Ambassadeur 5601 Predator Eller JB ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601 Predator Eller JB ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5601 Predator Eller JB ?

Vilken rulle ska man välja mellan dessa 2 skönheter Predator vs. JB.
    Rullen är till Jerkbaits, swimbaits, spinnerbaits och större wobbler, så jag vill ju kunna kasta långt och så med den, och de blir ju beten som väger
    max 110-120gr.

Har haft JB och den är grym men är de värt de hundralapparna till att uppgradera sig till Predator ?
    http://www.srfoto.se

Vill du kasta långt, då använd hundralapparna till ett UT rulltrim kit istället.
    /T

Kommentera

Jag tycker Predatorn är skönare att fiska med ur lådan än JBn, men sen finns ju trimmöjligheten på JB!

Kommentera

okej har aldrig tänkt på att trimma någon rulle så de kan ja räkna bort så stora beten kommer ja aldrig att kasta okej men jämför man JB med Predator, vad är skillnaden, jag har ju haft JB som sagt
        http://www.srfoto.se

Kommentera

har idag kinetic baitcast som inte är direkt lämpad för jerkbait fiske. står också och velar vilken av jb och predator man ska köpa. jag tänker inte heller trimma rullarna. vilken är bäst otrimmad? kastar längst? håller bäst? klyddar minst?
          MVH Calle

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobbdog Visa inlägg
            okej har aldrig tänkt på att trimma någon rulle så de kan ja räkna bort så stora beten kommer ja aldrig att kasta okej men jämför man JB med Predator, vad är skillnaden, jag har ju haft JB som sagt
            Det är en del skillnader, ffa i spolens konstruktion och upphängning. JB har den numer klassiska "ultracast design" på spolen....innebär att spolen roterar på en fast axel. JB's spole är från fabrik lagrad med ABU's glidlager i mässing.

Predatorn har en "nygammal" konstruktion med fast spolaxel men med spollager (av stor diameter) ändå belägna i kanterna av spolen. Predatorn's spole är lagrad med kullager av tämligen bra typ (HPCR+) redan från fabrik. Att lagren är belägna närma spolens gavlar ger en stark spolupphängning utan möjlighet för spolaxeln att svikta under belastning. Spollagren bär också direkt i stativets innergavlar vilket ger en väldigt stark upphängning som inte ka svikta alls. Nackdelar då....ja...spolen är ganska tung ("svänghjul") vilket inte gör den lämplig för de allra lättaste beten....vidare är spollagren något mer utsatta för vatten som tränger in mellan spole och stativgavlar jämfört med JB'n där du dels inte har några kullager och även om det skulle vara kullager skulle de sitta mer skyddat mer inne i spolen.

En JB med UT-Reels trimkit "Pike Performance", med en superbra spole och dito superbra glidlager i sintrad brons, ger en i mina ögon närmast optimal rulle för gäddfiske. Oerhört robust och lättskött och med kapacitet att kasta beten från ca 15 gram upp till 300 gram. Tål rullmördarfisket jerkbait bra också (det gör i sanningens namn Predatorn också ).

Så...Predatorn är bra "out of the box" om du inte behöver kasta alltför lätta beten och vill ha en rulle som du slipper (det går inte i dagsläget) att trimma. JB'n är lite "oslipad" "out of the box" (orginalspolen + de inte alltför bra orginal glidlagren i mässing) men har möjlighet att med enkelt trim bli helt suverän!

Predatorn har högre utväxling vilket en del gillar för att snabbt samla in slacklina vid jerkfiske. Å andra sidan ger detta sämre invevningskraft (även om detta till viss del har kompenserats genom att ha längre vev på Predatorn).

mvh / Matti
            Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-01-22, 00:22.
            Medlem i GGG-U
            Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Skulle kört på Jb`n kommer inte riktigt överens med predatorn känns inte helt rätt på nå vis.
              Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Jag föredrar en rulle med glidlager framför en med kullager vilken dag som helst, iaf när det gäller lite tyngre beten!

Vidare finns det ett lager i Predatorn som ska vara svårt att byta om ens möjligt.. Detta kan ju vara lite surt om det nu skulle skära..

JB är en idiotsäker rulle och just därför har jag två sådana!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

JB'n har ju fått sitt namn av en anledning... Den har provats av många fiskare i många år. JB, helt klart. Den extra metern man kastar med 100g's jerkbeten med predatorn är rätt oväsentlig. Köp en jb, finns det pengar över, köp ut-trim. Inte för i första hand kasta längre, utan kasta bättre. Det är en viss skillnad.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobbdog Visa inlägg
                    Vilken rulle ska man välja mellan dessa 2 skönheter Predator vs. JB.
                    Rullen är till Jerkbaits, swimbaits, spinnerbaits och större wobbler, så jag vill ju kunna kasta långt och så med den, och de blir ju beten som väger
                    max 110-120gr.

Har haft JB och den är grym men är de värt de hundralapparna till att uppgradera sig till Predator ?
                    Hej Cobbdog; Köp båda ABU Ambassadeur multirullarna. Det är bra att ha två, färdigtacklade utrustningar i båten för dina jerkbaits, swimbaits, spinnerbaits och större wobblers.

Det är nästan alltid framgångsrikt att ha flera utrustningar färdigtacklade med dina favoritbeten, så att du snabbt kan byta till en mindre wobbler om du ser en Stor Gädda som följer efter ett större bete. Du får sällan en "följare" att hugga ett större bete än det hon redan ratat. Fiska alltid med flera beten vid varje ankringsplats. Ratar en Stor Gädda ditt första bete kan hon alltid lockas att ta ditt andra som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm. Två till tre korta spinnstopp under varannan inspinning kan ofta trigga en stor "följare" till hugg och medverka till skillnaden mellan succé och fiasko.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-22, 17:55.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 194 visningar