Pro Rocket eller Record? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pro Rocket eller Record?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag fiskar ganska tunga drag det är nog därför jag får linorna att platta ut sig, 40-60 gr, fram för allt har detta skett när jag använt spidewire, hade jag haft en tunnare lina hade jag nog inte sett det men spiderwire tappar färgen ganska snabbt och då syns det, har inga problem med detta fenomen om jag fiskar havsfiske med dem, ok att dom bär sig år på samma sätt men skär inte, kan bero på att jag inte använder så stor del av linan som vid spinn. Det är vid invevning dom plattar ut sig och skurit har dom också gjort vid invevning men aldrig ett skatbo och definitivt inte för hårt ställd kast-broms.

Recorden har inte haft detta fenomen, kanske får det med en HC spole ingen aning.

Jag älskar mina rocketar och kommer alltid att göra det, det är en gammal konstruktion som alltid har funkat och alltid kommer att göra det, fick problem med flätlinor och slutade därför att använda dem och återgick till Trilene nylon som alltid funkat felfritt.

Det finns ju massor av faktorer som inverkar, spö-val linval kast-vikt och självklar kast-tekniken också. Kan aldrig säga vad som är rätt eller fel alla fiskar vi på olika sätt med olika teknik och med olika erfarenheter och vanor, jag har hållit på och fiskat Multi i över 25 år och gör på mitt sätt. Det är rätt för mig men inte för alla andra.

Jag köpte min Record för att slippa lågprofil-träsket, har haft 2 revo s och kommer aldrig att köpa en lågprofil igen. Tycker Recorden hanterar flätlinor betydligt bättre en mina raketer och därför enligt mina erfarenheter är ett bättre val vid fiske med flätlina.

Vid lång-kastning vid kusten blir det raketerna med nylon-linor.

Kommentera

Skall tillägga att det var 250 gr, 13 fotare, pendulumkast från land.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag tycker att Recorden är bättre än Rocket, dem är båda dock bra rullar

Kommentera

Undrar nästan om det inte är linan som är boven, SW har vad jag förstått inget vidare rykte även om en del verkar älska linan.
          Själv kör jag med PP 0.32 (5501CS), StrikeWire 0.32 (5501CS), StrikeWire 0.23 (4501CS) åsså har jag skaffat Sufix 832 0.24 att testa på ena 4501:an. 40-60g är i dagens läge ganska lätt
          Har nåt vagt minne av att just SpiderWire har en relativt platt linprofil, eller om den var löst spunnen, nåt var det med den linan iaf som gjort att jag aldrig testat den.
          Senast ändrad av Mooki; 2011-03-25, 21:19. Anledning: komplettering
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Lutar ju åt att det måste bli en 5500CS Pro Rocket. Lite osäker på linvalet men det lär bli Power Pro, Strikewire eller nya Sufix 832. Oavsett vilken det blir så är det minst 0.32 som gäller
            Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Jag tycker det är ganska enkelt val . Abu har värdens mest gräsliga färg på Pro Rocket =bobs blandsafts färg . Det ska vara den riktiga röda färgen.
              Jag äger själv en Record å har den på LF chopper . Det räcker gott med 50 storleken å 0,32 lina . Du får dock på mindre lina på Recorden ca 100 meter.

Är du lite smart så köper du allt inkl Lina av Lundgrens då får du ned priset . Alltid bättre å köpa mer på en gång än å köpa strögrejer .

/Fredrik

Kommentera

Har inga problem med färgen faktiskt, men visst kunde den varit snyggare. Kollade nyss i Napp & Nytt på ABUs hemsida och tycker nästan Raketen ser lite mörkare ut i färgen där, men är väl förmodligen bara ljussättningen eller liknande. Kanske skickar ett mail imorrn och frågar om det är en annan kulör av orange som gäller 2011 :P

Om Lundgrens hade haft Raketen hade det blivit att beställa allt därifrån helt klart, bra butiker ska stödjas så mycket som möjligt. Men eftersom det fortfarande lutar åt en Rocket blir det nog bara spö och ett par tailbeten från Lundgren

Kommentera

Bra val, en rocket är aldrig fel! kör du tunga drag med ett spö som har resurser kommer du att ha skitkul, storleken på rulle är en smaksak det är bara linmängden som skiljer! Ang. färgen så finns det fortfarande rocketar att få tag i som är guldfärgade. bobs blandsaft är ju en ful jäkel.

Kommentera

Linan djävlades på hasplar också för tanten och grabben, var tvungen att gå upp på 4000 modeller för att den inte skulle fixa skatbo, mindre rullar kunde inte hantera 0:20 Spiderwire, butiker snackar fortfarande om att den är bäst, men vad den är bäst på nämner dom aldrig, kanske att djävlas!

Köpte en låda på 12st från ett konkurslager för 50kr styck så jag blev inte fattig av problemet, tänk om man hade betalat fullpris! (hemska tanke)

Kommentera

När du säger att Rockets med guldgavlarna går att få tag på antar jag att du menar begagnade? Annars får du gärna länka något ställe som säljer dom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 646 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46