Hitta en ambassadeur 5000c på vinden.Den värkar funka men behöver nog lite smörjning mm men vet ej hur man gör. Men är en sån pass gammal rulle kan man använda den till fiske idag? någon som kan något om gammla rullar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur 5000c på vinden
Collapse
X
-
Du har en jättefin rulle...den förtjänar att användas samt att pysslas om Efteratt ha legat i malpåse behöver den nog en översyn annars kan det bli onödigt slitage när du börjar fiska med en skitig hopbeckad rulle.
Plocka isär den rejält. Här nedan har du en sprängskiss på en äldre 5000C. Det ser kanske avskräckande ut men allt på en Ambassadeur är väldigt logiskt hopskruvat. Du kan med fördel använda dig av ett stort vitt papper där du i tur och ordning lägger delar du skruvar bort. Det blir då lättare att få ihop den sedan.
Du kan söka på Youtube med sökord "clean" och "ambassadeur"....där finns flera bra beskrivande klipp om rullrengöring. Tyvärr tillåter inte detta forum att jag direktlänkar till Youtube
Saker som är extra viktigt att se till att det är rent och nysmort är bromslameller (på gamla Ambassadeurer skall dessa gå "vått" dvs ha ett tunnt lager fett). Alla drev skall ha ett tunnt fettlager. Axlar skall ha olja, tex axlar till linspridare och linspridardrev. Mycket bra olja och fett hittar du här www.utreel.com. Köp olja "Rocket Fuel Yellow Label" samt fett "Cal´s star & drag grease". ABU's orginalolja och fett duger också bra.
Kullagren är bra om du kan göra rent ordentligt efter en så lång tid i malpåse (nr 5230 i sprängskissen ovan = kullagren, 2st, ett på vardera sida):
Tag loss lagren från rullen. Leta rätt på en byertspenna eller spetsig pinne. Spraya rikligt med 5-56 eller annan rensande krypolja och snurra försiktigt på lagren tills de löper lätt. Därefter måste all 5-56 tvättas bort noga....det får INTE följa med in i rullen sedan....då skär lagren! Tvätta i ren diesel (eller evt aceton). Liten burk med diesel, släng ner lagren och vispa runt dem med pennan/pinnen. Tag upp och snurra lagren snabbt, de skall löpa mkt lätt. Upprepa flera ggr. Jag brukar ta bort kapslingen på själva lagret när jag gör grundrengöring på dem (nån gång årligen) men det är lite överkurs Knacka slutligen lagren mot en bit hushållspapper så dieseln slås ut och låt de sedan lufttorka. Smörj sedan med några droppar lagerolja (se ovan). Efter denna grundliga rengöring och smorning underhålles lagren med en droppe olja efter varje fisketur.
Mycket nöje
mvh / MattiSenast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-07, 13:45.Medlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
-
Ursprungligen postat av Craw Visa inläggDå får man köpa hem lite grejor. ´Men de värkar lite avancerat för mig en jädrans massa delar. Får be min systers man som är mer teknisk får göra det.
mvh / MattiMedlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Ett tips på rengöringsmedel är CRC:s Bräkleen. Spreja allt och gammalt fett och skit blåser/rinner av. Var utomhus för det är inte nyttiga saker. Här kommer en länk till renovering av en nyare modell som Hippo tipsade mig om igår: http://www.stripersonline.com/surfta...d.php?t=655593 Nu kan ni kolla på den så slipper jag skriva en artikel Och tack JONNIEVad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
En äldre Amba är ju lite annorlunda i spolupphägningen, men principen är ju samma så den funkar ändå om man är lite händig,Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Craw Visa inläggjag snacka precis med rullens ägare och han sa att för 8 år sedan lämnade han i den i en fiske affär fär service kostade ca 200 kr, Vad jan det kosta idag någon som har lämnat in sin rulle
Idag kostar det ca 100 kr, skickar du den till ABU tar dom 300...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av urpo Visa inläggVilket rån!
Idag kostar det ca 100 kr, skickar du den till ABU tar dom 300...
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 644 visningar
0 gillar