Ambassadeur C3, C4 och WS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur C3, C4 och WS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beställde själv en guldfärgad CS Pro Rocket 4501 för 995:- i veckan.

Kommentera

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
      Beställde själv en guldfärgad CS Pro Rocket 4501 för 995:- i veckan.
      Var hittade du den om man får fråga? Lät ju som ett kap.

Kommentera

Du kan ju köpa en vanlig 5000/6000 också om du vill spara lite pengar, till ditt fiske spelar det ingen större roll.

Kommentera

Jörgen, tack för dina tips.

Är 0,35 lina verkligen nödvändigt när man kastar så lätta beten?
          Jag kommer visserligen köra med flätlina, förmodligen PowerPro då jag igenom åren tappat tron på nylon mer och mer.

Om du har tid kanske du själv kan titta på www.jandh.com och ge mig några tips. (Meny, Conventional reels och sen Baitcating)
          Det är en vän som skall beställa därifrån så jag har tänkt att passa på att få med någon rulle.

Jag kan tänka mig någon av de andra rullarna också, Record kanske? Syftet är dock som sagt 30-60g beten, kasta långt, från land.

Kommentera

Beställde i veckan från: http://www.cykelochfiskecenter.se/fi...duct_2680.html

De hade två kvar förra veckan - kanske är den sista kvar.......

Kör med Amba 5601 JB till jerk, Amba 2601c Elite för abborre, HÖ och tänkte köra 4501 Pro Rocket till vobblers och större jiggar. Letar nu efter ett schysst spö till 2601:an. Letar efter en 7 fots med kastvikt upp till 15 gram. har spanat lite på St Croix men hittar bara 6 fot. Förslag??

Kommentera

Går det inte att beställa på deras sida?

Såg nu att man får ringa eller maila.
              Senast ändrad av oddcurve; 2011-02-27, 15:33.

Kommentera

Ring och kolla. Kanontrevlig kille i butiken. Älskar "klassiska" rullar med raka gavlar med veckade sidor. Med tanke på det fiske som ska bedrivas med den rullen ser jag det bara som en fördel med att ha bromsen på motsatta sida av veven.

Kommentera

Verkar som du måste bli medlem och skapa ett konto före du kan beställa.

40-80 gr är inte lätta beten, du måste ju gå upp på shimanospö i storlek XH för att täcka 80gr, om du skall fiska med flät-lina så tycker jag inte du ska gå över 0:20 dom andra wireliknande sakerna påverkar kast-längderna negativt.

Själv fiskar jag torsk från tur-båtarna i Öresund med 60gr, där ligger vi på mellan 15-30 meters djup.

Visst kan du köra 0:30 nylon om du vill det men om man fiskar Multi påverkas kast-längden inte speciellt mycket mellan 0:30-0:40 som det gör på en haspel!
                  Samma sak om jag tar min pro-rocket 5500 och 6500 kastar jag precis lika långt med båda även om det är olika storlek på dem!

Recorden 50-60 serien är ett steg över C3-C4 men där är du nästan tvungen att köra flätisar annars tar dom för lite lina, och med Recordens priser hade jag letat runt efter en rocket i stället!

Du nämner en del att du vill kasta långt, och i det fallet är det betydligt bättre att du lägger pengar på ditt spö en på rullen, dina kast-längder beror ju till största delen på vilket spö du har!

Så om du ska investera i båda blir mitt råd att hålla igen på rullpriset och lägga pengar på ett spö istället,

Själv kör jag lite överkurs på det spöet jag använder till kust-fiske, har ett Fenwick 11 fot för nära 3000 kr, tidigare hade jag Shimano Technium och Beastmaster, dom var också ok. Kan inte yttra mig om andra spö för denna typ av fiske för jag har inte testat dem.

En bra dag med vinden i ryggen 40gr passerar jag 100m i kasten viket jag är en av väldigt få som klarar av (dom jag träffat) och jag kan lova dig att det är ofta betydligt roligare att se folks ansiktsuttryck när man dunkar iväg draget en att få fisk

Kommentera

Jörgen, tackar så mycket för dina grymma tips.
                    Dock så nämnde jag att nylon INTE är ett alternativ för mig, kör uteslutande med flätlina, förutom till ismetet..

40-80 var lite tilltaget. Förmodligen kommer jag ligga mellan 45-55.

En 5601 C3, 0,30 flätlina med ett 9 fots, 40-60g spö i 1500kronors klassen, borde väl bli helt ok.

Vill inte behöva oroa mig för att linan ska skära ner heller..

Tilläger att jag inte ska bedriva kustfiske, utan gädda och gös från land.

Kommentera

Ursprungligen postat av oddcurve Visa inlägg
                      Jörgen, tackar så mycket för dina grymma tips.
                      Dock så nämnde jag att nylon INTE är ett alternativ för mig, kör uteslutande med flätlina, förutom till ismetet..

40-80 var lite tilltaget. Förmodligen kommer jag ligga mellan 45-55.

En 5601 C3, 0,30 flätlina med ett 9 fots, 40-60g spö i 1500kronors klassen, borde väl bli helt ok.

Vill inte behöva oroa mig för att linan ska skära ner heller..

Tilläger att jag inte ska bedriva kustfiske, utan gädda och gös från land.
                      Räcker väl med ett 8 fots till den typen av fiske. Lite halvtunga wobblers, jiggar och fladdriga skedar. Sätt i några keramhybrider i C3an och lägg på 0.19 istället för 0.30, så kastar rullen kanon i den viktklassen. Att linan skär ned hänger mycket på vilken lina du köper och hur hårt du lägger på den. Har testat många flätlinor och rekommenderar starkt strikewire eller powerpro. Köpte själv ett 8 fots esox lucius 15-60 gr för ett tag sen ( Berras 499 kr ). Riktigt lätt ( 160 gr ) och skönt spö med hårda eva handtag och fujifäste. Tror ett sånt spö ihop med en C3a med bra snurr i spolen, skulle passa kanon till fisket du skall bedriva

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46