Fram/Bakbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fram/Bakbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fram/Bakbroms

    Hejsan..

    Jag är rätt ny här och hoppas på att någon vill hjälpa mig med lite frågor.

    Jag har tänkt införskaffa en ny rulle och tänkte höra vad som är bäst,
    fram eller bakbroms?

    Vad är viktigt att tänka på vid köp av ny rulle?

  • #2
    Hej och välkommen hit!

    Bakbroms är lättare att justera under fight (det är lätt att ta tag i bromsratten med tanke på att den är lättillgängligt) men kan vara ryckig. Frambroms är noggrannare och mjukare. Dessutom frambromsen kan vara starkare p.g.a. man kan bygga in större bromsskivor. Samtidigt kan vara lite svårare att ställa in under fight med tanke på att man kan snubbla i linan eller kan inte hitta bromsratten snabbt. Frambromsade rullar blir mindre vid samma storlek på spolen. Dessutom får du nya skivbromsar när du byter spole. Personligen ser jag bara fördelar med frambromsade rullar men jag har några bakbromsade också.

    Typ av broms beror mycket efter egen smak. Kanske som nybörjare är det bättre med bakbroms. Sägs det.

    Många tycker inte alls om nån av de två sorterna: bak eller fram. För mig var det inte så. Jag ser fördelarna för båda. Själv har jag frambroms på alla rullar utom de som har fighting broms (bägge bromsarna, fighting och bak-, sitter på samma axel och är bak). Jag själv tycker mest om frambromsade ruller (med undantag för Shimano rullarna med fighting broms). Ja, just det, finns en till typ av rulle som jag har som är med bakbroms: Mitchell Full Control 400. Den har en annan typ av fighting broms med en spak som man dra i när man vill mer bromskraft och släpper den när fisken rusar i väg.

    Gå till en affär och testa hur det känns. Blir inte rädd att prova bägge typerna.

    Lycka till!
    Tight lines!
    CDan

    Proffs på att lära masken att simma.

    Kommentera


    • #3
      Som CDan säger är frambroms att rekommendera. Den har alla fördelar som är viktiga. Jag ser inget problem med att man har bromsen fram. Linan ligger stil så man behöver inte vara orolig för att man ska "snava" i linan. Har ännu inte hänt mig att jag fastnat i linan och sedan tappat fisken.

      Tycker att det är smidigare med frambroms än bak, sen håller en frambromsad längre.

      Men det är smaksak det där med bromsen.

      Gå till en butik och kläm lite. Eller har du någon kompis/bekant som har en bak/fram bromsad så be om att få testa den i action.

      Haspelrullar som brukar vara känt bra är Okuma, har ännu inte haft en ända rulle som strulat för mig. Sen gillar jag även ABUs cardinal rullar. Shimmano är RIKTIGT bra rullar, men ligger några lappar över dom övriga.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 521 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
      217 svar
      30 131 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      278 svar
      47 568 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      536 svar
      90 255 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Kimmen
      av Kimmen
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 598 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X