Byte av linspridarhjul. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av linspridarhjul.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
    Jag rengjorde rullen från ett överflöd av gammalt fett, byte till ABEC-7 lager i spolen + kullagrad evighetsskruv (ABU Original). Smorde med Rocket fuel. Skulle ha petat in ett kullagrat linspridarhjul också men det missade ABU att skicka med i beställningen.

Lätt medvind & 40 gr Zalt, jag kastade som en gud... spolen ville aldrig sluta spinna
    Jag kan inte säga hur mycket längre jag kastade men helt klart var jag nere på flätlina som aldrig rullat av spolen förut.

I praktiken kastade jag nog inte mycket längre kast under helgens fiske. Man placerar ju båten på samma sätt som man gjorde innan uppgraderingen... Klart att några extra långa kast blev det väl men som jag sa, i praktiken kastade jag nog lika långt som tidigare - Fast med betydligt mindre ansträngning

Ska bli kul att se om linspridarhjulet ger något extra, när det nu kommer...
    Jag ska inom kort beställa ett uppgraderingskit från UT. Tänkte lägga upp en liten recension när jag har monterat och provkastat ordentligt. Kanske kan vara intressant. Ett kullagrat linspridarhjul är kanske också aktuellt.

Kommentera

Enligt UT's senaste rön vinner man mer på att ha en lättare linspridare (aluminium) och en keramisk knivbult, än att ha kullager i medbringarhjul och evighetsskruv! Kullagren i evighetsskruven har ju nackdelen att de kräver skötsel efter varje fisketur...men om man som jag tycker det är roligt med service är det ju ingen nackdel

Medlem i GGG-U
      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
        Lätt medvind & 40 gr Zalt, jag kastade som en gud... spolen ville aldrig sluta spinna
        Jag kan inte säga hur mycket längre jag kastade men helt klart var jag nere på flätlina som aldrig rullat av spolen förut.
        Kul....men det är i motvind och med fladdriga beten agnarna sållas från vetet
        Medlem i GGG-U
        Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
          igår, 06:11
        • elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
          igår, 06:11
        • elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 576 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 194 visningar