Erfarenheter av Ambassadeur RCN60? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av Ambassadeur RCN60?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Säg inte så, jag fiskar i saltvatten med min
    Jag tror att det är en bra idé att tejpa igen hålen.
    Hur mycket vatten som skulle leta sig ner har jag iofs ingen aning om.
    UT´s trimkit och rullar har en ohålad men ändå väldigt lätt spole.

    Kommentera


    • #22
      Jag tror inte det är så farligt, centrifugalkraften trycker ut det igen Har ni kollat närmare på en sån spole förresten? Gör det och se var vattnet kan komma in i rullen.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

      Kommentera


      • #23
        Det kan inte komma in vatten någon stans så korkad är inte konstruktionen, men jag tycker lik förbannat att spolen liknar ett sönder-borrat dammsugarrör!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Jag tror inte det är så farligt, centrifugalkraften trycker ut det igen Har ni kollat närmare på en sån spole förresten? Gör det och se var vattnet kan komma in i rullen.
          Har inte kollat närmare, spelar inte så stor roll, jag tejpade igen mitt dammsugarrör så slipper jag fundera mer!

          Kommentera


          • #25
            Bra de teoretiskt så kan ju vattnet vandra längs insida spolgavel och trycks upp/ut mot insida bromsplatta som har lite hål här o där. Men jag är väldigt skeptisk till att det skall hännda, när du kastar har du en otrolig centrifugalkraft som kastar vattnet utåt, även när du vevar så kastar ju spolen ifrån sig vatten. Så att det skall vandra ner genom alla linvarv och in genom hålen tror jag inte händer. Förlåt UT
            Senast ändrad av Wreckbender; 2011-03-04, 00:50.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              Bra de teoretiskt så kan ju vattnet vandra längs insida spolgavel och trycks upp/ut mot insida bromsplatta som har lite hål här o där. Men jag är väldigt skeptisk till att det skall hännda, när du kastar har du en otrolig centrifugalkraft som kastar vattnet utåt, även när du vevar så kastar ju spolen ifrån sig vatten. Så att det skall vandra ner genom alla linvarv och in genom hålen tror jag inte händer. Förlåt UT
              Här kan man nog fördjupa sig om man vill!!
              Jag är inte speciellt insatt i det här men tejpad spole hindrar iaf en väg in för vattnet!
              Om man nu ägnar UT´s spolar en tanke så är det ju ingen nackdel att de inte ser ut som sönderborrade dammsugarrör!
              Vet inte vilka krafter en spole utsätts för men ur det perspektivet så säger magkänslan mig att UT´s spole ligger på plus jämfört med en sönderborrad!
              Nu ska jag akta mig lite för att höja UT till skyarna, jag har fortfarande inte gjort ett enda kast med min "6000 nostalgica"........men jag tror att UT-rullen håller världsklass, både vad beträffar prestanda och hållbarhet (om jag inte fallit för mördande smygreklam...)!...det är iaf den absolut snyggaste rullen!

              Kommentera


              • #27
                UTs prylar funkar mkt, mkt bra. Så gör även det ABU trim jag provat, dock inte alls testat det i samma omfattning som UTs. UT´s lösning med lätt spole utan en massa hål känns som ett klart smartare alternativ än en som är uppborrad...även om det kan se fräckt ut = ). Instämmer med herr Wreckbender att det känns relativt osannolikt att vattnet ska trotsa centrifugalkraften och vandra åt motsvarande håll. Sen är ABU´s whifflespolar gjorda så att om vattnet skulle vandrar ned, så kommer det ändå inte åt några lager i spolen.

                Enda nackdelen med UTs spolar är att det kan vara svårt att fästa det vita plastdrevet av nyare modell på spolen. Plastdrevet av äldre modell funkar klockrent. Och för att slänga in en brasklapp så finns det ett par varianter av det det vita drev som sitter i gaveln och ett par varianter av det som sitter på spolen, mixar man inte dessa rätt så funkar det, men inte optimalt..

                Kommentera


                • #28
                  Jag kommer att använda min 51a utan att tejpa igen något, en rulle som inte tål vatten skall man nog se till att lämna tillbaka snarast möjligt!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jag kommer att använda min 51a utan att tejpa igen något, en rulle som inte tål vatten skall man nog se till att lämna tillbaka snarast möjligt!
                    Du har rätt!
                    Igår inköptes ny lina till recorden, jag var ute efter strike wire extreme 0,28 men kom hem med Power pro 0,32, orkade inte vänta på att få tag på "rätt" lina.
                    Jag sökte runt här på forumet och kom fram till att både SWE och PP är bra linor i grovlek 0,28-0,32.
                    Jag inbillar mig att PP 0,32 kommer att fungera fint att dra iväg skedar runt 18-25 gram?

                    Kan tillägga att jag lät tejpen sitta kvar runt det "sönderborrade dammsugarröret"!

                    Kommentera


                    • #30
                      Om vädret håller i sig så skall jag ut och rasta den om ca: 2 veckor, helt utan att tejpa dammsugarröret! Förhoppningsvis tåler den vatten!

                      Hittade en Daiwa på lundgrens som var gjord i magnesium tror den kostade ca:4000kr men tåler inte saltvatten, ibland undrar man vad konstruktörerna tänker, då känns det bättre med ett gammalt sönder borrat dammsugarrör .

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 255 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 598 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X