Erfarenheter av TwinPower! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter av TwinPower!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gösakungen Visa inlägg
    Kollade in den rullen då när dom såldes ut för en tusing, men jag har för mej att dom var rätt så tunga!
    Kanske är så att TwinPower är lite väl dyr, men håller den garantin ut och lite till så kanske det är värt det.
    Hur är det med glapp i vevpartin och rotorn efter några års användning?
    Visst är VS rullen några gram tyngre ( 260 g för en VS 20) än en motsvarande shimano storlek men den är byggd helt i aluminium. I det långa loppet kommer det att betala sig. Den har 5 års garanti och det skulle inte tillverkaren ge om den inte kunde leva upp till det.
    Om jag jämför VS med en shimano stradic FI (USA modellen) som jag har i 2500 så är toleransen i funktioner sämre på shimanorullen. Nu har iof shimano en viss typ av backlager i sina i rullar som gör att det uppstår ett visst spel i veven. Det har ingen betydelse för funktionen men jag tycker inte om det, det känns sladdrigt.
    Det spelet finns inte hos VS rullen, den känns solid som ett kassaskåp vid vevpartiet. Även efter flera års användning.
    Men å andra sidan är shimano rullen en aning mer lättdriven men jag tycker att vid jiggfiske så har det ingen betydelse, då vill man ha en robust rulle med bra broms och solida funktioner. Ska jag spinnfiska efter havsöring exempelvis så använder jag stradicen som har en högre utväxling och funkar bättre för den typen av fiske. Men vid jiggfiske är okuma min favorit.
    Men smaken är som baken här i världen, lycka till med vilken typ av rulle du än väljer!
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
      Visst är VS rullen några gram tyngre ( 260 g för en VS 20) än en motsvarande shimano storlek men den är byggd helt i aluminium. I det långa loppet kommer det att betala sig. Den har 5 års garanti och det skulle inte tillverkaren ge om den inte kunde leva upp till det.
      Om jag jämför VS med en shimano stradic FI (USA modellen) som jag har i 2500 så är toleransen i funktioner sämre på shimanorullen. Nu har iof shimano en viss typ av backlager i sina i rullar som gör att det uppstår ett visst spel i veven. Det har ingen betydelse för funktionen men jag tycker inte om det, det känns sladdrigt.
      Det spelet finns inte hos VS rullen, den känns solid som ett kassaskåp vid vevpartiet. Även efter flera års användning.
      Men å andra sidan är shimano rullen en aning mer lättdriven men jag tycker att vid jiggfiske så har det ingen betydelse, då vill man ha en robust rulle med bra broms och solida funktioner. Ska jag spinnfiska efter havsöring exempelvis så använder jag stradicen som har en högre utväxling och funkar bättre för den typen av fiske. Men vid jiggfiske är okuma min favorit.
      Men smaken är som baken här i världen, lycka till med vilken typ av rulle du än väljer!
      Jag var inne o kolla nyss, men VSn verkar slutsåld för tusingen nu!
      Får väl bli en TP på ebay kanske för att testa, går ju att få loss för 2200kr i EU utan risk för tullkrångel!
      Det står att dom nyare är gjorda i Malasia, China osv!
      När slutade dom att tillverkas i Japan? Är det nån som upplevt att dom är sämre från China typ?
      Vet ju att ABUs haspelrullar bara vart skit i början när dom tillverkades utomsocknes! Kanske har blivit bättre nu!?

Kommentera

Får väl bli en TP på ebay kanske för att testa, går ju att få loss för 2200kr i EU utan risk för tullkrångel!
        När slutade dom att tillverkas i Japan? Är det nån som upplevt att dom är sämre från China typ?
        Vet ju att ABUs haspelrullar bara vart skit i början när dom tillverkades utomsocknes! Kanske har blivit bättre nu!?
        Den blå Cardinal Sorön STX som kom förra året känns riktigt bra, har även ett rimligt pris.

Kommentera

Tänk bara på att det finns väldigt fina kopior av dyrare Shimano rullar på Ebay-Asien, är det väldigt billigt så tänk 2 gånger så det inte blir en "dyr" kopia.
          En Shimano Stella 2500 kostar 9000:- i sverige, i Indonesien kan du hitta den för tusenlappen, Ser exakt likadan ut men nästan alltid en kopia.

Kommentera

Nej, shimanos dyrare rullar (läs stradic, twinpower, stella i sverige) tillverkas i en speciell fabrik i japan med en enorm kvalitetskontroll. De mer vanliga rullarna tillverkas i Malaysia, till skillnad från abu m.fl som tillverkar sina i kina.
            Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hörnan Visa inlägg
              Tänk bara på att det finns väldigt fina kopior av dyrare Shimano rullar på Ebay-Asien, är det väldigt billigt så tänk 2 gånger så det inte blir en "dyr" kopia.
              En Shimano Stella 2500 kostar 9000:- i sverige, i Indonesien kan du hitta den för tusenlappen, Ser exakt likadan ut men nästan alltid en kopia.
              Oki, det hade jag ingen aning om!
              Har du nån länk till en sån som exempel?
              Eftersom den bara kommer upp i nån tusing så måste det väl vara nåt som säger att det är en kopia?

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
                Nej, shimanos dyrare rullar (läs stradic, twinpower, stella i sverige) tillverkas i en speciell fabrik i japan med en enorm kvalitetskontroll. De mer vanliga rullarna tillverkas i Malaysia, till skillnad från abu m.fl som tillverkar sina i kina.
                En gubbe jag kontaktade på ebay sa att hans TP -09 var tillverkad i Kina!
                "shimano assemble all them reel in china; only shimano stella is assemble in japan."

Nån som köpt årets modell i Sverige som kan kolla vart den är gjord?

Kommentera

En gubbe jag kontaktade på ebay sa att hans TP -09 var tillverkad i Kina!
                  "shimano assemble all them reel in china; only shimano stella is assemble in japan."

Nån som köpt årets modell i Sverige som kan kolla vart den är gjord?
                  Min stella är tillverkad i japan, stradicen jag hade som köptes i februari var gjord i japan, och de twinpower jag kikat på är gjorda i japan. Läser du dessutom i årets upplaga av fishing magazine från Normark så står det också att deras dyrare rullar tillverkas i japan, och deras mer "vanliga" i malaysia.
                  kan ju vatt nån kopia kanske som säljaren beskrev.

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
                    Min stella är tillverkad i japan, stradicen jag hade som köptes i februari var gjord i japan, och de twinpower jag kikat på är gjorda i japan. Läser du dessutom i årets upplaga av fishing magazine från Normark så står det också att deras dyrare rullar tillverkas i japan, och deras mer "vanliga" i malaysia.
                    kan ju vatt nån kopia kanske som säljaren beskrev.
                    Det var intressant det här :-)
                    Det här hittade jag vid en snabb sökning!

Vad menas med det här då?
                    "Yes the handle on the fc is a direct drive into the main gear, while the fb is on the square shaft that slides in and screws tight from the opposite side."

Kommentera

Det var intressant det här :-)
                      Det här hittade jag vid en snabb sökning!

Vad menas med det här då?
                      "Yes the handle on the fc is a direct drive into the main gear, while the fb is on the square shaft that slides in and screws tight from the opposite side."
                      Jo att fc:n har samma infästning till veven som fireblood/stella, den skruvas direkt in i rullen med gängor, för att minimera glapp i konstruktionen. Samt att fb:n har den klassiska infästningen med fyrkantsaxel som skjuts in genom vevhuset och sedan spänns med en skruv från motsatt sida.
                      Sen ska du veta att en twinpower i sverige, behöver inte vara samma som en twinpower i ett annat land, ibland heter dom samma men är olika i utförandena, ett bra exempel på detta är Stradic rullen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 696 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden