Ambassadeur C3, C4 och WS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur C3, C4 och WS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur C3, C4 och WS

    Tänkte införskaffa lite nya rullar, har kollat på Modellerna C3, C4 och WS i Storlek 4601 och 5601.

    En rulle vill jag ha för att kasta Jiggar och andra mjukbeten i 40-80g klassen.
    Tanken är att köra strandnära, med ett 9 fots spö. (Tips på spö?)
    Så det viktiga är att kunna kasta långt och lätt, Gädda och gös är det som står på tapeten.

    Skulle också vilja ha en rulle för att kasta väldigt lätta beten, exempelvis till HÖ fisket.
    Tips på spö? (10-40g)

    Ingen av rullarna skall användas till Jerk då jag har en JB som sköter det utmärkt.

    Jag kan tänka mig att köpa flera om det skulle krävas, kanske någon går att använda till gädd-trolling annars?

    Så er ambassadeur tokar, vad har ni för tips, vad är för och nackdelarna med dessa rullar? Vilka/Vilken rulle passar mig bäst för dessa ändamål?

    Alla tips och erfarenheter är välkomna..

    Med vänliga hälsningar

    Niklas

  • #2
    Jag måste säga att C3an är en jävla fin rulle, likaså C4. C4 har ett lager till och lite snyggare yttre men det innebär absolut inte att den är bättre....... Fler lager - Mer service oftast! Kör en C3a! En klar "favvo" bland de flesta!
    Fabrikör Stava rules...

    Kommentera


    • #3
      Amateur 5000 är tiilbaka, äntligen =)
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

      Kommentera


      • #4
        Rocketen i olika storlekar har alltid varit trevliga, det finns ett Fenwick Ironhawk spinn om är i dom vikt-klasserna du vill ha till hö fisket, 15-54gr, och ett som är för lättare beten, det är det skönaste spö jag haft, och jag kan lova att det går att kasta LÅÅÅNGT med om du känner för det.
        Sen C3 och C4 funkar alltid men personligen föredrar jag Raketerna.

        Kommentera


        • #5
          En rulle att kasta jiggar i vikter på ca 30-55g är det viktigaste, att skaffa en rulle till HÖ är bara något jag kan tänka mig, vid sidan av så.
          Jag tänkte att kanske C3 och C4 var gjorda för tyngre beten och skulle inte hantera dessa vikter lika bra.

          Raketerna blir tyvärr i en helt annan prisklass.

          Kommentera


          • #6
            Ambassadeur EXT eller WS ska väl vara gjorda för något lättare beten?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Rocketen i olika storlekar har alltid varit trevliga, det finns ett Fenwick Ironhawk spinn om är i dom vikt-klasserna du vill ha till hö fisket, 15-54gr, och ett som är för lättare beten, det är det skönaste spö jag haft, och jag kan lova att det går att kasta LÅÅÅNGT med om du känner för det.
              Sen C3 och C4 funkar alltid men personligen föredrar jag Raketerna.
              En raket i 5000-storlek med ett trimkit från UT så har du en trotjänare som inte går av för hackor.

              En av mina bästa investeringar!

              Kommentera


              • #8
                Det slår på ungefär 100 kr mellan Pro-Rocket och C3 / C4 så för mig är valet enkelt, men smaken är olika. Spö däremot är svårare, jag har bara upplevt att skillnaden mellan dem som kostar 1000-2000 är ofta små, för att få dom riktigt trevliga kast-maskinerna får man ligga på 2500-3000kr
                Jag tycker du skall välja ett med stor spännvidd typ det Fenwick jag sa till dig innan, då kan du kasta allt mellan 10-70 gr utan att behöva springa och köpa nya spö hela tiden, men det är bara min personliga åsikt.

                Kommentera


                • #9
                  C3 och C4 kostar 100 dollar medans Rocket kostar 170 dollar.
                  Rocketen fanns dessutom bara 7000 storlek från där jag tänkte beställa (jandh.com)

                  Så frågan är om man bortser från Rocket, vilken av C3, C4, EXT eller WS duger bäst till det fisket jag beskrivit.
                  Alltså att från land kunna kasta jiggar i 40-60g klassen.

                  Kommentera


                  • #10
                    EXT har magbroms vilket är jäkligt trevligt och WS har den lättade spolen men jag hade kört på C3 till din typ av fiske och 0.35-0.40 Trilene nylonlina, tror på enkelheten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    536 svar
                    90 255 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 598 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X