Erfarenheter av Ambassadeur RCN60? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Ambassadeur RCN60?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Det finns en del icke saltvattensäkra rullar på marknaden. Mörrums IVCB modell tex, är väl mest tänkt för bassfiske men funkar finfint för abborre och öringfiske i våra svenska sjöar och åar. Och rolighetsfiske efter gädda med lätta spön och beten föralldel också
    Gäller att tänka sig för vad man köper bara så är det alltså inget problem!

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Det är helt rätt KeBa. Och sköljer man av den så rejält att det kommer vatten i rullen så måste man öppna den och hälla ut det, och låte den torka innan man sätter ihop den
      Inte för att jag fiskar saltvatten men nu börjar tankarna snurra...
      Är recorden salvattensäker?.......är min UT-nostalgia saltvattensäker?......glömde fråga Ulf om det men till det priset så....

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
        Jag är ingen expert på ämnet (det finns flera som är det här på forumet).
        För det första tror jag nu inte det är ett stort problem att det kommer in vatten genom den hålade spolen på recorden.
        Rent generellt om det kommer in vatten i en rulle ser jag det som ett problem.
        Det borde påverka både kast- och bromsegenskaper.
        Har rullen "badat" i saltvatten behöver den säkert en extra underhållsinsats....isärplockning, sköljning torkning, smörjning..
        De som är väl insatta i ämnet får gärna yttra sig.
        Okej, men man ska ju spola av rullen under rinnande vatten, då måste det komma in vatten i rullen?

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          ...de tänkte säkert rätt med Daiwan då den är gjord för sötvattensfiske. Många High-end rullar är gjorda av magnesium, Tex. Shimano Stella och vissa av ABUs Mörrumrullar. Inga problem om man inte kör dem i det salta..

          ...oj såg att Wreck redan skrivit om detta..
          Om jag förstår rätt så är det rullar med magnesiumdetaljer som är direkt olämpliga i saltvatten?
          .....vilket innebär att mina rullar fixar saltvatten, vilket egentligen är skit samma, de ska bara söla i Vänervatten!

          Kommentera


          • #45
            Ja de funkar utmärkt i saltvatten om man bara underhåller dem. Magnesium är oftast inte lämpligt i saltvatten, men det finns magnesiumrullar som är behandlade med något "skyddslager" och därmed funkis i salt.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Ja de funkar utmärkt i saltvatten om man bara underhåller dem. Magnesium är oftast inte lämpligt i saltvatten, men det finns magnesiumrullar som är behandlade med något "skyddslager" och därmed funkis i salt.
              Aha....!

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av morbideglidaren Visa inlägg


                Okej, men man ska ju spola av rullen under rinnande vatten, då måste det komma in vatten i rullen?
                Finns de som vet bättre men om man sköljer av den "försiktigt" och inte spolar med fullt tryck så vet jag inte om det ska behöva komma in vatten......eller?
                De som vet får gärna svara för nu blev jag också nyfiken!

                Kommentera


                • #48
                  Jag har ju svarat på detta läser ni inte tråden ni skriver i
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Jag har ju svarat på detta läser ni inte tråden ni skriver i
                    *L*....ja, ja...sorry!!
                    Sköljer man försiiiiiktiiiiigt så slipper man vatten i rullen!
                    ....och i mitt fiske i Vänern så sköljer jag inte alls=inga problem!

                    Kommentera


                    • #50
                      Nä, sötvattensfiske är inte så farligt. Men öppna den gärna hemma efter avslutat fiske och låt den torka ut. Jag fiskar mycket och länge i saltvatten, så jag sköljer rejält och öppnar rullen efteråt och låter den torka innan jag sätter ihop den igen, Har slarvat ibland och det märks, speciellt på 2500 orna, översta tryckbrickan på slirbromsen vill gärna rosta.
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 255 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 598 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X