Kastbromsproblem, Ambassadeur 5601 Jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastbromsproblem, Ambassadeur 5601 Jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastbromsproblem, Ambassadeur 5601 Jerk

Hejsan, köpte mig en rulle för drygt en vecka sedan och nu har den börjat krabba.

Enligt handboken skall kastbromsen (taget rakt från boken) :
    "För att erhålla största möjliga kastlängd och samtidigt minska risken för att spolen roterar "ifrån" linan, måste den mekaniska bromsen justeras efter betets vikt. Med spö-rulle-lina-bete rätt monterade, tryck ner frikopplingen och justera den mekaniska bromsen precis så mycket som behövs för att betet sakta skall sjunka ca 25cm då spöspetsen böjs försiktigt vid ett lätt knyck i spöt. Om betet inte rör sig är bromsen för hårt inställd. Om det faller till marken är bromsen för löst ställd."

Jag har läst noga och gjort vad som står i boken, men bromsen den lossnar efter 1-2kast och då får jag en "overrun" på det hela och ett härligt trassel. Ska in till butiken jag köpte av och höra med dom, för såhär kan det väl bara inte va?

Vad har ni för synpunkter på mitt problem?
    Blir lite sur när man inte kan få grejer som funkar..

//rally

Förmodligen är ratten/knoppen som du ställer kastbromsen med lite för "stor". Hade samma problem med en JB innan, åk upp till Abu-shopen i Svängsta så fixar dom en ny åt dig!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
      Förmodligen är ratten/knoppen som du ställer kastbromsen med lite för "stor". Hade samma problem med en JB innan, åk upp till Abu-shopen i Svängsta så fixar dom en ny åt dig!!
      Okej, hoppas de är något så enkelt, men tycker det är lustigt att det sitter en för stor ratt där när man köper den?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
        Det är inte en 5601 JB han menar, utan en 5601 Jerk:

Jag hade precis en sådan rulle tidigare med just precis det problemet som beskrivs. Efter ett par kast skruvade ratten ut sig och det blev "professional overrun" = katastrof när en dyr flätlina sitter monterad. Rullen såldes till en köpare som var fullt medveten om detta men som kunde leva med defekten.

Det verkade vara så att ratten/knoppen roterade med axeln och skruvar ut sig, vad som ligger bakom vet jag inte. Frågan är om problemet verkligen löser sig med en ny knopp?

Kommentera

Tror att detta är ett problem som man bara finner med vänstervevade rullar och som har glidlager, precis som FR nämnde så "greppar" spolens lager om spolaxeln som i sin tur är fäst i ett plastclips i "bromsratten", så när man kastar skruvas bromsratten ut av spolen. Vill man lösa det enkelt så bör ett byte från glidlager till kullager fixa detta. Alternativt byta till en grövre gummi O-ring runt den lagerkopp där bromsratten sitter. Fast bäst är väl om ABU får ordna till det hela..

Kommentera

Okej, men jag sticker in till butiken så får han lösa det. Det ska ju inte kosta mig nåt utan gå på garantin.
            Men dom första två gångerna åkte den inte ut på detta viset ju.

Kommentera

sitter det en svart plast bit i knoppen
              så ta och SLÄNG bort den!
              så funkardet kanoners sen! finns ingen i mina jb rullar!
              JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
              <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Ursprungligen postat av uppsalakille Visa inlägg
                sitter det en svart plast bit i knoppen
                så ta och SLÄNG bort den!
                så funkardet kanoners sen! finns ingen i mina jb rullar!
                Det lilla clips som sitter där?

Kommentera

Jag har en 5601cb, de visade i butiken hur jag skulle göra med bromsen och så men jag frikopplar min istället och kastar och klarar mig utan trassel, då slipper jag att hålla på att ställa om bromsen vid varje kast för när jag jerkar in så måste jag ju dra åt bromsen mer än jag hade vid.
                  Är det fel att göra så eller kan det slita på rullen?

Kommentera

Ursprungligen postat av plasket Visa inlägg
                    Jag har en 5601cb, de visade i butiken hur jag skulle göra med bromsen och så men jag frikopplar min istället och kastar och klarar mig utan trassel, då slipper jag att hålla på att ställa om bromsen vid varje kast för när jag jerkar in så måste jag ju dra åt bromsen mer än jag hade vid.
                    Är det fel att göra så eller kan det slita på rullen?
                    Inställningen av bromsen skall ju göras som jag skrev där uppe, det är kopierat ur handboken jag fick med min rulle. Men jag vet dock inte om det du gör skadar rullen eller inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46