Ursprungligen postat av broca
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Centrifugalbroms - smörja eller inte?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av broca Visa inläggHej,
Tack för alla svar.
Har nu hunnit testa lite med smord (rocket fuel yellow) centrifugalbana med bra resultat. Rullen håller sig stabil även efter ca fem timmars dängande.
mvh /Fredrik
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggDå jag i samband med att jag applicerade en droppe olja i mina kullager, läckte det ut lite i bromsbanan vilket jag dock såg först efter fisketuren men jag kände ingen skillnad då jag kastade.
En lite överaskande effekt av oljan är att jag tycker bromsverkan snarare blir kraftigare - speciellt när spolen varvar som snabbast. Om jag tidigare med osmord broms hade 3-4 vikter aktiverade för typ ett 20 g vicke kör jag med 2 vikter med smord broms, med liknande kastlängd.
mvh, /Fredrik
Kommentera
-
Ursprungligen postat av broca Visa inläggJag har de senast gångerna lagt på olja både på banan och på pinnarna vikterna glider på.
En lite överaskande effekt av oljan är att jag tycker bromsverkan snarare blir kraftigare - speciellt när spolen varvar som snabbast. Om jag tidigare med osmord broms hade 3-4 vikter aktiverade för typ ett 20 g vicke kör jag med 2 vikter med smord broms, med liknande kastlängd.
mvh, /Fredrik
Provat?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av broca Visa inläggMin reptilhjärna tycker nog att en oljad centrifugal känns som ett "ett säkrare kort". Inte minst med tanke på att de 6-stiftsbrickor jag synat har känts tveksamma kvalitetsmässigt. En del vikter kan vicka rejält mycket mer än andra vilket, intuitivt, borde kunna leda till ojämn kontakt mot bromsbanan och därmed ryckig friktion. Olja borde kunna mildra den ryckigheten.
mvh. /Fredrik
Och att dina vikter vickar å glappar på stiften gör inte nått så sett för dom smetar liksom ut sig mot bromsbanan sen när du kastar ! Men om du har den äldre mod med rör av fiber som sitter på långa stålstift så är det däremot viktigare att dom stiften är riktade rakt mot bromsbanan för att bromsytan ska bli livärdig var gång!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benta Visa inlägghur funkar smord bromsbana på rullar med den gamla centrifugalbromsen, dvs endast två bakelitvikter? ska man drälla på nån droppe på de banorna också eller nöja sig med torr bana?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inlägg- Oljad bana är bra, oavsett typ av vikter, så länge man har rätt typ av olja.
edit: har nu testat att smörja upp rullen med yellow label, min 6500 kastar nu en tiograms mira spinnare utan problem, krävdes lite trassel med kastbromsen men det funkar fint (icke moddad rulle kanske bör nämnas)Senast ändrad av Benta; 2009-05-30, 21:00.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 633 visningar
0 gillar