Ambassadeur 4600c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4600c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 4600c

Jag köpte en 4600c på tradera för att jag ville ha en rulle i storlek mellan min Amb 6000c och min gamla Black max. Men när jag fick hem den så var det ju samma storlek på spolen som på min Black max. 100m/0,35 (dumt av mig att inte kontrollera det).
    Men då jag kommer att använda mig av flätlina så kommer jag få på tillräckligt mycket lina ändå. Jag vill ha den till lite allround gäddfiske.Min 6000c är fylld med 330m 0.28 flätlina så den är inte rolig att kasta lätta beten med (jag använder den mest till trolling+havsfiske). Min black max är jättebra att kasta lättare beten med men slirbromsen är för dålig för att ta en storgädda på ett skonsamt vis. Kan min 4600 vara en bra kompromiss?

Är slirbromsen likvärdig en Amb6000 och håller den för lite tyngre beten?

4600 kan sägas vara en smalare variant av 6000, mekaniken är densamma, rullens bredd det som skiljer åt. Är rullarna av olika generation (ålder) kan dock mekanismen skilja åt då den ändrats genom åren vid några tillfällen.

Kommentera

Tack för svaret. Jag antog att så var fallet, jag har inte plockat isär den än. Den är från -89 och oanvänd så den behöver nog lite ny smörja.

Kommentera

Jag har spolat på nylonlina och provdragit brosen för hand, den är grymt mycket bättre än Black maxen. Nu återstår det och se om det går att kasta med den.
        Hmm har börjat snegla på en 5500 cs pro rocket och kanske en 2500

Kommentera

Go for it! Klart man ska en eller flera av samma storlek!. 4000 är min absoluta favoritstorlek. Funkar till det mesta.

Kommentera

Finns det trim till 4600c från -89? Jag tycker mig ha sett 4500 med blå spole här på forumet. Gör det stor skillnad i kastlängd i så fall? Det är nämligen så att jag kastar betydligt mycket längre med min gamla black max än med 4600. Det känns lite tråkigt, då 4600 är en bättre rulle för övrigt. En orsak till att black maxen kastar längre är väl att linspridaren står still och inte är synkad som på 4600, men så stor skillnad borde det ju inte vara.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik76 Visa inlägg
              Finns det trim till 4600c från -89? Jag tycker mig ha sett 4500 med blå spole här på forumet. Gör det stor skillnad i kastlängd i så fall? Det är nämligen så att jag kastar betydligt mycket längre med min gamla black max än med 4600. Det känns lite tråkigt, då 4600 är en bättre rulle för övrigt. En orsak till att black maxen kastar längre är väl att linspridaren står still och inte är synkad som på 4600, men så stor skillnad borde det ju inte vara.
              De blå 4500-spolarna är från UT Reel och har tydligen bara tillverkats i väldigt få exemplar och funkar fint ihop med lättad spridare. Skall man få det hela perfekt måste man byta lager mm. Kanske han har någon kvar?

Annars är en "moddad" Record 40 spole fin också
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 593 visningar
              0 gillar