Erfarenheter av Ambassadeur RCN60? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Ambassadeur RCN60?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Om vädret håller i sig så skall jag ut och rasta den om ca: 2 veckor, helt utan att tejpa dammsugarröret! Förhoppningsvis tåler den vatten!

    Hittade en Daiwa på lundgrens som var gjord i magnesium tror den kostade ca:4000kr men tåler inte saltvatten, ibland undrar man vad konstruktörerna tänker, då känns det bättre med ett gammalt sönder borrat dammsugarrör .
    Nä, nuförtiden är tydligen det viktiga att rullar ser ut som....ja julgranar kanske...
    Har precis avlutat "linrockaden", av med FL 0,20 från suveränen, på med FL 0,25 från record till suverän, på med PP 0,32 på record......suck!
    Jag tycker det är omständigt att knyta flätlinorna.
    Uniknot till skarv mot nylon går väl fint men "Berkley braid knot" är svår att få till snyggt när jag knyter på tafsen...
    Jag har fått uppfattning att det är den absolut bästa betesknuten för flätlinor men funderar på att kanske använda palomar i fortsättningen, betydligt enklare iaf.

    Kommentera


    • #32
      Själv brukar jag först lägga på min flätis och sedan fylla upp med nylon till rätt mängd varefter jag tar av linan och vänder på steken så nylonen kommer underst!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Själv brukar jag först lägga på min flätis och sedan fylla upp med nylon till rätt mängd varefter jag tar av linan och vänder på steken så nylonen kommer underst!
        Smart!
        Vad beträffar recorden så hade jag några varv nylon i botten under de 110m Fireline som jag rev av, den fick sitta kvar.
        PP rullen var på 135m, jag gissar att det gick på 100m innan det var fullt.
        Borde varit några varv FL till på suveränen (haspel) men jag struntar i det, det går att fiska med den iaf!
        Nu är nog rullarna klara för säsongen.....om jag inte får fler myror i huvudet!

        Kommentera


        • #34
          Vad spelar det för roll om det kommer in vatten i rullen? Man ska ju skölja av rullen i vatten efter användning?

          Kommentera


          • #35
            Mina är också färdiga, 3 med flätlina Pro Rocket 6500, AMB 6000, och min 51a och nylon på 3 en Pro Rocket 5500 en Shimano corvalus och min Älskade 6500 CS Mag hoppas linorna klarar en hel säsong.

            Tur man inte köpte en Daiwa som inte tåler saltvatten

            Använder du vattensäker tejp ???

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Mina är också färdiga, 3 med flätlina Pro Rocket 6500, AMB 6000, och min 51a och nylon på 3 en Pro Rocket 5500 en Shimano corvalus och min Älskade 6500 CS Mag hoppas linorna klarar en hel säsong.

              Tur man inte köpte en Daiwa som inte tåler saltvatten

              Använder du vattensäker tejp ???
              Visst är det härligt när "pärlorna" är klara inför säsongen!!
              Jag har 3 nya köp, Cardinal suverän 3000 + suveränspö, Recorden med mörrumspö och UT-nostalgian, även den med mörrumspö.....mycket som ska testas!
              Har även en amb S5600C som fick en smörjomgång, vete fasen vad jag ska ha den till, rigga för gäddmete kanske....
              Dottern fick ny flätlina på sin haspel och sist men inte minst, min Cardinal 66a som jag fick för 35 år sedan fick lite smörja för första gången!(det var verkligen kvalitetsrullar på den tiden!) Numera är det mest ett "lånespö" men funkar lika bra som när jag var 10
              Köpte en Cardinal till grabben för 8 år sedan, frågade om den skulle hålla lika bra som 66-an, nix sa dom och de hade så rätt, efter 3 år krasade det till och så var den skit med den....
              Ropade in en Suverän 3000 på tradera till honom 2006, funkar kanon!.....lite därför jag jagade rätt på en till mig med...
              Den där Daiwan vet jag inte hur dom tänkte med, hoppas dom marknadsför den som ICKE saltvattensäker!
              Jag har använde eltejp, om man kan kalla den vattensäker vet jag inte men så länge det ligger lina på den så kommer den ju ingenstans!

              Kommentera


              • #37
                Det finns en del icke saltvattensäkra rullar på marknaden. Mörrums IVCB modell tex, är väl mest tänkt för bassfiske men funkar finfint för abborre och öringfiske i våra svenska sjöar och åar. Och rolighetsfiske efter gädda med lätta spön och beten föralldel också
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                Kommentera


                • #38
                  ...de tänkte säkert rätt med Daiwan då den är gjord för sötvattensfiske. Många High-end rullar är gjorda av magnesium, Tex. Shimano Stella och vissa av ABUs Mörrumrullar. Inga problem om man inte kör dem i det salta..

                  ...oj såg att Wreck redan skrivit om detta..
                  Senast ändrad av Hippo; 2011-03-06, 18:54.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av morbideglidaren Visa inlägg
                    Vad spelar det för roll om det kommer in vatten i rullen? Man ska ju skölja av rullen i vatten efter användning?
                    Jag är ingen expert på ämnet (det finns flera som är det här på forumet).
                    För det första tror jag nu inte det är ett stort problem att det kommer in vatten genom den hålade spolen på recorden.
                    Rent generellt om det kommer in vatten i en rulle ser jag det som ett problem.
                    Det borde påverka både kast- och bromsegenskaper.
                    Har rullen "badat" i saltvatten behöver den säkert en extra underhållsinsats....isärplockning, sköljning torkning, smörjning..
                    De som är väl insatta i ämnet får gärna yttra sig.

                    Kommentera


                    • #40
                      Det är helt rätt KeBa. Och sköljer man av den så rejält att det kommer vatten i rullen så måste man öppna den och hälla ut det, och låte den torka innan man sätter ihop den
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 255 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 598 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X