fisket redan är igågn

ber om ursäkt ifall jag snor tråden lite men jag tyckte det passade i denna. (första inlägget, är inte bekant med forum och dess etikett) tack för mig
                  Blir nog ett kanonset ihop. St Croix spöna har riktigt sköna klingor. Har inte testat ZX`en men den skall kasta riktigt bra. En vilja ha rulle. Rullbeteckningen är nog inte riktigt rätt. Har för mig att 3600`an heter LJ och 1600`an BJ

Kommentera

tackar för svar! kollade in shimano core nu också, såg ju onekligen riktigt fin ut! ska man anta att den klarar lätta beten ner mot 5-10g bättre än amban? men hur klarar den östersjövatten? dessa val alltså, blir ju tokig för mindre!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 720 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46