Shimano Calcutta TE CTE 201 Till Jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta TE CTE 201 Till Jerk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Calcutta TE CTE 201 Till Jerk?

    Hej tänkte höra om någon här har erfarenhet av calcutta te 201 rullen och synpunkter?. Tänkte använda den till jerk men även lite spinnfiske i saltvatten. Googlat runt lite men utan någon vidare lycka. hittade bara ett inlägg där någon sa att linspridaren ej vart synkad. ? vad menas?

    Tackar tackar
    //Digge

  • #2
    Om linspridaren inte är synkad står den still i kastet.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      ok vilket borde ge ett kortare kast? eller?

      Kommentera


      • #4
        Det ska inte vara så men det är väldigt störanade att den står stil om man är van vid en syncad .
        Fördelen med shimano är att man kommer åt kastvikterna utan å ta i sär rullen .

        /Fredrik

        Kommentera


        • #5
          ok så linspridaren är synkad på Calcutta rullarna?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
            ok så linspridaren är synkad på Calcutta rullarna?
            Linspridaren är synkad, dvs rör sig vid kast, på Calcutta 400 serien. Men på de mindre så är den osynkad, dvs står stilla.
            Vad som är bäst kan debatteras till dödagar, men de flesta är nog överens om att ifall rullen har en bred spole så ska det
            vara synkat. Vissa hävdar att mindre rullar med smal spole gör sig bäst med osynkad eftersom att ingen kraft går åt till att driva
            linspridaren. Kanske är det så, men tex Ambassadeur 1500 och 2500C, som båda har relativt smala spolar, kastar fullkomligt lysande och hämmas inte av att de har en synkad spridare. Personligen så föredrar jag alltid synkad spridare men kan leva med osynkat på rullar i 5000 storlek eller mindre.

            Kommentera


            • #7
              Hade en 201B tidigare, skön rulle men rymmer aningen för lite lina om man ska ha på 0.36 eller 0.41. Vid medvind och långa kast tömmer man i princip spolen.
              Tyvärr finns inte 301-modellen i TE annars vore den perfekt.

              Hade jag varit dig hade jag köpt en Daiwa Luna i lämplig storlek istället, ganska liknande känsla på dessa rullar.

              För lättare spinnfiske med lina på tex 0.19 så funkar en 201 kanon.
              www.pikewallis.se

              Kommentera


              • #8
                ok tackar tackar för hjälpen. Blir att funder lite nu så får man se vad som händer. Tackar

                Kommentera


                • #9
                  Själv använder jag min 250 TE DC (tror jag den heter) rulle till att jerka med, jag kör med 0.28 lina på.
                  Personligen även fast jag har med vind och tar i allt vad jag har så har jag lina så det räcker.
                  Tycker att det är den skönaste rulle jag har fiskat med, lr ja daiwa lunan är också en kanon rulle.
                  Min calcutta 400 B tycker jag är aningen stor för mina händer.
                  Men som manhood sa skulle nog en 300 serie varit perfekt.
                  Och synkad lr osynkad, stör mig inte på det och tycker inte jag kastar kortare med osynkad.

                  Men Daiwa luna är en bra rulle som jag test fiskat och är värd att satsa på om man tycker 400 är förstort och 201 har för lite plats på rullen.
                  Senast ändrad av matte_e_; 2011-02-27, 01:48. Anledning: Angav fel storlek på min rulle hade en 250 och inte en 201

                  Kommentera


                  • #10
                    Har läst i en del instruktionsböcker för rullar där linspridaren inte rör sig att linspridaren skall stå centrerad före utkast, lite irriterande om man skall följa det varje gång man kastar, jag har aldrig hört något negativt om 201, som sades här tidigare är linmängden inte den bästa.
                    Men att kasta över 100 m är väldigt ovanligt så tror inte den biten är något att bry sig för förutom om du har dom grymmaste långkastar spö som finns att tillgå!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 523 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    278 svar
                    47 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    536 svar
                    90 255 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 598 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X