Byte av linspridarhjul. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av linspridarhjul.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Linkan81 Visa inlägg
    UT har nog 2 lager i den han säljer har jag för mig
    Japp...UT's hjul är lagrat i vardera änden...och med keramhybridlager. Ovanstående hjul ser ut precis som det som sitter orginal på Record....kostar nån 50-lapp att beställa från ABU Service

Tips: Från ABU Service kan man beställa ovanstående hjul plus linspridare från en 5600 C5 Mag-X (kullagrad i bägge ändar) för ca 300 kr totalt inkl frakt. Kanske inte lika bra som UT's prylar men ca 1/3 av priset

Ha'de / Matti
    Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-09, 08:45.
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
      Tips: Från ABU Service kan man beställa ovanstående hjul plus linspridare från en 5600 C5 Mag-X (kullagrad i bägge ändar) för ca 300 kr totalt inkl frakt. Kanske inte lika bra som UT's prylar men ca 1/3 av priset

Ha'de / Matti
      Tack för tipset - Jag antar att för en 6500 CS Pro Rocket så skulle en skruv & lager från en 6600 C5 Mag funka?
      Jag kan inte se från sprängskisserna att C5 Mag skulle vara lagrade med dubbla lager men skisserna kanske inte ser klockrena ut?

Abracos!

Kommentera

japp d passar där....

Kommentera

vad händer om man saknar en låsbricka då efter man tagit bort den lilla "platsflänsen"?

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
            vad händer om man saknar en låsbricka då efter man tagit bort den lilla "platsflänsen"?
            Då åker man till närmsta nasare och köper sig en 4490.

//Stefan
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ikke nödvändig å skäre av flensen. Bruk 2 små skrumejslar, stikk spetsene under linspridarhjulet rakt over for varandra, legg an på kanten av gavlen og vipp rett opp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                Då åker man till närmsta nasare och köper sig en 4490.

//Stefan
                tackar för infon.nu är hjulet tvättat, ny smörjt, ditsatt med låsclips o redo för långa kast på kusten!

Kommentera

Rapportera gärna hur det gick, om det gjorde någon större skillnad eller inte!

Kommentera

Nja någon jätteskillnad märkte jag nog inte. Har en 6500 CS ProRocket mod 07 och den största skillnad på den rullen var nog när jag tvättade ur lagrena och smörjde dem med Yellow Rocket Fuel. Efter det kändes rulen betydligt trevligare att kasta med och säkrare. Nu har jag tvättat av allt gammalt smörjmedel från fabriken och smörjt med Rocket fuel vilket jag tycker gör den största skillanden. Nu kastar rullen bra med drag +25g. Men inte är man nöjd där utan är nog ganska sugen på ett trim från UT. Frågan är bara vilket? Rullen ska ju helst funka i ett viktspann mellan 15-120g och helst.

Kommentera

6500 CS ProRocket

Jag rengjorde rullen från ett överflöd av gammalt fett, byte till ABEC-7 lager i spolen + kullagrad evighetsskruv (ABU Original). Smorde med Rocket fuel. Skulle ha petat in ett kullagrat linspridarhjul också men det missade ABU att skicka med i beställningen.

Lätt medvind & 40 gr Zalt, jag kastade som en gud... spolen ville aldrig sluta spinna
                      Jag kan inte säga hur mycket längre jag kastade men helt klart var jag nere på flätlina som aldrig rullat av spolen förut.

I praktiken kastade jag nog inte mycket längre kast under helgens fiske. Man placerar ju båten på samma sätt som man gjorde innan uppgraderingen... Klart att några extra långa kast blev det väl men som jag sa, i praktiken kastade jag nog lika långt som tidigare - Fast med betydligt mindre ansträngning

Ska bli kul att se om linspridarhjulet ger något extra, när det nu kommer...

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                        igår, 06:11
                      • elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                        igår, 06:11
                      • elgfan
                        Pro Rocket 4500 problem
                        av elgfan
                        igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 195 visningar