Daiwa Luna 300L, glapp i veven. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luna 300L, glapp i veven.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Luna 300L, glapp i veven.

Jag har nyligen inhandlat en ny Luna 300L. Men till skillnad från mina tidigare Ambassadeurer så finns ett litet glapp i vevaxeln. Glappet är som sagt litet men störande ibland under fisket. Om jag tar tag i veven och drar den mot, respektive från rullen så ser jag även glappet mellan den innersta, kromade ringen och själva rullgaveln.
    Ska det vara så?
    Någon annan med en Luna som vet?

Rätt vanligt på dagens rullar, även på Ambassadeurer..

Kommentera

jag har min apu i en sportfiskebutik och det vart en kille som hade problem med att
      spolen tog inte när han vevade så vi skickade tillbaks den sen fick vi en en sprillans ny med samma problem Wahta? helt sjukt ju

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
        Jag har nyligen inhandlat en ny Luna 300L. Men till skillnad från mina tidigare Ambassadeurer så finns ett litet glapp i vevaxeln. Glappet är som sagt litet men störande ibland under fisket. Om jag tar tag i veven och drar den mot, respektive från rullen så ser jag även glappet mellan den innersta, kromade ringen och själva rullgaveln.
        Ska det vara så?
        Jag har en Luna 300L, men det glappet du har måste ju vara ganska stort om det ska kunna störa dig under fisket.
        På min kan man ana kanske en tiondels millimeters spel om man verkligen försöker få den att "glappa" genom att dra och trycka på veven. Det låter som spelet på din är större.

Är den ny så kan du ju kontakta BIOS och höra...om du nu köpt en svensk rulle förstås...

Kommentera

Glappet är som sagt litet, men uppstår ibland under jerkfisket. Svårt att säga hur många delar av en millimeter det rör sig om men jag skulle gissa att vi har ungefär lika mycket. Kanske inte är något att bry sig om?
          Kände bara att jag behövde fråga eftersom mina ambassadeurer inte har något sådant glapp.

Kommentera

Orkar inte starta en ny tråd. Men upplever inte ni att daiwa luna har väldigt smalt fäste där rullen ska sitta på spöt? Det glappar på två av mina spön när den sitter på, endå skruvar jag hårt som fan!

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
              Ska det vara så?
              Är ganska lätt att fixa om man öppnat sin rulle ett par gånger...

Detta är en 103, men 300 ser i princip lika ut, så jag hoppas du begriper från bilderna. Det är mörkt ute nu och kökslampan är inte den bästa, men jag tror du kan se.

Plocka av vevgaveln, lossa brickor och drev. Du måste lossa även det understa drevet som sitter täckt sv linförardrevet. Lossa evighetsskruven på rullens andra sida så kan du lirka ut drevet.
              Click image for larger version

Name:	image(1).jpeg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	1770894

Lyft av huvuddrevaxel och kullagret. Tappa inte bort filtbiten som sitter mitt i lagret. Ta nu lagret och rita efter kullagret med en spritpenna på en bit plast (t.ex ett tunnt plastlock) som är runt 0,1mm. Klipp ut biten som nu är en plastshim.

Name:	image(2).jpeg
Size:	27,1 KB
ID:	1770893

Peta ner din plastshim i botten, där skruvmejseln pekar.

Name:	image(3).jpeg
Size:	38,5 KB
ID:	1770892

Montera ihop. Grattis, du har nu en supertunad och glappfri DIY Megabass

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
                Orkar inte starta en ny tråd. Men upplever inte ni att daiwa luna har väldigt smalt fäste där rullen ska sitta på spöt? Det glappar på två av mina spön när den sitter på, endå skruvar jag hårt som fan!
                Vad är det för rullfästen på spöna?
                En Luna har ganska exakt samma dimensioner i rullfästet som en Ambassadeur. Diffar ca 0,5mm max.

Kommentera

Ena är ett Fuji som sitter på ett SG spö, det glappar inte.
                  Andra är ett american takle som sitter på ett piglet spö, det glappar inte.
                  Tredje är ett Fuji som sitter på ett st.croix och det glappar också.. Inga av spöna glappar med ambassaduer.

Kommentera

Skrev fel menar att piglet spöt glappar också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46