Multiplikator rulle för spinnfiske efter grov öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multiplikator rulle för spinnfiske efter grov öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multiplikator rulle för spinnfiske efter grov öring

Ska till Kanada i sommar och fiska grov öring och tänkte unna mig en egen multiplikator rulle. Har mest kollat på Ambassadeur då dom passar mig prismässigt. Dock har dom ett stort urval och jag vore tacksam för era synpunkter på passande rulle. Mitt ända krav är att det finns knarrljud på rullen. Jag kommer använda ett tre-delat 9 fots spö för att underlätta hiking / transport och jag fiskar med spunnen lina.

Ursprungligen postat av Yellowfin Visa inlägg
    Ska till Kanada i sommar och fiska grov öring och tänkte unna mig en egen multiplikator rulle. Har mest kollat på Ambassadeur då dom passar mig prismässigt. Dock har dom ett stort urval och jag vore tacksam för era synpunkter på passande rulle. Mitt ända krav är att det finns knarrljud på rullen. Jag kommer använda ett tre-delat 9 fots spö för att underlätta hiking / transport och jag fiskar med spunnen lina.
    5500CS Pro Rocket har väl knarr, kan även trimmas med UT-jox om du vill kasta lätta beten..

Kommentera

Motsvarar grov öring typ havsöring dvs 5 kg å uppåt .
      Bara köpa en 6500 storlek den är mest allround .
      Vilken är väll en smaksak sån stor skillnad är det inte . Välj en classic hoppa över Revo familjen .

/Fredrik

Kommentera

Tror inte de nyare ProRocket har knarr, endast den äldre silverfärgade (16 00) och möjligen även ännu äldre.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jodå, dom högervevade har knarr.

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
          Tror inte de nyare ProRocket har knarr, endast den äldre silverfärgade (16 00) och möjligen även ännu äldre.

Kommentera

Vilka kastvikter på spöt?
            Har du bekanta i Kanada så kan du beställa en i 7000-serien av mikes reel repair, trimmad och klar.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för er feed back. Mikes Reel Repair var intressant, tyvärr behövde dom minst 4 veckor för leverans vilket inte fungerar för mig.

Vad är egentligen kontentan av skillnaden mellan 6000 Red och 6000 Steel Blue? (se länk)

Kommentera

Tack för er feed back. Mikes Reel Repair var intressant, tyvärr behövde dom minst 4 veckor för leverans vilket inte fungerar för mig.

Vad är egentligen kontentan av skillnaden mellan 6000 Red och 6000 Steel Blue? (se länk)
                http://bit.ly/akhFgi
                Enligt vad jag kan läsa ut på hemsidan så har den röda glidlager medan steel blue har kullager, dock bara ett så det borde betyda att pinjongen är fast monterad i spolen? Tycker classic rullarna är lite småskumma att kasta med, farsans 7000c är visserligen gammal men välvårdad, det går åt duktigt tunga beten för att det ska gå bra att kasta med den, verkar vara svårt att få ordentlig fart på den just i utkastet. Jämfört med min egen 6500cs pro rocket så är den en riktig snigel att kasta med. Med en raket är det bara att "ta i så det smakar illa i mun" och sen parera med tummen ifall man får för bra fart på den...

Kommentera

vänta med inköpet tills du kommer till kanada, minst lika bar utbud och mycket bätter priser än här

Kommentera

Ursprungligen postat av Benta Visa inlägg
                    Enligt vad jag kan läsa ut på hemsidan så har den röda glidlager medan steel blue har kullager, dock bara ett så det borde betyda att pinjongen är fast monterad i spolen? Tycker classic rullarna är lite småskumma att kasta med, farsans 7000c är visserligen gammal men välvårdad, det går åt duktigt tunga beten för att det ska gå bra att kasta med den, verkar vara svårt att få ordentlig fart på den just i utkastet. Jämfört med min egen 6500cs pro rocket så är den en riktig snigel att kasta med. Med en raket är det bara att "ta i så det smakar illa i mun" och sen parera med tummen ifall man får för bra fart på den...
                    Samma spole, samma pinjong som i Pro rocketen på dessa rullar. Glidlager är inget minus när det gäller kastegenskaper. Kan bli riktigt bra när dom är inkastade. Att ABU sätter i ett kullager och en bussning i blue rullen begriper jag inte riktigt, ( det har dom gjort i flera rullar) ,det skall vara antingen eller, men det gör inget bara det är rengjort och riktig olja i. Kan man inte kasta med dessa rullar så är det fel på kastteknik eller underhåll av rullen. och 7000 kräver lite tyngre beten än 6000/6500, men som sagt med riktig olja i lager eller bussningar och kalibrerad c-broms så är den bra att kasta med också. Om jag inte missminner mej, så har UT nåt man kan stoppa i en 7000 också
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar