Rekommenderad rulle till nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommenderad rulle till nybörjare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rekommenderad rulle till nybörjare?

Hej hej,

Har bara gamla saker hemma och är nu ute efter i första hand ny haspelrulle, alternativt rulle med spö. Har nämligen tänkt att börja fiska en del och behöver nåt att komma igång med. Det behöver ju inte vara proffsgrejerna direkt då man inte är så jävla duktig, än

Jag gillar att kasta med drag från land och båt.

Så vad har ni att rekommendera till en nybörjare? Helst ett par drag också för dom jag har är rostiga, haha.

MVH - Tom

Låter som du nästan är ute efter ett set. Beroende på hur mkt pengar du är villig att hosta upp osv rekommenderas nog att du köper saker du ändå kan ha ett tag

Abu har ett set med

Berkley Lightning Rod (olika kastvikter/längder)
    Abu Cardinal 302 eller 303 beroende på spöt.
    Fireline i anpassad diameter för spöt.

Setet kostar 1199-1399 ungefär beroende på längden och kastvikten på spöt. Det är iallaf saker som du kommer kunna ha ett tag.Eller så går du in i en butiken och ber dom sätta ihop något i lösa delar.

Kommentera

Jo, det är väl sant. Ett set hade inte suttit fel. Men jag kanske bara behöver själva rullen om det nu passar och räcker för mitt spö. Spöt är ju relativt nytt, vet dock inte märke men det är väl köpt på Ullared eller nåt haha

Men kanske bättre att göra som du säger att gå in i någon butik och be dom sätta ihop ett set till mig.

Men dom där shimanorullarna på 699 och 799 är det nåt att rekommendera? 1000-2500RB (vad det nu står för)

Bor för övrigt i Borås, så wollmars är närmast för mig.

Kommentera

Ingen annan??

Ingen annan som hade nåt att rekommendera? Annars får jag väl tacka för min enda kommentar

Kommentera

Jag tycker att Tica hasplarna brukar vara riktigt sköna.
          Känns som man får mer för pengarna motför shimanos rullar?

Har ej testat men hört att deras nya tica gainer ska vara riktigt grym!

tror jag såg den på miekofishing.se

edit: de hade dom, http://www.miekofishing.se/es/produc...oductid=387060
          Senast ändrad av roppin; 2009-07-07, 11:42.

Kommentera

Finns inget som heter nybörjarutrustning när det gäller fiske. För att en rulle är dyr betyder det inte att den mer avancerad än en billig. Du får betala för livslängd och kvalitet på prylarna. Jag rekommenderar Shimanos rullar, jag kör bara shimano för både haspel och multirullar efter att ha testat flera olika märken. Om det är haspel du vill ha så kolla på Shimano super GT för tyngre fiske och bl.a. Shimano exage för lättare fiske.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Var inne på Wollmars och såg att dom säljer en Shimano Nexave RA för 549:-. Ganska mycket rulle för pengarna. 2500 är en en ganska allround storlek och om du ska fiska efter mycket efter gädda kanske 4000 är att föredra, men då blir den ingen höjdare till abborre m.m.
              Om du ska köpa spö så har väl shimano och berkley ganska sjysta spön för 500-1000:- eller savagear för ca 1000:-, finns även ron thompson som har en del ok spön för billig peng som funkar om man inte fiskar stenhårt dagligen.

Kommentera

Har känt på en Nexave och jag tycker det verkar som att Exagen är en mycket bättre rulle, dock några hundra dyrare. Detsamma gäller berkleys spön, deras billigare varianter är ren skit. Tycker jag. Köpte ett Berkley Titanium härom dagen och det är riktigt skönt, dock lite för vekt för min smak, fick ingen riktig känsla i jiggandet. Men det är ju lite dyrare också, ett 9 fot ligger på 1400-1500.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det är väl mest regnbåge man är ute efter när man fiskar. Gädda är väl kul att få på kroken kanske, men det är väl inget man sparar och äter upp? Tänkte dra in på wollmars imorrn så får vi se vad dom drar ihop till mig. Alla säger ju olika, så det är ju svårt att veta vad man ska ha, heh.

Kan tänka mig lägga en peng mellan 1200-1500, då är jag ute efter ett set. (spö, haspelrulle, ett par drag)

Kommentera

Nexave?

Finns ju bl.a. en nexave på tradera http://www.tradera.com/Shimano-Nexav...ktion_95222366 om det är nåt att lägga bud på? nypris 900:- säger han. Värt o lägga bud på?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 680 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46