UC4601C "äkta" UltraCast, inälvor och lite pyssel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UC4601C "äkta" UltraCast, inälvor och lite pyssel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UC4601C "äkta" UltraCast, inälvor och lite pyssel...

Finns en hel del guider för hur man skruvar isär, rengör och återmonterar sin ambassadeur för underhålls- och andra ändamål. Däremot har jag hittills inte stött på nån guide för UltraCast-serien.
    Proceduren är iofs väldigt snarlik de flesta andra, men UC-rullarna innehåller faktiskt några små annorlunda detaljer som åtminstone jag tyckte var roliga/intressanta.

Personligen har länge lidit av missuppfattningen att UltraCast-rullar var typ ProRocket, C3 etc...
    Snubblade dock över en UC 4601C i en annons här på forat för några dagar sedan, lite googlande senare var jag tvungen att lägga ett bud eftersom min ”måste ha”-tarm tydligen var överaktiv. Googlandet resulterad inte endast i att jag budade utan även att jag fick upp ögonen för att det faktiskt finns något som skulle kunna benämnas ”äkta Ultra Cast” (skrivs då som Ultra Cast) såtillvida att modellerna faktiskt heter just detta.
    De andra rullarna har istället "Ultracast-design" (skrivs oftast, men inte alltid Ultracast i ett ord - tyvärr förekommer vad jag förstår bägge skrivningarna för den här typen), en för mig lite förvirrande terminologi då det skiljer på en del avgörande punkter, mer om det lite längre ner...

Budet jag lade resulterade i en liten sväng med bilen och ett möte med en synnerligen trevlig fiskebroder, efter en trevlig pratstund kunde jag återvända hem med en UC 4601C som medpassagerare. Tror inte jag är ensam om att den första önskan jag får när jag stiftar bekantskap med en ny rulle är att skruva isär, rengöra och studera rullens innanmäte.

Kunde ganska snart konstatera att dessa UC-rullar skiljer sig väsentligen mot de Ambor jag tidigare varit inne och grävt i på en avgörande punkt, själva spolen och dess lagring.
    Till skillnad från exempelvis ProRocket så sitter spollagren inte monterade inuti spolen, utan på sidan av densamma - dessutom är spollagren betydligt större.
    Vidare verkar spolen ha fast spolaxel, åtminstone har inte jag kommit på hur man lossar den - men om någon vet hur man gör, alternativt att det inte går vore det trevligt med feedback i tråden.

Lite kort om rullen:
    Rullfotsnummer 060007, dvs modellen kom 1996, revision 0, min rulle tillverkades 1997. Rullen inköptes enligt uppgift ny i butik 1999.
    Sprängskiss: ABU Ambassadeur UC 4601 C (06 00 Silver 2).pdf
    Problem: Frikopplingen fungerade men rullen förblev oftast frikopplad även när man började veva. Google gav tips om några vanliga problem.
    1. Sliten kopplingsarm
    2. Kärvande/osmord mekanik
    3. Krökta delar i mekaniken
    4. Deformerad gavel/stativ så mekanismen pressas fast.
    5. Trasig returfjäder

Nåja, tillräckligt med skitsnack för nu, dags att titta inuti...
    Trodde jag, tyvärr inledde jag med oladdat kamerabatteri.

Nåja, de första momenten är de samma som redan finns beskrivna i ett otal guider för andra ambassadeur-rullar. Lyckades dock hitta reservbatteri innan det gick för långt.
    Det jag kunde konstatera inledningsvis var att fjäderbrickan som ska sitta mellan vev och stjärnhjul istället satt ovanpå veven, och de kupade fjäderbrickorna var monterade )) istf. () som sig bör.

När man lossat veven på sedvanligt manér och sedan avlägsnat vevgaveln möts man av följande syn, notera det utanpåliggande spollagret:

Spolen lyfter man ur utan problem, här syns även det motsatta spollagret.

Vevgaveln är alltid spännande, det är ju här det finns flest små intressanta mekaniska detaljer...
    Här såg jag att IAR-hylsan var monterad upp-och-ner (änden med rektangulär öppning ska sitta mot drevet), har nåt vagt minne av att jag läst att felaktig montering kan ge problem - nyare modeller av IAR-hylsan är av denna anledning rektangulära i bägge ändar för att underlätta montering.
    Lossar man de två skruvarna på vevgaveln som håller ihop allt så borde det se ut ungefär så här:

Har lyft bort fjäderpaketet och hela huvuddrevet så man tydligt ser skillnaderna mot rullar utan tumtangent, sparsamt smord bottenplatta - gissar att det kan bidra till kopplingsproblemen.

Jag misstänker att det går att byta ut lite komponenter mot modernare dito, men för säkerhets skull ska jag nog dubbelkolla med ABU-service – det jag är mest intresserad att byta är kopplingsarmen till en utan fjäder, fjädern sitter istället integrerad i den svarta plastklumpen med fjäderbleck som säkerligen har ett fint namn. I sprängskissen har delarna iaf 21432+22804+21874, jag hoppas det går att byta till delar från en 4601C3 (delar: 25994+25130).
    Delarna utlagda i den ordning de är bortplockade.

Så här ser undersidan av bottenplattan ut för den nyfikna, onekligen skiljer det sig mot vad jag är van vid.

Bromsstacken monterades isär, man kan se att det krupit in lite olja mellan huvuddrevet och den understa bromslamellen – jag gissar att bromsen upplevts som lite ojämn och ryckig.

Dags att ta itu med spolen, har förstått att det inte alltid är helt lätt att få loss nylondrevet, men i mitt fall räckte det med förvånansvärt lite pyssel. Man ser det mindre av spollagren kvar på spolen.

På andra sidan av spolen sitter lagret låst med en låsring, krävs en del pyssel för att få loss låsringen.

Bägge spollagren bredvid varandra som jämförelse, det mindre lagret är ett 8x13x4, det större 10x15x4.

Lossar man gavlen på rullens andra sida möts man av den kuriösa detaljen att evighetsskruvens mellandrev inte är monterat i själva gaveln, utan på stativet.

Lätt att lossa dock, likadant E-clip som när veven ska lossas.
    Tror nog det blir ett kullagrat mellandrev på sikt...

Sedan är det bara att lossa resten av delarna...

Så sitter man sen där med linuppläggningsgrejorna i en hög framför sig...

En liten intressant information jag stött på under ivrigt googlande är att på en del exemplar har det lilla stiftet som sitter i tumknappen krupit in i plasten så att utsticket är otillräckligt för att frikoppla rullen. På det här exet verkar stiftet sitta ordentligt, men det kan vara lönt att kika på om man ändå har isär rullen.

Sen är det bara att sätta igång. Diskmedel, lysfotogen, aceton, bomullstrasor, tandborste och en hel massa gnoende, även lite Autosol kan vara bra att ha.

Presenterar en liten översiktsbild på alla delar, väl rengjorda och strategiska punkter polerade.
    Personligen tycker jag det ser ganska trevligt ut, nästan så man borde stanna här för vackrare än så här blir aldrig en rulle...

Kör en ”rewind” på isärmonteringen med smörjning som man brukar, sen borde man ha en hel och välfungerande rulle framför sig, och så blev lyckligtvis fallet även denna gång.
    På den här bilden syns för övrigt den instansade texten Ultra Cast som den nyare Ultra Cast-serien har, äldre modeller har tydligen denna text på tejpremsan runt ena gaveln om jag förstått rätt.

Vän av ordning noterar säkert att veven som sitter monterad inte är original (med runda vevknoppar) – tyvärr glappade knopparna betänkligt så jag tog och bytte till en vev jag hade liggande från en TGC5001C.

Summasummarum kan jag konstatera att efter rengöring och smörjning fungerar alla delar av rullen som de ska, har lite idéer på vad jag vill ändra.
    * Bromslamellerna ska bytas till CarbonTex
    * Nya spollager från Boca, de befintliga verkar inte helt friska men duger nog en säsong iaf. Har spanat in några keramik-hybrider som verkar lagom (SMR6700C-YZZ & SMR138C-YZZ).
    * Kullagrat mellandrev
    * Nya kopparshims, de befintliga var tämligen slitna
    * Ny kopplingsmekanism, om kompatibelt...

Får väl se vart det hela bär av, vore kul att fixa allt man vill och se vad det leder till…
    Fast det förstås, man kanske skulle använda rullen lite innan man planerar alltför mycket
    Senast ändrad av Mooki; 2013-06-07, 11:12. Anledning: Komplettering
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kul att få se vad som ligger bakom namnet, härligt initiativ!
    sigpic

Kommentera

Tackar, är själv barnsligt förtjust i att se folks meckar-trådar med bilder
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

Mooki, efter din artikel blev jag så sugen på UC rullar att jag bara måste få köpa två: en 4601 och en 5601. Jag får sälja mina andra 4601C3 och 5601C4 och köra UC i stället. Mycket bra artikel.

Utöver de två kullagerna vid spolen och rullager i veven finns nån kullager till?

Hur upplever du kastegenskaperna jämfört med "vanliga" icke UC rullarna?

Ha det!
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

En tackar & bockar
          Sitter ett IAR-lager i vevgaveln, i övrigt inga kullager utom de två spollagren.
          För att göra den lite mer lättkastad med lätta beten ska jag dock testa att köra kullagrat mellandrev samt dubbellagrad evighetsskruv - borde bättra på kastlängderna litegrann.

Skam till sägandes har jag inte hunnit kasta med rullen än då den bara varit i min ägo någon vecka, det som mitt ex lider av är att spollagren inte löper riktigt rent, så jag ska även uppa dessa till keramikhybrider från Boca - förhoppningsvis innan säsongen inleds om ekonomin tillåter.

Värt att tänka på innan du säljer av dina befintliga rullar (förutom det självklara att fler rullar alltid är något eftersträvansvärt ) är att UC-rullarna, pga av de större lagren och fasta spolaxeln, har en större roterande massa och därmed har svårare med lätta beten. Även så slits spollagren fortare än på rullar med "UC-design" (C3:or) då kulorna i spollagren har större hastighet pga den större diametern.

