Finns en hel del guider för hur man skruvar isär, rengör och återmonterar sin ambassadeur för underhålls- och andra ändamål. Däremot har jag hittills inte stött på nån guide för UltraCast-serien.
Proceduren är iofs väldigt snarlik de flesta andra, men UC-rullarna innehåller faktiskt några små annorlunda detaljer som åtminstone jag tyckte var roliga/intressanta.
Personligen har länge lidit av missuppfattningen att UltraCast-rullar var typ ProRocket, C3 etc...
Snubblade dock över en UC 4601C i en annons här på forat för några dagar sedan, lite googlande senare var jag tvungen att lägga ett bud eftersom min ”måste ha”-tarm tydligen var överaktiv. Googlandet resulterad inte endast i att jag budade utan även att jag fick upp ögonen för att det faktiskt finns något som skulle kunna benämnas ”äkta Ultra Cast” (skrivs då som Ultra Cast) såtillvida att modellerna faktiskt heter just detta.
De andra rullarna har istället "Ultracast-design" (skrivs oftast, men inte alltid Ultracast i ett ord - tyvärr förekommer vad jag förstår bägge skrivningarna för den här typen), en för mig lite förvirrande terminologi då det skiljer på en del avgörande punkter, mer om det lite längre ner...
Budet jag lade resulterade i en liten sväng med bilen och ett möte med en synnerligen trevlig fiskebroder, efter en trevlig pratstund kunde jag återvända hem med en UC 4601C som medpassagerare. Tror inte jag är ensam om att den första önskan jag får när jag stiftar bekantskap med en ny rulle är att skruva isär, rengöra och studera rullens innanmäte.
Kunde ganska snart konstatera att dessa UC-rullar skiljer sig väsentligen mot de Ambor jag tidigare varit inne och grävt i på en avgörande punkt, själva spolen och dess lagring.
Till skillnad från exempelvis ProRocket så sitter spollagren inte monterade inuti spolen, utan på sidan av densamma - dessutom är spollagren betydligt större.
Vidare verkar spolen ha fast spolaxel, åtminstone har inte jag kommit på hur man lossar den - men om någon vet hur man gör, alternativt att det inte går vore det trevligt med feedback i tråden.
Lite kort om rullen:
Rullfotsnummer 060007, dvs modellen kom 1996, revision 0, min rulle tillverkades 1997. Rullen inköptes enligt uppgift ny i butik 1999.
Sprängskiss: ABU Ambassadeur UC 4601 C (06 00 Silver 2).pdf
Problem: Frikopplingen fungerade men rullen förblev oftast frikopplad även när man började veva. Google gav tips om några vanliga problem.
1. Sliten kopplingsarm
2. Kärvande/osmord mekanik
3. Krökta delar i mekaniken
4. Deformerad gavel/stativ så mekanismen pressas fast.
5. Trasig returfjäder
Nåja, tillräckligt med skitsnack för nu, dags att titta inuti...
Trodde jag, tyvärr inledde jag med oladdat kamerabatteri.
Nåja, de första momenten är de samma som redan finns beskrivna i ett otal guider för andra ambassadeur-rullar. Lyckades dock hitta reservbatteri innan det gick för långt.
Det jag kunde konstatera inledningsvis var att fjäderbrickan som ska sitta mellan vev och stjärnhjul istället satt ovanpå veven, och de kupade fjäderbrickorna var monterade )) istf. () som sig bör.
När man lossat veven på sedvanligt manér och sedan avlägsnat vevgaveln möts man av följande syn, notera det utanpåliggande spollagret:
Spolen lyfter man ur utan problem, här syns även det motsatta spollagret.
Vevgaveln är alltid spännande, det är ju här det finns flest små intressanta mekaniska detaljer...
Här såg jag att IAR-hylsan var monterad upp-och-ner (änden med rektangulär öppning ska sitta mot drevet), har nåt vagt minne av att jag läst att felaktig montering kan ge problem - nyare modeller av IAR-hylsan är av denna anledning rektangulära i bägge ändar för att underlätta montering.
Lossar man de två skruvarna på vevgaveln som håller ihop allt så borde det se ut ungefär så här:
Har lyft bort fjäderpaketet och hela huvuddrevet så man tydligt ser skillnaderna mot rullar utan tumtangent, sparsamt smord bottenplatta - gissar att det kan bidra till kopplingsproblemen.
Jag misstänker att det går att byta ut lite komponenter mot modernare dito, men för säkerhets skull ska jag nog dubbelkolla med ABU-service – det jag är mest intresserad att byta är kopplingsarmen till en utan fjäder, fjädern sitter istället integrerad i den svarta plastklumpen med fjäderbleck som säkerligen har ett fint namn. I sprängskissen har delarna iaf 21432+22804+21874, jag hoppas det går att byta till delar från en 4601C3 (delar: 25994+25130).
Delarna utlagda i den ordning de är bortplockade.
Så här ser undersidan av bottenplattan ut för den nyfikna, onekligen skiljer det sig mot vad jag är van vid.
Bromsstacken monterades isär, man kan se att det krupit in lite olja mellan huvuddrevet och den understa bromslamellen – jag gissar att bromsen upplevts som lite ojämn och ryckig.
Dags att ta itu med spolen, har förstått att det inte alltid är helt lätt att få loss nylondrevet, men i mitt fall räckte det med förvånansvärt lite pyssel. Man ser det mindre av spollagren kvar på spolen.
På andra sidan av spolen sitter lagret låst med en låsring, krävs en del pyssel för att få loss låsringen.
Bägge spollagren bredvid varandra som jämförelse, det mindre lagret är ett 8x13x4, det större 10x15x4.
Lossar man gavlen på rullens andra sida möts man av den kuriösa detaljen att evighetsskruvens mellandrev inte är monterat i själva gaveln, utan på stativet.
Lätt att lossa dock, likadant E-clip som när veven ska lossas.
Tror nog det blir ett kullagrat mellandrev på sikt...
Sedan är det bara att lossa resten av delarna...
Så sitter man sen där med linuppläggningsgrejorna i en hög framför sig...
En liten intressant information jag stött på under ivrigt googlande är att på en del exemplar har det lilla stiftet som sitter i tumknappen krupit in i plasten så att utsticket är otillräckligt för att frikoppla rullen. På det här exet verkar stiftet sitta ordentligt, men det kan vara lönt att kika på om man ändå har isär rullen.
Sen är det bara att sätta igång. Diskmedel, lysfotogen, aceton, bomullstrasor, tandborste och en hel massa gnoende, även lite Autosol kan vara bra att ha.
Presenterar en liten översiktsbild på alla delar, väl rengjorda och strategiska punkter polerade.
Personligen tycker jag det ser ganska trevligt ut, nästan så man borde stanna här för vackrare än så här blir aldrig en rulle...
Kör en ”rewind” på isärmonteringen med smörjning som man brukar, sen borde man ha en hel och välfungerande rulle framför sig, och så blev lyckligtvis fallet även denna gång.
På den här bilden syns för övrigt den instansade texten Ultra Cast som den nyare Ultra Cast-serien har, äldre modeller har tydligen denna text på tejpremsan runt ena gaveln om jag förstått rätt.
Vän av ordning noterar säkert att veven som sitter monterad inte är original (med runda vevknoppar) – tyvärr glappade knopparna betänkligt så jag tog och bytte till en vev jag hade liggande från en TGC5001C.
Summasummarum kan jag konstatera att efter rengöring och smörjning fungerar alla delar av rullen som de ska, har lite idéer på vad jag vill ändra.
* Bromslamellerna ska bytas till CarbonTex
* Nya spollager från Boca, de befintliga verkar inte helt friska men duger nog en säsong iaf. Har spanat in några keramik-hybrider som verkar lagom (SMR6700C-YZZ & SMR138C-YZZ).
* Kullagrat mellandrev
* Nya kopparshims, de befintliga var tämligen slitna
* Ny kopplingsmekanism, om kompatibelt...
Får väl se vart det hela bär av, vore kul att fixa allt man vill och se vad det leder till…
Fast det förstås, man kanske skulle använda rullen lite innan man planerar alltför mycket
Proceduren är iofs väldigt snarlik de flesta andra, men UC-rullarna innehåller faktiskt några små annorlunda detaljer som åtminstone jag tyckte var roliga/intressanta.
Personligen har länge lidit av missuppfattningen att UltraCast-rullar var typ ProRocket, C3 etc...
Snubblade dock över en UC 4601C i en annons här på forat för några dagar sedan, lite googlande senare var jag tvungen att lägga ett bud eftersom min ”måste ha”-tarm tydligen var överaktiv. Googlandet resulterad inte endast i att jag budade utan även att jag fick upp ögonen för att det faktiskt finns något som skulle kunna benämnas ”äkta Ultra Cast” (skrivs då som Ultra Cast) såtillvida att modellerna faktiskt heter just detta.
De andra rullarna har istället "Ultracast-design" (skrivs oftast, men inte alltid Ultracast i ett ord - tyvärr förekommer vad jag förstår bägge skrivningarna för den här typen), en för mig lite förvirrande terminologi då det skiljer på en del avgörande punkter, mer om det lite längre ner...
Budet jag lade resulterade i en liten sväng med bilen och ett möte med en synnerligen trevlig fiskebroder, efter en trevlig pratstund kunde jag återvända hem med en UC 4601C som medpassagerare. Tror inte jag är ensam om att den första önskan jag får när jag stiftar bekantskap med en ny rulle är att skruva isär, rengöra och studera rullens innanmäte.
Kunde ganska snart konstatera att dessa UC-rullar skiljer sig väsentligen mot de Ambor jag tidigare varit inne och grävt i på en avgörande punkt, själva spolen och dess lagring.
Till skillnad från exempelvis ProRocket så sitter spollagren inte monterade inuti spolen, utan på sidan av densamma - dessutom är spollagren betydligt större.
Vidare verkar spolen ha fast spolaxel, åtminstone har inte jag kommit på hur man lossar den - men om någon vet hur man gör, alternativt att det inte går vore det trevligt med feedback i tråden.
Lite kort om rullen:
Rullfotsnummer 060007, dvs modellen kom 1996, revision 0, min rulle tillverkades 1997. Rullen inköptes enligt uppgift ny i butik 1999.
Sprängskiss: ABU Ambassadeur UC 4601 C (06 00 Silver 2).pdf
Problem: Frikopplingen fungerade men rullen förblev oftast frikopplad även när man började veva. Google gav tips om några vanliga problem.
1. Sliten kopplingsarm
2. Kärvande/osmord mekanik
3. Krökta delar i mekaniken
4. Deformerad gavel/stativ så mekanismen pressas fast.
5. Trasig returfjäder
Nåja, tillräckligt med skitsnack för nu, dags att titta inuti...
Trodde jag, tyvärr inledde jag med oladdat kamerabatteri.
Nåja, de första momenten är de samma som redan finns beskrivna i ett otal guider för andra ambassadeur-rullar. Lyckades dock hitta reservbatteri innan det gick för långt.
Det jag kunde konstatera inledningsvis var att fjäderbrickan som ska sitta mellan vev och stjärnhjul istället satt ovanpå veven, och de kupade fjäderbrickorna var monterade )) istf. () som sig bör.
När man lossat veven på sedvanligt manér och sedan avlägsnat vevgaveln möts man av följande syn, notera det utanpåliggande spollagret:
Spolen lyfter man ur utan problem, här syns även det motsatta spollagret.
Vevgaveln är alltid spännande, det är ju här det finns flest små intressanta mekaniska detaljer...
Här såg jag att IAR-hylsan var monterad upp-och-ner (änden med rektangulär öppning ska sitta mot drevet), har nåt vagt minne av att jag läst att felaktig montering kan ge problem - nyare modeller av IAR-hylsan är av denna anledning rektangulära i bägge ändar för att underlätta montering.
Lossar man de två skruvarna på vevgaveln som håller ihop allt så borde det se ut ungefär så här:
Har lyft bort fjäderpaketet och hela huvuddrevet så man tydligt ser skillnaderna mot rullar utan tumtangent, sparsamt smord bottenplatta - gissar att det kan bidra till kopplingsproblemen.
Jag misstänker att det går att byta ut lite komponenter mot modernare dito, men för säkerhets skull ska jag nog dubbelkolla med ABU-service – det jag är mest intresserad att byta är kopplingsarmen till en utan fjäder, fjädern sitter istället integrerad i den svarta plastklumpen med fjäderbleck som säkerligen har ett fint namn. I sprängskissen har delarna iaf 21432+22804+21874, jag hoppas det går att byta till delar från en 4601C3 (delar: 25994+25130).
Delarna utlagda i den ordning de är bortplockade.
Så här ser undersidan av bottenplattan ut för den nyfikna, onekligen skiljer det sig mot vad jag är van vid.
Bromsstacken monterades isär, man kan se att det krupit in lite olja mellan huvuddrevet och den understa bromslamellen – jag gissar att bromsen upplevts som lite ojämn och ryckig.
Dags att ta itu med spolen, har förstått att det inte alltid är helt lätt att få loss nylondrevet, men i mitt fall räckte det med förvånansvärt lite pyssel. Man ser det mindre av spollagren kvar på spolen.
På andra sidan av spolen sitter lagret låst med en låsring, krävs en del pyssel för att få loss låsringen.
Bägge spollagren bredvid varandra som jämförelse, det mindre lagret är ett 8x13x4, det större 10x15x4.
Lossar man gavlen på rullens andra sida möts man av den kuriösa detaljen att evighetsskruvens mellandrev inte är monterat i själva gaveln, utan på stativet.
Lätt att lossa dock, likadant E-clip som när veven ska lossas.
Tror nog det blir ett kullagrat mellandrev på sikt...
Sedan är det bara att lossa resten av delarna...
Så sitter man sen där med linuppläggningsgrejorna i en hög framför sig...
En liten intressant information jag stött på under ivrigt googlande är att på en del exemplar har det lilla stiftet som sitter i tumknappen krupit in i plasten så att utsticket är otillräckligt för att frikoppla rullen. På det här exet verkar stiftet sitta ordentligt, men det kan vara lönt att kika på om man ändå har isär rullen.
Sen är det bara att sätta igång. Diskmedel, lysfotogen, aceton, bomullstrasor, tandborste och en hel massa gnoende, även lite Autosol kan vara bra att ha.
Presenterar en liten översiktsbild på alla delar, väl rengjorda och strategiska punkter polerade.
Personligen tycker jag det ser ganska trevligt ut, nästan så man borde stanna här för vackrare än så här blir aldrig en rulle...
Kör en ”rewind” på isärmonteringen med smörjning som man brukar, sen borde man ha en hel och välfungerande rulle framför sig, och så blev lyckligtvis fallet även denna gång.
På den här bilden syns för övrigt den instansade texten Ultra Cast som den nyare Ultra Cast-serien har, äldre modeller har tydligen denna text på tejpremsan runt ena gaveln om jag förstått rätt.
Vän av ordning noterar säkert att veven som sitter monterad inte är original (med runda vevknoppar) – tyvärr glappade knopparna betänkligt så jag tog och bytte till en vev jag hade liggande från en TGC5001C.
Summasummarum kan jag konstatera att efter rengöring och smörjning fungerar alla delar av rullen som de ska, har lite idéer på vad jag vill ändra.
* Bromslamellerna ska bytas till CarbonTex
* Nya spollager från Boca, de befintliga verkar inte helt friska men duger nog en säsong iaf. Har spanat in några keramik-hybrider som verkar lagom (SMR6700C-YZZ & SMR138C-YZZ).
* Kullagrat mellandrev
* Nya kopparshims, de befintliga var tämligen slitna
* Ny kopplingsmekanism, om kompatibelt...
Får väl se vart det hela bär av, vore kul att fixa allt man vill och se vad det leder till…
Fast det förstås, man kanske skulle använda rullen lite innan man planerar alltför mycket
Kommentera