Pro Rocket eller Record? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pro Rocket eller Record?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pro Rocket eller Record?

Har länge tänkt att jag ska skaffa mig grejer så jag kan kasta lite tailbeten utan problem. I dagsläget har jag mest haspelutrustningar men känns som en multirulle är bättre om man ska stå och dänga tailbeten på runt 100gram ett tag. Är ganska säker på att spöt blir ett LF Chopper Trigger som jag läst en hel del bra om.

Men vilken av rullarna ska jag ha, Pro Rocket eller Record? Jag kommer köra flätlina och det kommer inte att läggas ut pengar på trimning eller liknande inom närmsta tiden. Av det jag läst verkar ju Pro Rocket vara bättre på att kasta långt och generellt med omtyckt kanske. Men samtidigt har jag sett flera som insisterar på att om man ska köra flätlina på en Rocket ska den trimmas och det är ju som sagt inte aktuellt.
    Recorden ska väl fungera bättre med flätlina och ha någon speciell grej som gör att invevningsmotståndet inte påverkas så mycket även om man har bromsen hårt ställd. Är väldigt grön på multirullar så vet inte riktigt vad det kallas

Storleken är jag lite osäker på men antar att 5500 (50 för record) räcker bra? Eller ska man köra på 6500?

Och ja, det finns några trådar om samma rullar men tyckte inte "kraven" stämde in på mina
    Senast ändrad av TriNitro; 2011-03-25, 17:23.
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Hej!
    Jag har inte kunskap att svara på din fråga men jag vill tipsa om en ganska utförlig test av recorden
    The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.

//Kenneth

Kommentera

Enligt mitt tycker är båda utmärkta rullar, Raketerna levereras oftast med 5,3 utväxling medan Recorden har 6,3 utväxling i 50 storlek och 5,3 för 60:an . Vilket som är bäst är en smaksak och lite vad man ska ha den till.. Att Raketerna inte skulle vara bra med flätlina låter märkligt, tror de flesta Rocket-ägarna kör flät, trimmat som otrimmat. Sensibrake heter bromsen på Recorden som gör att invevningen inte påverkas. Den funktionen tror jag inte har så stor betydelse då du ganska snart lär dig kasta så bra att du bara ställer mekanisk broms precis så hårt att spolen inte glappar i sidled...och då påverkas inte invevningsmotståndet. Båda är som sagt bra rullar och ingen är fel utan snarare helt rätt då de är från ABU = )
      Senast ändrad av Hippo; 2011-03-25, 17:29. Anledning: stavar som en kratta

Kommentera

Har läst den där Kenneth och det var ju verkligen en utmärkt recension. Synd bara att dom inte hade någon på Rocketen också Tack för länken i vilket fall

Kanske formulerade mig lite fel där att Raketen skulle vara dålig med flätlina. Kanske mer att de skulle vara mer svårkastade och lättare att få skatbo.
        Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Se till att ha 2 eller 3 centrifugalbromsvikter aktiverade och låt tummen vara med i leken så löser det sig..

Kommentera

Raketerna kräver mer av utövaren om man ska ha flätlina, har själv provat och raketerna har haft en förmåga att platta till flätlinorna när man kastar och vevar in tyngre beten vilket sen har gjort att dom skär ner, recorden har en annan trumma som nästan eliminerar detta problem. Jag säger enligt dom erfarenheter jag har att rocketen kastar längre men om man fiskar flätlina kör en Record. Båda är helt underbara rullar, tror bara vi underskattat recorden lite och fortsatt köpa våra älskade rocketar av gammal vana! Missförstå mig rätt, rocketen är en personlig favorit och kommer alltid att vara det, men jag kör nylon på dessa!

Kommentera

Skumt, har aldrig haft det fenomenet på någon av mina raketer (4st) - har svårt att se hur trumman kan påverka vad som händer i det övre lin-lagret där inskärningen rimligtvis borde ske. Att flätlinan plattas ner torde rimligtvis bero i hög grad på den aktuella linan, men också väldigt mycket på vilket "mothåll" draget utövar (samt hur bromsad rullen är vid utkast). Får erkänna att jag har nog bara sett dina poster om detta problem, men det är möjligt att jag missat en del andras poster. Tycker det verkar märkligt med tanke på det stora antal som använder raketer att det är så få (1? Fler?) som upplever dessa problem, skulle vara intressant att få se andra postare med samma problem om det finns någon gemensam parameter.
              Konstruktionsmässigt påminner rullarna en hel del om varandra beträffande hela spolsystemet, enda påtagliga skillnaden är Recordens Wiffle-spole som har något mindre rotations-tröghet men det borde definitivt inte påverka vid invevningen.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Nu har jag äran att äga båda Rocket och Record rulle. Och jag fiskar bara med flätlina. har nylon på trollingrullarna.

Har nya som gamla rocket rullar, och jag tycker alla kastar skit bra och har inte de minsta problem med flätad lina. Kastar allt från lätta beten till 150 grammare...

Jag tror att valet av flätlina spelar roll, och sen hur hårt packad linan är på spolen.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av TriNitro Visa inlägg
                  Har länge tänkt att jag ska skaffa mig grejer så jag kan kasta lite tailbeten utan problem. I dagsläget har jag mest haspelutrustningar men känns som en multirulle är bättre om man ska stå och dänga tailbeten på runt 100gram ett tag. Är ganska säker på att spöt blir ett LF Chopper Trigger som jag läst en hel del bra om.

Men vilken av rullarna ska jag ha, Pro Rocket eller Record? Jag kommer köra flätlina och det kommer inte att läggas ut pengar på trimning eller liknande inom närmsta tiden. Av det jag läst verkar ju Pro Rocket vara bättre på att kasta långt och generellt med omtyckt kanske. Men samtidigt har jag sett flera som insisterar på att om man ska köra flätlina på en Rocket ska den trimmas och det är ju som sagt inte aktuellt.
                  Recorden ska väl fungera bättre med flätlina och ha någon speciell grej som gör att invevningsmotståndet inte påverkas så mycket även om man har bromsen hårt ställd. Är väldigt grön på multirullar så vet inte riktigt vad det kallas

Storleken är jag lite osäker på men antar att 5500 (50 för record) räcker bra? Eller ska man köra på 6500?

Och ja, det finns några trådar om samma rullar men tyckte inte "kraven" stämde in på mina
                  Hej Sebastian M.;

Jag har fiskat med PowerPro 0,36 mm och 0,41 mm på mina ABU Ambassadeur 6500CS Rocket sedan de kom ut på marknaden år 1997. Under senare år har jag av ren nyfikenhet även köpt några 5500CS och 6500CS Pro Rocket. Den äldsta Rocket-rullen fungerar lika bra som den senaste vid kast. Egentligen är det enda jag skulle kunna önska mig ytterligare några olika tunga centrifugalbromsvikter att variera med för att ännu bättre klara att kasta med olika betestyngder och lindimensioner. Det kommer nog ganska snart skulle jag tro....

ABU Ambassadeur multirullar är mina bästa vänner!

Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2011-03-25, 20:17.

Kommentera

Jag har kört flät på 6500 Rocket, CS, UM, gammelspole, och f-n och hans moster. Kastat upp till 250 grams pirkar utan att det blivit nåt mackel med flätlina.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46