Är fler kullager bättre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är fler kullager bättre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elgfan Visa inlägg
    Har lärt mej att det är inge mängden kul/rullager som sitter i rullen som spelar roll, Det är kvaliten på lagrena som spelar roll. tex 3 bra lager är bättre än 14 dåliga.

Stämmer min tanke?
    Precis, och att dom sitter där dom behöver sitta för bästa prestanda. 14 lager ser jag ingen mening med.

Kommentera

1 lager räcker i en Ambassadeur.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Kloka ord från Långåmjukis och OF..

Kommentera

Dock måste sägas att den bästa Amba jag kastat med är min nuvarande uppgraderade Record C6 51:a. Den skall väl med mina uppgraderingar enligt ABU's benämningar kallas en C9:a, dvs med 9 kullager Jag har uppgraderat med orginaldelar (dvs inget UT-trim edyl)....nämligen evighetsskruv från en 5600 C5 Mag-X dvs kullagrad i bägge ändar (dock inga "fancy" keramhybridlager utan vanliga stål) samt ett kullager istället för glidlagret i ena spolkanten (påverkar bara invevningen och således kanske inte behov av kullager men det är kul med en invevning som går extremt lätt också ). Således totalt 7 kullager och 2 rullager. Hela högfartsystemet kullagrat. Delarna ovan kostade bara drygt 300 kr inkl frakt från ABU Service...prisvärt!

Trots att det inte är några fina keramhybridlager kastar den bättre (resonansfritt och långt utan linres) än alla Ambor jag haft tidigare (5500C, 6500C, 5600 C5 Mag-X, 5501 C3, Pro Rocket 5500, 5601 JB). Nota bene att Pro Rocket'en hade UT:s Reel Performance och JB:n UT:s Pike Performance. Record'en är i sin nuvarande setup bättre än bägge dessa också Jag har dock aldrig testat någon rulle med UT:s värstingtrim Reel Performance + (med både kullagrad linspridare och medbringardrev)....detta är säkert också mumma Hade i framtiden tänkt konvertera Record'en och klämma dit ovanstående UT-trim men som den kastar idag vete katten Dock är det från UT beställt ett clickspringdrev med lägre utväxling (1:5,3) samt en kortare kullagrad vev (så det blir 2-siffrigt totalantal kullager ).

Så....glidlager funkar bra i många (de flesta) fall men det är KUL med kullager

Ha'de / Matti
          Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-07, 21:22.
          Medlem i GGG-U
          Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Hur långt kastar du ? Och vilka är dom vanligaste vikter på dina beten som du fiskar mest ? :-)

Mvh

Kommentera

Hvis du verkelig vil ha en verstingrulle er en 6500CS Mag UT Reel Performance + med 8 +1 lager det du trenger. Rullen skal være av modellen med titanbelagte messinggavler i gunmetal farge. Har en og har prøvd en annen av disse rullene og de har mindre resonanser og kaster bedre enn noe annet jeg har prøvd. Har mer enn 10 UT Reel trimmade ruller, de fleste i Plus utgave, har også Calcutta TE og DC ruller.

Ingen tvil om at Calcutta rullene med mange lager har en mjukere gange enn en Ambassadeur, men de kaster ikke bedre enn en UT trimmad Ambassadeur.

Kommentera

Många lager på samma axel ger väl större rullmassa vilket inte är någon fördel men lager på alla axlar istället för glidlager måste väl va bra. Sedan så finn det ju keramiska lager helt underhållsfria och tål i princip vad som hälst. Sådanna blir det till mina rulle om jag bara får tag i några

Kommentera

Jag har inte så många rullar med kullager i bruk. Orsaken är klar. Jag rengör och smörjer mina rullar endast när säsongen är över.

Jag har vanligen inte behov av jättelånga kast heller men vet jag att det under en viss fisketur kommer att krävas sånt tar jag fram den stryktålige, UT-märkte och kullagrade Ambassadeur 5500c och då ska ni se på F...!

Många lågkvalitativa kullager är för mig ett tecken på kosmetisk lull-lull för att dölja skavanker, vibrationer eller obalanser och lura dem som faller för bling-bling, som går som smort när man torrvevar i affären på våren men skär ihop innan hösten under det praktiska fisket ute i båten.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 591 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden