Hur tvätta ur IAR-lager på bästa sätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tvätta ur IAR-lager på bästa sätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur tvätta ur IAR-lager på bästa sätt?

Har sökt på forumet men hittar inget glasklart svar så jag ställer en snabb fråga i en ny tråd istället.

Måste man knacka ut IAR-lagret för att kunna rengöra det ordentligt? Jag tror att jag smetade på för mycket Cal's Reel & Power Star Drag Grease senast. Nu har jag införskaffat lite Rocket Fuel Liquid Grease istället, men vill ju rengöra IAR-lagret riktigt ordentligt innan jag pluppar på en droppe Liquid Grease. Någon som vet?

Jag skulle även vilja veta vilka verktyg som behövs för att knacka ut iarlagret ur gaveln....
    Tack.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
      ...
      Ang. byte av lager så gör man det lätt själv med rätt utrustning, nämligen:

- Skruvstäd
      - hylsnyckelsats

Tryck med en 9mm hylsa och håll emot med 14mm och stoppa sedan alltihop i skruvstädet,
      sedan kan man pressa ut/i lagret utan problem. Inga slag behövs !
      Mina hylsor är från Kamasa, men det kanske krävs andra dimensioner på andra märken.
      Notera noga hur lagret sitter innan du börjar pressa ut det, så du vet hur långt in det nya ska sitta.....
      Såhär skrev någon i en gammal tråd om verktyg.

Kommentera

Jag har inget skruvstäd (ännu) i min lägenhet....
        Måste ju gå att knacka ur utan att man behöver en hel verkstad för att rengöra iarlagret...
        Kanske kan AmbassadeurGudarna här på sidan undervisa oss vanliga dönickar

Kommentera

Ursprungligen postat av TommyMört Visa inlägg
          Jag har inget skruvstäd (ännu) i min lägenhet....
          Måste ju gå att knacka ur utan att man behöver en hel verkstad för att rengöra iarlagret...
          Kanske kan AmbassadeurGudarna här på sidan undervisa oss vanliga dönickar
          VA?! Har du inget skruvstäd?!
          - Närå, jag har inte heller något skruvstäd (eller hylsnycklar för den delen) då jag är en blodpuddingsknaprande student, men jag kopierade in tipset ändå eftersom alla på detta forum verkar ha en hel verkstad i garaget =)

Kommentera

Nja, jag är inte direkt "Händige Harry", men några grundverktyg har man ju skaffat sig som hus/bil/båtägare

Var väldigt väldigt försiktiga om ni tänker knacka ut lagret.
            Jag testade det själv första gången och lyckades deformera gaveln en aning.
            Lagret sitter verkligen stenhårt !
            Någon form av mothåll behövs på insidan, gaveln mot hårt underlag räcker inte !
            Min beskrivning ovan fungerade hur smidigt som helst (för mig).
            Ni har säkert någon i bekantskapskretsen som äger ett skruvstäd och några hylsor ?!
            Senast ändrad av Spy; 2010-02-23, 20:23.

Kommentera

Du behöver inte knacka ut det. Tvätta med kemiskt ren bensin eller ännu hellre CRC Brakleen....suveränt o blåsa igenom...därefter lite lätt tvätt med kemiskt ren bensin och sedan smörja med lite Liguid Grease och lite Red Fuel

Kommentera

Tommymört

Det går precis lika bra med den minre hylsa fäst i chucken på en helt vanlig pelarborr av den sorten som alla ha hemma!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                  Det går precis lika bra med den minre hylsa fäst i chucken på en helt vanlig pelarborr av den sorten som alla ha hemma!
                  Jaha, då får man hänga på låset hos Clas Olsson imorgon då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                    Du behöver inte knacka ut det. Tvätta med kemiskt ren bensin eller ännu hellre CRC Brakleen....suveränt o blåsa igenom...därefter lite lätt tvätt med kemiskt ren bensin och sedan smörja med lite Liguid Grease och lite Red Fuel
                    Precis. Det bästa som finns till lager som ska tvättas. Kan vara gött emd lite tryckluft o blåsa ur med också!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46