Det är bra Gabbu att du är nöjd med din rulle.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
UC4601C "äkta" UltraCast, inälvor och lite pyssel...
Collapse
X
-
-
Köpte en begagnad UC 4601 c på vist eller förlust.
Kan ingenting om multirullar men tänkte att det skulle vara kul att lära sig. Så hittade jag den här liggandes på en loppis bland en del andra multirullar. Jag frågade killen som sålde den hur den var osv. Bestämmde mig att köpa den för ett par hundralappar för att testa den och tänkte att jag kunde fixa till den lite och lära mig att skruva. Känns ju som att jag inte kan förvänta mig allt förmycket från den men skulle vara kul om det visade sig att vara ett fynd, annars får jag väll köpa en ny i värsta fall om det visar sig att det här med multirullar är en bra grej. Rullen jag köpte såg nästan helt oanvänd ut på utsidan och han sa att den var lite använd så blir väll spänande när jag skruvar upp den.
Tänkte inte fråga så mycket hur man ska skruva isär och sätta ihop den eftersom det finns väldigt många guider hur man ska gå tillväga. Det jag dock undrar är hur man ser om den är sliten på insidan. Och hur pass sliten är för sliten för att användas, vill ju inte ha sönder den mer om nån del skulle vara oanvändbar. Vilka delar ska jag kolla speciellt på?
Tog av linan på rullen för att se hur det låg till med den. Det är en tunn (vit) flätad lina längst ut på spolen och nylonlina längst in. Värdelösa knutar så jag gjorde om och gjorde rätt. Dock så har jag fått en del trassel när jag kastat med rullen för att testa den. Kanske ska jag sätta på en tjockare lina för att hindra att draget seglar iväg utan linan som precis gått av i ett backslag eller vad det kallas? Det mesta tror jag beror på ovana med att kasta multirulle så det kommer väll med tiden, men den låter lite kostigt när jag kastar och linan åker ut också. Tjuter ibland lite under ungefär halva luftfärden. Beror detta på kastteknik eller något fel i rullen? Det ska väll tilläggas att jag har ett 8fots top action spö med max kastvikt på 40g vilket, som jag förstått det, inte är ultimat för multirulle. Ska köpa mig ett stummare spö när jag får pengar.
Mycket text och frågor och då har jag bara skrivit vad jag tänkte på just nu. Skulle först göra en egen tråd om det här men tyckte att den passade rätt bra här. Annars får jag väll ta bort inlägget och skapa en egen tråd. Är iallafall extremt tacksam för alla svar då jag tror de flesta vet mer om saken än jag.
Vh/Isak
Kommentera
-
Så länge den inte är alltför misshandlad bör det inte vara några större problem.
Finns några klassiska problemdelar, dels själva tumknappen där stiftet kan ha åkt ni i plasten - brukar yttra sig som problem med frikopplingen.
Sen kan även själva frikopplingsarmen bli sliten/krökt vid spetsen om man råkat "tillkoppla" under kastet, går att bocka till lite lätt eller byta delen.
Annars borde en genomgång och uppsmörjning vara vad doktorn ordinerar
Just det ja, lagren är på grund av sin storlek lite känsligare än många andra ambor, kan vara dessa som tjuter vid utkast.
Rengöring och någon droppe olja borde avhjälpa, är rullen välfiskad eller dåligt underhållen kan lagerbyte vara aktuellt.
Innehållet i övrigt skiljer sig inte nämnvärt från andra ambor, ovanligt att drev är utslitna men det kan vara en god idé att granska alla kuggar för säkerhets skull (även nylondrev och evighetsskruv).
Känns rullen jämn och fin vid invevning och kast har jag svårt att tro att du har något att oroa dig för.
Spöet låter inte helt fel, tror rullen kommer till sin rätt bäst in intervallet 20-45g (beroende på spö också), så det spöet borde funka fint.
Personligen föredrar jag lina runt 0.22-0.23 på rullen, nedgrävningstendenserna minskar betydligt med lite grövre lina.
Rengöring och smörjning görs i princip som för "vanliga" ambor, du kan hitta en variant på detta i min signatur, i kombination med ovanstående bör informationen räcka rätt långtBildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Okej tack för svaret Ska börja skruva nu då så får vi se hur det går.
Update: Klar för nån timma sen. Och nogrann och nervös var jag! Skruvade iallafal isär hela rullen, tvättade och smörjde enligt dina instruktioner (båda de du har i din notis). Dock så var jag lite förvirrad över alla olika delars namn och det var ibland klurigt att para ihop nummer och namn från din tråd, men du ska ha ett otroligt stort tack för de lärorika trådar du spenderat tid att skriva. Utan dem hade det nog tagit veckor längre och ex antal utbrott. Tror iallafall att jag smörjde rätt delar med rätt medel (olja och fett från ABU körde jag). Delarna såg för övrigt jättefina ut, ett kullager var lite halvbra tror jag men i stort verkar det som jag gjort ett bra köp. Får vänta och se om tjutandet försvunnit när jag kastar ut. Annars är de väll bara att köpa ett nytt kullager och skruva upp igen (:
Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggPersonligen föredrar jag lina runt 0.22-0.23 på rullen, nedgrävningstendenserna minskar betydligt med lite grövre lina.
Vh/IsakSenast ändrad av Ajsak; 2011-08-01, 22:18.
Kommentera
-
Kul att hitta nästan samma rulle som jag har och håller på och skruvar isär för tillfället.
Jag gjorde inte en total nedskruvning som du utan mer för att få den att fungera som den ska.
Den lät en del när man vevade in så jag smorjde en den på sådana ställen som jag tänkte kunde vara bra...
Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 652 visningar