När man läser fakta om olika multirullar så kan man nästan börja tro att ju fler kul- och rullager det finns i dom, ju bättre är dom. Är det så? Ska man alltså köpa en calcutta med 10 kul- rullager eller ska man skaffa en ambassadeur med "bara" två lager i sig? Jag är lite fundersam!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är fler kullager bättre?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av bagaren Visa inläggNär man läser fakta om olika multirullar så kan man nästan börja tro att ju fler kul- och rullager det finns i dom, ju bättre är dom. Är det så? Ska man alltså köpa en calcutta med 10 kul- rullager eller ska man skaffa en ambassadeur med "bara" två lager i sig? Jag är lite fundersam!How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
-
I vissa fall är t.o.m kullager av ondo....tex på rullar som utsätts för stora påfrestningar är ofta bra glidlager en bättre lösning....tex UT's fina sintrade oljebronslager i deras "Pike Performance trim"
I min Amb 7000 från 1980 som jag använder till tungspinn ffa laxdängning och lättare havsfiske är jag också glad att det sitter orginal glidlager....STYRKA
Ha'de / MattiMedlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Ju fler lager ju fler saker som kan ärja och gå sönder? ??
Edit: Men det går ju sköta sin rulle också...Senast ändrad av Grävlingen; 2009-04-04, 09:32.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bagaren Visa inläggNär man läser fakta om olika multirullar så kan man nästan börja tro att ju fler kul- och rullager det finns i dom, ju bättre är dom. Är det så? Ska man alltså köpa en calcutta med 10 kul- rullager eller ska man skaffa en ambassadeur med "bara" två lager i sig? Jag är lite fundersam!
Gemensamt för alla tre är att de har lätt utbytbara glidlager av brons som kan ersättas med nya, när de gamla blivit ovala i axelhålet. Allt som slits ut går att byta på dessa ABU Ambassadeur No 5000 multirullar. Om något här i sportfiskevärlden ska kunna kallas för evighetsmaskin är det en 50-tals, röd ABU Ambassadeur No 5000 multirulle.
Själv vårdar, servar och smörjer jag alla mina multirullar efter bästa förmåga och har bara haft problem med de fabrikat och modeller som har en tumtangent för frikoppling och flera kullager som fastnar eller börjar rosta och detta trots att de sköljs och smörjs efter varje fisketur. Min uppfattning är att ju fler kullager det finns i rullen, desto tätare service- och smörjintervaller behöver denna rulle för att i likhet med de rullagerförsedda multirullarna ska kunna fungera bekymmersfritt i år efter år.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elgfan Visa inläggHar lärt mej att det är inge mängden kul/rullager som sitter i rullen som spelar roll, Det är kvaliten på lagrena som spelar roll. tex 3 bra lager är bättre än 14 dåliga.
Stämmer min tanke?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
hade en fladen maxximus haspel med typ 13 lager i.. undrade va fan dem satt alla dem.. i min stradic e det inte lika många men den e fasen bättre rulle.. och då vi snackar jerk som jag utövar mycket.. min polare har kört olika rullar c3 cardiff och nu Luna. medans jag kör på med min JB med 1 glidlager som bara går och går.. + jag e sååå kass på smörja mina rullar och gillar skarpt att jb håller för mycket stryk. haft den i fem år med 5 smörjningar typ.. och jag jerkar garanterat mer en medelfiskaren..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elgfan Visa inläggHar lärt mej att det är inge mängden kul/rullager som sitter i rullen som spelar roll, Det är kvaliten på lagrena som spelar roll. tex 3 bra lager är bättre än 14 dåliga.
Stämmer min tanke?
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 576 visningar