Ska jag vara rent krass så tror jag att om man enbart går på förnuft så är säkert en C3/C4/C5 en minst lika bra rulle, men personligen tycker jag att glädjen över att äga intressant hårdvara uppväger eventuella teoretiska nackdelar - har stött på ett flertal som uppenbarligen är extremt förtjusta i sina UC-rullar och själv räknar jag med att sälla mig till deras skara så fort isen släpper...

Kommentera

Tack för svaret!

Att skriva att jag säljer mina andra två rullarna var mest en impuls. Jag tror inte att jag gör det. Jag vill t.o.m. trimma de lite.

En fördel är att pga. hur kullagerna på UC-rullarna är placerade blir spolen mer stabil (mindre vibrationer) och starkare/styvare. Konstruktionen liknar ganska mycket 2500 Amb rullarna som är så trimvänliga.

Jag har också den "hobby" att samla på mig många rullar. Jag har köpt några rullar (multiplikator, haspel, och även ett par inkapslade) bara för att se hur de var byggda. Jag använder inte alla. Kanske jag kommer dit att jag säljer de jag inte använder men inte nu.

Jag är också förtjust i meckar-trådar med bilder. De är härliga.

Bra jobbat!
            Senast ändrad av CDan; 2011-06-10, 06:57.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Visst är det kul med annorlunda lösningar att grotta ner sig i, men tyvärr är UCarna inte mycket att lägga tid och kraft på. Konstruktionen med de där stora spolaxellagren är inte robust. Det är inte bara UCarna som har de där stora spolaxellagren, utan även de större Mörrumrullarna, och ingen av dem har hållit för vanligt fiske. Geometrierna på spolaxellagren ger kulorna en avsevärt mycket högre hastighet än de "vanliga" Amborna, och farten tillsammans med deras placering som gör att vatten och diverse vattenburna föroreningar lätt kommer in i dem gör att de rasar snabbt. Installation av svindyra keramhybrider hjälper inte.

Sorry, men en sminkad gris är fortfarande en gris.
              www.utreel.com

Kommentera

Hmm..
                Håller med i princip - vilket framgår av mitt tidigare inläg, men...
                Räknar man på storleksskillnaderna blir det största lagrets hastighet (i kulbanan) ca 56% högre än ett 4x10x4-kager.
                Kikar man då på hyggliga keramikhybrider är dessa specade till 26k RPM, kontra 17k för motsvarande SS - vilket kompenserar för hastighetsskillnaden i ungefär samma grad - så det borde bli jämförbart med s.k. "UC-design" i standardutförande.
                Har för mig att man under normalt fiskande når ca 10-20k, så om lagret är specat till 26k bör det vara tillräckligt - denna specning är ju rimligen för det aktuella lagret med hänsyn tagen till dess dimensioner. Med originallagren har rullen onekligen fungerat för fiske i 10år - så jag räknar med att keramikhybrider rimligen bör hålla snäppet bättre. Införskaffar man dessa från en välrenommerad grossist ligger de på ca 80kr/st vilket jag inte anser vara för blodigt.
                Vad gäller lagrens placering lär man kunna kompensera på samma sätt som när man har dubbellagrad evighetsskruv - dvs frekventare underhåll.
                I praktiken kommer rullen användas 2-3v/år på landet som komplement till ett tyngre set - så jag räknar med att årligt underhåll är tillfyllest.

Jag gillar bacon!

PS. Det är inte bra för BNP med sådana inlägg, se nu till att stimulera BNP istället så folk får mycket pengar att köpa trimsatser för

Kommentera

..hmm måste korrigera UT lite smått =) . Till de större Mörrumrullarna släppte ABU ett nytt spolkit för att korrigera problemet med stora lager med "stora/långa lagerbanor". I det nya spolkitet är ena lagret samma som i 2500C, medan det andra är större men med motsvarande lagerbana...dessa spolar har funkat finfint, åtminstone för mig..

Kommentera

UT håller inte riktigt heller med dig på den punkten. Tekniskt har du säkert helt rätt i det, men med den praktiska erfarenheten jag har av att ha fiskat med rullen i tio år håller jag inte med om att den inte är robust. Och då fiskade jag en hel del med den de fem första åren.

Har fiskat med Uc 4601 i tio år, sista fem åren mest sporadiskt, och måste säga att rullen har bra kastegenskaper utifrån mina egna erfarenheter. Vill dra mig till minnes att jag kastade små rapalwobblers en tio-femton meter i lä, vilket kändes som ganska långt m t p att de hade en väldigt låg vikt. Men då fick man trixa ett bra tag för att få in tekniken. Och så slapp man smörja spollagrena efter varje tur oxå.

Intressant att höra om andras erfarenheter av Uc rullarna. För mig har det alltid varit en favorit och snygg är den oxå. Kanske 5600 modellen är den snyggaste

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 635 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46